Ingezonden persbericht


Persbericht

Haarlem, 7 oktober 2010

Schiphol blijft favoriete vertrekluchthaven
Regionale luchthavens rukken echter op

Schiphol blijft de populairste vertrekluchthaven onder de Nederlandse reizigers. Het aantal reizigers dat vanaf Schiphol vertrekt neemt echter wel af. Zo blijkt uit de resultaten van het recent gehouden Nationaal Vliegreis Onderzoek 2010* in opdracht van vliegticketaanbieder vliegwinkel.nl.

In 2008 koos nog 68% van de Nederlandse reizigers voor Schiphol, in 2010 is dit gedaald naar 63%. De daling van Schiphol komt ten gunste van luchthavens zoals Vliegveld Eindhoven en Airport Weeze. Deze luchthavens zien steeds meer Nederlandse reizigers vanaf hun vliegveld vertrekken. Desondanks laat Schiphol de overige luchthavens in Nederland en omgrenzende landen nog steeds ver achter zich. Vliegveld Eindhoven heeft als tweede meest populaire vertrekluchthaven slechts een aandeel van 9%.

Rechtstreekse vlucht doorslaggevende factor
Voor 36% van de Nederlanders is een rechtstreekse vlucht naar hun eindbestemming de belangrijkste reden om te kiezen voor de luchthaven. Dit wordt op de voet gevolgd door 35% van de reizigers die de keuze heeft gemaakt omdat de luchthaven dichtbij huis ligt. Daarnaast is de bereikbaarheid van een luchthaven met de auto en/of openbaar vervoer een doorslaggevende factor.

Slimme consument vergelijkt luchthavens
Duitsland heeft onlangs de omstreden vliegtaks ingevoerd. Passagiers die vanaf 1 januari vertrekken vanaf een Duitse luchthaven moeten tussen de 8 en 45 euro vliegtaks betalen.

Directeur Wim Butte van vliegwinkel.nl reageert verbaasd: "De vliegtaks werd door de Nederlandse overheid verkocht als milieubelasting, maar deze maatregel draagt niet bij aan een beter milieu. We hebben in Nederland gezien dat de invoer van de vliegtaks alleen maar zorgt voor een verschuiving in de luchthaven van vertrek. Mede daarom werd de Nederlandse vliegtaks na een jaar opgeheven."

In juli 2008 toonde vliegwinkel.nl aan dat er een stijging van 154% te zien was in het vertrek vanuit het buitenland. "De vliegtaks heeft ervoor gezorgd dat de Nederlandse consument meerdere luchthavens met elkaar vergelijkt in zijn zoektocht naar het goedkoopste vliegticket. Wellicht dat de Duitse consument hierin volgt. Het is aannemelijk dat hier kansen liggen voor Schiphol", aldus Wim Butte.


* Na de eerste twee edities van Het Nationaal Vliegreis Onderzoek in 2008 en 2009, heeft vliegwinkel.nl in 2010 de derde editie geïnitieerd. Ruim 1.300 Nederlanders hebben diverse vragen beantwoord over de vliegreizen die zij het afgelopen jaar hebben gemaakt. Het Nationaal Vliegreis Onderzoek wordt jaarlijks uitgevoerd door De Vos & Jansen Marktonderzoek. De editie 2010 werd in september 2010 uitgevoerd onder 1.344 respondenten van 18 jaar en ouder die in de afgelopen 12 maanden een of meerdere vluchten hebben gemaakt met vertrek vanuit Nederland of buurland. Met behulp van de Gouden Standaard zijn de resultaten gewogen en dus representatief voor de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder.

---///---

EINDE BERICHT

Vliegwinkel.nl is met 6 miljoen bezoekers per jaar een van de grootste online reisaanbieders van Nederland. Op Vliegwinkel.nl kan de bezoeker per bestemming en luchthaven alle maatschappijen - ook low-cost airlines - en ticketprijzen in één oogopslag vergelijken en reserveren. Het vliegticket kan worden gecombineerd met hotelovernachtingen, autohuur en luchthavenvervoer.

Vliegwinkel.nl is een activiteit van Vliegwinkel Holding B.V. in Haarlem, een dochterbedrijf van BCD Holdings N.V. Dit Nederlandse familiebedrijf is in 1975 opgericht door de heer John Fentener van Vlissingen. Het bedrijf is marktleider in de reisindustrie. BCD Holdings bestaat verder uit: BCD Travel (zakenreizen), Park 'N Fly (parkeren nabij luchthavens), TRX (reistechnologie) en daarnaast participeert BCD Holdings in VakantieXperts (toeristische reizen), Vayama (online reizen VS) en Parkmobile International (mobiele parkeer- en verkeersapplicaties). BCD Holdings is actief in meer dan 90 landen met circa 13.000 medewerkers en een totale omzet, inclusief franchising, van U.S.$ 14,8 miljard. Voor meer informatie: www.bcd-nv.com.

Noot aan de redactie (