Ingezonden persbericht


HvA-student ontvangt OnderwijsTopTalentPrijs

Op zaterdag 2 oktober werd in Hilversum de OnderwijsTopTalentPrijs 2010 uitgereikt. De prijs, bestemd voor de beste studenten aan de Nederlandse lerarenopleidingen, gaat dit jaar in de categorie basisonderwijs naar Valentijn de Geus van de pabo van de Hogeschool van Amsterdam (HvA). In de categorie voortgezet onderwijs werd Sjany Deurhouwer van de lerarenopleiding VO van de Hogeschool Rotterdam de nummer één.

Het is het tweede achtereenvolgende jaar dat de prijs naar een (oud-)student van de HvA gaat; Carolijn Raes, afgestudeerd aan de pabo van de HvA, was in 2009 het OnderwijsTopTalent. Er waren dit jaar 14 genomineerden in de categorie basisonderwijs en 7 in de categorie voortgezet onderwijs. De OnderwijsTopTalentPrijs is een initiatief van het Ministerie OC&W, de Algemene Onderwijsbond (Aob), bureau voor onderwijspromotie INOP en onderwijsadviesbureau Giralis. Beide prijswinnaars ontvingen een cheque van duizend euro, een kunstwerk, een jaar gratis lidmaatschap van de AOb en een jaarabonnement op het vakblad Didaktief.

Landkaarten voor coachingsgesprekken

Valentijn de Geus ontwierp voor zijn stageschool landkaarten voor coachingsgesprekken met leerlingen. Daarop worden de gevoelens van leerlingen in kaart gebracht. 'Een waardevol hulpmiddel bij gesprekken met scholieren uit de bovenbouw van het basisonderwijs,' oordeelt de jury. 'Door het ontwerpen van dit praktische hulpmiddel met handleiding laat Valentijn zien dat hij op pedagogisch en didactisch gebied zeer competent is. Het is duidelijk dat hij een enthousiaste en zeer bekwame leraar is.'

Valentijn kwam op het idee voor de landkaarten tijdens zijn minor 'Docent als coach'. Daar maakte hij kennis met een methode voor het bovenbrengen van emoties bij volwassenen. Voor kinderen bestond nog geen vergelijkbare methode, reden voor Valentijn om er een te ontwikkelen. Op de kaart staan 75 zorgvuldig geselecteerde woorden die samenhangen met de vier basisemoties. De woorden zijn gekozen met behulp van leerlingen uit groep 7. Valentijn studeerde in juni 2010 cum laude af aan de pabo van de HvA en staat nu voor de klas. In de toekomst wil hij varianten ontwikkelen voor jongere kinderen, combinaties maken met speltherapie en kijken of het mogelijk is om ook ouderen te helpen op deze manier.

Noot voor de redactie (

Ingezonden persbericht