Gemeente Amersfoort

Persbericht gemeente Amersfoort - donderdag 7 oktober 2010

KCC Amersfoort wint Antwoord@Award 2010 voor telefonische dienstverlening

Het Klant Contact Centrum (KCC) van de gemeente Amersfoort heeft de landelijke Antwoord©Award 2010 gewonnen. De Antwoord©Awards worden uitgereikt aan mensen en organisaties die zich buitengewoon inzetten om de dienstverlening van de overheid te verbeteren. De winnaars van de Antwoord@Award werden gisteren bekendgemaakt tijdens het congres 'De Klantgerichte Overheid' in Rotterdam.

Innovatief
Een naar Rotterdam afgereisde delegatie van het KCC nam de hoofdprijs " de Gouden Oorkonde" in ontvangst. Volgens de jury verdient het Amersfoortse KCC de Gouden Oorkonde vanwege "de innovativiteit, professionaliteit en klantgerichtheid" die het KCC van de Gemeente Amersfoort laat zien.

Teamwork
Het KCC heeft de Antwoord©Award als team gewonnen. Samen hebben ze ervoor gezorgd dat de dienstverlening van de gemeente Amersfoort de afgelopen 1,5 jaar sterk is verbeterd. In januari 2009 is het KCC gestart met het opnemen van de telefoon voor de publieksafdelingen van de gemeente Amersfoort. De gemeente was daardoor direct beter bereikbaar. Maar het KCC in Amersfoort doet meer dan alleen de telefoon opnemen.

Direct antwoord
Maandelijks krijgt het KCC zo'n 12.000 telefoontjes. Het KCC beantwoordt vragen direct: snel, deskundig en vriendelijk. Alleen wanneer een vraag erg ingewikkeld is wordt de beller doorverbonden naar een vakspecialist. En is diegene toevallig niet aanwezig dan zorgt het KCC ervoor dat de beller wordt teruggebeld.

Steeds weer verbeteren: 14 033 en chatten
Het KCC blijft de dienstverlening verbeteren. In november 2009 is het nieuwe centrale nummer van de gemeente Amersfoort geïntroduceerd: 14 033. Makkelijk te onthouden; inwoners hoeven niet meer te zoeken welke afdeling welk telefoonnummer heeft. Ook kunnen inwoners sinds begin dit jaar chatten met de gemeente. Via www.amersfoort.nl/contact komen ze via chat in gesprek met een medewerker van het KCC. Zij kunnen hun vragen digitaal stellen en krijgen direct antwoord. Het bevalt goed, want 95% van de chatters geeft aan dat zij een volgende keer opnieuw hun vraag via chat zullen stellen. Verantwoordelijk wethouder Sebastiaan van 't Erve, direct na het winnen van de Antwoord@Award): "Een stimulans om onze bereikbaarheid voor inwoners nog verder te verbeteren."

Top 3
In de Benchmark Publiekszaken van TNS/NIPO beoordelen bellers het Amersfoortse KCC met een 7,7 voor de 'wijze waarop zij zijn geholpen'. Daarmee staat het KCC in de top 3 van de 100.000+ gemeenten van Nederland. Van in totaal 65 inzendingen voor de Antwoord@Awards waren tien gemeenten genomineerd. Dat het KCC Amersfoort nu bovendien de Antwoord@Award 2010 wint is een bevestiging van die eerdere goede resultaten.

Noot voor de redactie,