Gemeente Nijmegen

Voorstel aan de Raad

Datum raadsvergadering / Nummer raadsvoorstel

(in te vullen door Griffie) / (In te vullen door Griffie) Fatale termijn: besluitvorming vóór:

Voor 08-11-2010 Onderwerp

Nijmeegse inspraakreactie op programma van eisen aanbesteding ov-concessie 2013 - 2023 Programma / Programmanummer

Mobiliteit / 9710 Portefeuillehouder

H. Beerten Voorstel van het College van Burgemeester en Wethouders d.d.

5 oktober 2010 Samenvatting

De Stadsregio Arnhem Nijmegen besteedt het openbaar vervoer voor de periode 2013 - 2023 aan en heeft een concept Programma van Eisen vrijgegeven voor inspraak. Met bijgaande conceptbrief geeft de gemeente Nijmegen haar inspraakreactie. Aan de Nijmeegse raad wordt gevraagd deze brief vast te stellen. Voorstel om te besluiten

1. Brief aan de Stadsregio met de Nijmeegse inspraakreactie op de ov-concessie 2013 2023 vast te stellen

Opgesteld door, telefoonnummer, e-mail

Klaas-Jan Gräfe, 2831, k.grafe@nijmegen.nl raadsvoorstel inspraakbrief.doc

Voorstel aan de Raad

Aan de Raad van de gemeente Nijmegen 1 Inleiding

De stadsregio is concessieverlener voor het openbaar vervoer en daarmee opdrachtgever voor de concessiehouder. De Stadsregio legt nu een concept programma van eisen voor de aanbesteding van het openbaar vervoer voor de periode 2013 - 2023 ter inpraak voor. Voor Nijmegen is het belangrijk dat onze belangen verwoord staan, waaronder bijvoorbeeld het HOV. Omdat de concessie tien jaar duurt, is het van belang dat hij flexibel is, zodat tussentijds doorontwikkeld kan worden en kan worden ingespeeld op actuele ontwikkelingen. De raad zal de brief namens Nijmegen vaststellen. 1.1 Wettelijk- of beleidskader

Zoals u uit de stukken kunt opmaken geschiedt in dit geval de vaststelling van de gemeentelijke zienswijze via een door de gemeenteraad vast te stellen brief. Met de vaststelling van de gemeenschappelijke regeling Stadsregio Arnhem - Nijmegen in 2008 (en daarvoor) heeft de gemeente gekozen voor verlengd lokaal bestuur voor de taakstelling van de stadsregio. Dit betekent dat in beginsel alle besluiten die betrekking hebben op het takenpakket van de stadsregio worden voorbereid door het dagelijks bestuur van de stadsregio en in sommige gevallen wordt besloten door de stadsregioraad. De uitzonderingen hierop zijn de jaarstukken van de stadsregio die verplicht een gemeentelijke consultatieprocedure kennen. Voor wat betreft beleidsmatige kaderstellende stukken is Nijmegen veelal een belanghebbende. Dit geldt ook voor de onderhavige concessie. Het is om die reden dat de gemeente Nijmegen in de gelegenheid wordt gesteld haar zienswijze te geven. Of het College of de Raad deze zienswijze verwoord in een brief maakt voor de stadsregio niet uit. In beide gevallen zal dit worden beschouwd als een gemeentelijke zienswijze. In het gemeentelijk delegatiebesluit van 28 oktober 2009 blijkt dat ons college van B&W bevoegd is een zienswijze te formuleren voor de jaarstukken van de stadsregio (met mogelijke consultatie van de Nijmeegse gemeenteraad). De bevoegdheid om een zienswijze in te dienen op voorstellen zoals onderhavige is niet geëxpliciteerd en behoort om die reden toe aan de gemeenteraad. 1.2 Relatie met programma

Niet alleen is deze concessie van belang voor het programma mobiliteit, maar het heeft ook sterke relaties met bijvoorbeeld ruimtelijke ontwikkeling en duurzaamheid. 2 Doelstelling

Met deze brief aan de Stadsregio zorgen we ervoor dat de Nijmeegse belangen zo goed mogelijk worden opgenomen in de aanbesteding van de concessie om zodoende een kwaliteitsverbetering te behalen en bij te dragen aan het behalen van onze beleidsdoelen. 3 Argumenten

De argumenten staan beschreven in de concept-brief.

raadsvoorstel inspraakbrief.doc

Voorstel aan de Raad

2

4

Klimaat

We streven naar een klimaatneutraal openbaar vervoer. Dat is mogelijk door over te stappen op lokaal en regionaal geproduceerd groen gas. Deze ambitie staat verwoord in onze inspraakreactie en zal verder worden uitgewerkt in een termsheet met daarin alle mogelijkheden, risico's, kosten en opbrengsten en effecten. Deze wordt afzonderlijk in het college ter besluitvorming voorgelegd. 5 Risico's

6 Financiën

Er zijn geen financiële consequenties aan dit voorstel verbonden. De uit te vragen opties voor Nijmegen zijn reeds opgenomen in de huidige begroting van het product mobiliteit. Voor de meerkosten van de stap richting groen gas volgt een apart collegevoorstel. 7 Communicatie

Deze reactie is ambtelijk afgestemd met de programmamanagers om een integrale reactie te kunnen geven. Communicatie naar buiten toe is een taak voor de stadsregio. 8 Uitvoering en evaluatie

College van Burgemeester en Wethouders van Nijmegen, De Burgemeester, De Gemeentesecretaris,

mr. Th.C. de Graaf

drs. B. van der Ploeg

Bijlage(n):

1: concept-inspraakbrief

raadsvoorstel inspraakbrief.doc

---- -- Stadsregio Arnhem Nijmegen

Concessie C2013 - Concept Programma van Eisen

September 2010 Wilko Mol, David Eerdmans, Sebastiaan van Kooij

inno-V is een adviesbureau voor slimme mobiliteit. Gespecialiseerd in multimodaal reizen, mobiliteitsmanagement en marktwerking. We maken ons sterk voor betere bereikbaarheid en klantgericht OV door mensen te bewegen en te verbinden. Met een scherp oog voor inhoud en proces, met en voor onze klanten. Ons motto is: denken, doen en laten.