Gemeente Delfzijl

Bezuinigingsvoorstellen 2011 - 2015

Programmaniveau

Voorwoord
De bezuinigingsvoorstellen zijn gerubriceerd naar de nieuwe programma-indeling. Het bezuinigingstraject is gestart met als doel : · Het nivelleren van het begrotingstekort zoals genoemd in de Kadernota 2010 · Dekking te vinden voor de intensivering van het onderhoud van de kapitaalgoederen · het opvangen van de rijkskorting op de algemene uitkering. De taakstellende bezuiniging is vastgesteld op 5.479.000, te realiseren in 2015. Hierbij is rekening gehouden met een te realiseren kostenreductie op de apparaatskosten van 1,6 miljoen in 2014.

Indien de bezuinigingen daadwerkelijk in het voorgestelde tempo worden gerealiseerd, wordt voorgesteld het surplus van enig jaar toe te voegen aan een krimpfonds. In onderstaand overzicht wordt weergegeven in welke mate op de programma's wordt bezuinigd:

In het volgende overzicht wordt weergegeven in welke mate de bezuinigingstaakstelling op de apparaatskosten is gerealiseerd:

Vervolgens wordt ingezoomd op de bezuinigingsvoorstellen per programma.

Pagina - 2 -

Programma 1

Burger en Bestuur

Bezuinigingsvoorstel 1-1 Leges huwelijken verhogen De leges voor huwelijken in Delfzijl liggen onder de leges in omliggende gemeente. Voorstel is om de leges van huwelijken van maandag vanaf 12.00 uur t/m vrijdag van 200,10 te verhogen naar 300.00, De zaterdag huwelijken te verhogen van 532,45 naar 700,00. Hiermee worden ook de leges van alternatieve huwelijkslocaties op deze dagen verhoogd naar respectievelijk 600,00 (door de week) en 1.400,00 (zaterdag) Bezuinigingsvoorstel 1-2 Kosteloze huwelijken door eigen personeel sluiten Kosteloze huwelijke worden op dit moment gesloten door Buitengewone Ambtenaren van de Burgerlijke stand (BABS). Deze BABS''en krijgen per gesloten huwelijk een vergoeding van 70,00. Voorstel is om het sluiten van kosteloze huwelijken te laten uitvoeren door eigen medewerkers van burgerzaken. Bezuinigingsvoorstel 1-3 Leges GBA verhogen Uitreksels van de GBA kosten per 1 januari 2011 5,70. Voorstel is om dit bedrag te verhogen naar 10,00. Bezuinigin gsvoorstel 1-4 Aanpassen openingstijden telefonische ingang De telefonische ingang is iedere dag geopend vanaf 8,00 uur en sluit om 17,00 uur. Het aanbod vanaf 8,00 uur tot 8,30 uur en het aanbod van 16,30 uur en 17,00 uur is nihil. De gesprekken die dan binnen komen zijn vooral van eigen personeel die willen worden doorverbonden. Voorstel is om het eerste en het laatste half uur te laten vervallen. De besparing is hiermee 5 uur per week. Bezuinigingsvoorstel 1-5 Aanpassen dienstverlening & openingstijden Centrale balie Met het programma E-overheid voor burgers (hieronder valt ook het Programma Antwoord) wil de overheid bewerkstelligen dat de gemeente de ingang wordt voor alle producten en diensten van de overheid. De ingangen zijn post, telefoon, balie en website (digitaal). Door het aanpassen van de dienstverlening van de centrale balie gaan we mee in deze ontwikkeling en kunnen we aan de bezuinigingsopdracht voldoen. Vanaf 2012 willen we klanten de mogelijkheid bieden om op 2 d agdelen in de week op afspraak gebruik te laten maken van onze diensten. De "vrije inloop" komt op deze dagdelen te vervallen. Afspraken voor de interne organisatie vinden op deze dagdelen wel gewoon plaats.

Pagina - 3 -

De centrale balie is iedere dag vanaf 8.30 uur en tussen de middag geopend. Het aanbod van bezoekers is op deze tijdstippen minimaal. Om de dienstverlening te optimaliseren is het voorstel de balie op deze tijdstippen te sluiten. De geraamde bezuiniging bedraagt rond 85.000 ( 2015) verminderd met de investeringslasten van 12.400. Bezuinigingsvoorstel 1-6 Halveren inhuur loodskotter We geven jaarlijks subsidie en nemen daarvoor 20 dagdelen af. Halveren van de subsidie betekent dat we in het relatiebeheer minder mogelijkheden hebben en dat de band van het college met het maritiem karakter vermindert. Bezuinigingsvoorstel 1-7 Verlagen representatie en vergaderkosten B&W Dit betekent bezuinigen op de verschillende onderdelen van dit budget. Een budget per collegelid is te overwegen. Bezuinigingsvoorstel 1-8 Verlagen drukkerij activiteiten derden Dit betekent o.a. minder folders per jaar. Het is op voorhand moeilijk aan te geven wat dit concreet betekent. Bezuinigingsvoorstel 1-9 DE AL-samenwerking Dit budget is bedoeld om de samenwerking met de ons omliggende gemeenten concreet vorm te geven. In 2014 moet deze operatie zijn afgerond. Bezuinigingsvoorstel 1-10 Schrappen vacature communicatie (50%) Het taakveld communicatie werkt sinds twee jaar met een communicatiebeleidsplan. In dit plan zijn de uit te voeren taken benoemd en is een inschatting gemaakt van de benodigde formatie en de daarbij behorende competenties. Het terugdringen van formatie betekent dat een aantal taken vervallen. Bezuinigingsvoorstel 1-11 Overheadkosten samenwerkingsvormen Op moment dat taken op afstand worden gezet, heeft dit gevolgen voor de ondersteunende afdelingen en voor de overhead. Dit wordt per taakveld, wat op afstand wordt gezet, in beeld gebracht. Afhankelijk van de gehanteerde scenario's om tot samenwerking te komen (DEAL/DAL/een ambtelijke fusie/privatiseren van taken) verschillen de besparingsmogelijkheden. Op dit moment zijn op VTH na (opgenomen bij VROM) geen concrete b edragen te noemen. Bezuinigingsvoorstel 1-12 Afschaffen Computervoorzieningen raadsleden Aan de raadsleden worden geen faciliteiten in de vorm van pc's, printers etc. meer verstrekt (hoewel ze daar wel formeel recht op hebben). Ze ontvangen alleen een vergoeding voor ADSL. Afschaffing van deze vergoeding levert 7.500 per jaar op. Bezuinigingsvoorstel 1-13 Reis- en verblijfkosten B & W Het vertrek van wethouders van buiten levert een besparing op aan reiskosten woon-werkverkeer.

Pagina - 4 -

Programma 2

Wonen, Milieu en Economie

Bezuinigingsvoorstel 2-1 Stads- en dorpsontwikkeling Deze bezuiniging is in de zgn. "parkeerlijst 2009" opgenomen. Wat is het effect van deze bezuiniging? Het budget is bedoeld voor het maken en actualiseren van de dorpsvisies en er is uitvoeringsgeld voor concrete deelprojecten voortkomende uit de dorpsvisies. Het effect van deze bezuiniging zal zijn, dat er een nadere prioriteitstelling moet plaatsvinden in het opstellen van dorpsvisies en de uitvoering van daaraan gerelateerde deelprojecten. De beleidsnotitie "Accommodaties" speelt daarbij een belangrijke rol.

Pagina - 5 -

Programma 3

Vergunningen en Handhaving

Bezuinigingsvoorstel 3-1 Taakstelling VTH / B&W en Raad 3-1a: Deze bezuiniging betreft een taakstellende bezuiniging op VTH (Vergunningverlening, toezicht en handhaving). Het gemeentelijk aandeel in de begroting van Delfzijl moet op termijn teruggebracht worden met 150.000, conform de gezamenlijke B&W-besluiten van de DEAL-gemeenten van medio 2010, waarbij besloten is tot deze samenwerking. De bezuiniging vindt in regelmatige stappen plaats, zodat het natuurlijk verloop kan worden gevolgd. 3-1b: Deze bezuiniging is een nadere taakstelling inhoudende een bezuiniging van 11% op de apparaatskosten in 4 stappen van elk 2,75 % op de restant som begroting VTH. Vertrekpunt is de begrotingssom van 1.500.000. Het gemeentelijk aandeel Delfzijl bedraagt circa 44%. De ruimte voor de taakstelling zal vooral gevonden moeten worden in de bij de start van naar VTH overgegane vacatureruimte. Verder kan de terugloop van bouwaanvragen wegens conjunctuuraspecten en dergelijke worden gemonitord en v erder dient ruimte gevonden te worden door een algemene herbezinning op takenpakket en ­invulling. P.S.: Het betreffen bezuinigingen in een samenwerkingsverband. De bezuiniging betreft het aandeel van Delfzijl. Hierbij moet worden opgemerkt, dat VTH een organisatie in opbouw is met alle kwetsbaarheden van dien, terwijl ook ontwikkelingen met betrekking tot de Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) en dergelijke nog niet zijn uitgekristalliseerd. Dit zal met name in het eerste jaar spanning oproepen bij een mogelijke extra bezuiniging.

Pagina - 6 -

Programma 4

Ontwikkeling en Vastgoed

Bezuinigingsvoorstel 4-1 Herinrichting afdeling VROM / VLH Door het reorganiseren van VROM / V&H, OMD en onderdelen van IPG tot de nieuwe afdeling Stadsontwikkeling kunnen organisatorische maatregelen worden getroffen die leiden tot een besparing op de apparaatskosten.

Pagina - 7 -

Programma 5

Openbare orde en Veiligheid

Bezuinigingsvoorstel 5-1 Gemeentelijke Brandweer Dit betreft een taakstellende bezuiniging op de gemeentelijke Brandweer. De gemeentelijke brandweer moet zelf deze taakstelling invullen en concreet maken. Wat is het effect van de bezuiniging? Het betreft een algemene taakstelling op de gemeentelijke brandweer. De taken liggen met name op terreinen als brandpreventie en ­ bestrijding en advisering gebruiksvergunningen en dergelijke. De brandweer wordt uitgenodigd zelf concrete voorstellen in te dienen. Bezuinigingsvoorstel 5-2 Stadstoezicht In beginsel betekent dit halvering van het contract met de stichting Veiligheidszorg en worden de taken van stadstoezicht in mindere mate uitgevoerd. Het lopende contract loopt in elk geval tot 2012. Bezuinigingsvoorstel 5-3 Rampenbestrijding / Openbare orde en veiligheid De laatste jaren zijn diverse budgetten niet geheel benut. De jaarlijkse gemiddelde onderbenutting kan als bezuiniging worden doorberekend.

Pagina - 8 -

Programma 6

Werk en Inkomen

Bezuinigingsvoorstel 6-1 ISD uitvoeringskosten Korting op de bijdrage aan de ISD uitvoeringskosten zoals al bestuurlijk is besproken en waarbij de ISD voornemens is deze korting op te nemen in haar nieuw beleid. Bezuinigingsvoorstel 6-2 Bijzondere bijstand In 2014 verlagen van percentage voor bijzonder bijstand van 120 naar 115%. Dit laatste percentage wordt over het algemeen gehanteerd bij gemeenten. Wij willen onderzoeken hoe het toewijzen van de budgetten bijzondere bijstand kan bijdragen aan de verdere afstemming van de partijen die betrokken zijn bij de uitvoering van de bijzondere bijstand. Bezuinigingsvoorstel 6-3 Kwijtscheldingsbeleid Het bedrag voor kwijtschelding afvalstoffen en rioolrecht opnemen in het totaal bedrag voor gemeentelijk heffingen. Het bedrag aan gemeentelijke heffingen gaat naar verwachting met 20-30 euro op jaarbasis omhoog. Het merendeel van de Nederlandse gemeenten hanteert deze werkwijze. Bezuinigingsvoorstel 6-4 Schuldhulpverlening Korting op budgetb egeleiding zodat we terugkomen op het niveau van het basispakket. (ongeveer 450.000). In overleg met de betrokken partijen kan gekeken worden op welke wijze de budgetbegeleiding zo efficiënt mogelijk kan worden uitgevoerd.

Pagina - 9 -

Programma 7

Samenlevingszaken

Aan de afdeling Welzijn en Onderwijs is gevraagd voorstellen te doen voor bezuinigingen voor de komende jaren. Hierbij is per jaar een taakstelling opgegeven. Voor het jaar 2011 is het pakket voorstellen even hoog als de taakstelling voor 2011. Daarbij is gekozen voor meer gemakkelijke realiseerbare ingrepen of al min of meer afgesproken budgetkortingen. Zo is de pijn in het eerste jaar nog niet groot maar wordt door partijen al wel een noodzakelijk bezuinigingsimpuls gevoeld. Voor de jaren daarna is het totaal aan voorstellen hoger dan de taakstelling. Dit geeft de gelegenheid om het komende jaar vanuit een verder ontwikkelde visie op Welzijn en Onderwijs de benodigde keuzes voor de toekomst te maken. Met name de SW&D zal een gevoelige taakstelling opgelegd krijgen. Daarom is al vroegtijdig contact opgenomen met de SW&D zodat in 2010 middels een aantal strategische visiebesprekingen invulling gegeven kan worden aan de noodzakelijke herschikking van taken. Deze werkwijze zal ook v oor andere partijen van belang zijn en past bij de toekomstige manier van werken waarbij een kleiner gemeentelijk apparaat op basis van visie regie voert met de uitvoeringsorganisaties.

Pagina - 10 -

Bezuinigingsvoorstel 7-1 Beperking zakelijke lasten huisvesting openbaar basisonderwijs Voorgesteld wordt een beperking van het budget voor zakelijke lasten en duurzame investeringen Bezuinigingsvoorstel 7-2 Beperking zakelijke lasten huisvesting bijzonder basisonderwijs Voorgesteld wordt een beperking van het budget voor zakelijke lasten en duurzame investeringen Bezuinigingsvoorstel 7-3 Beperking zakelijke lasten Gymlokalen Voorgesteld wordt een beperking van het budget voor zakelijke lasten en duurzame investeringen Bezuinigingsvoorstel 7-4 Schoolzwemmen Voorstel voor stoppen met vergoeding voor schoolzwemmen. Het gaat hier om een beperkt aantal leerlingen (70-80) van groep 5 t/m 8 die nog geen diploma hebben. Voor deze groep kan eventueel voorzien worden in een bijdrage (tot 200 euro) aan reguliere zwemles (hiermee wordt de feitelijke bezuiniging verkleind met ongeveer 15.000). In de meerderheid van de gemeenten is het schoolzwemmen geschrapt. Bezuinigingsvoorstel 7-5 Nieuw b eleid Bibliotheek Met de bibliotheek kunnen (in overleg met andere betrokkenen) nieuwe afspraken gemaakt worden over het takenpakket dat van de bibliotheek gevraagd wordt op basis van het nieuwe budget. De korting wordt gefaseerd opgebouwd zodat de bibliotheek tijd heeft voor het doorvoeren van het aangepaste beleid. Bezuinigingsvoorstel 7-6 Verlaging budget IVAK Met het IVAK wordt al gesproken over een verdergaande verzelfstandiging en beperking van het budget door vermindering van het aantal klokuren. Met het IVAK kunnen vervolgens nieuwe contract afspraken gemaakt worden over de taken die Delfzijl van het IVAK verwacht en de rol die het IVAK eventueel kan spelen in de uitvoering van een lange termijn culturele/evenementen agenda. Bezuinigingsvoorstel 7-7 Sportbeoefening en -bevordering Een oplopende budgetvermindering is mogelijk door herschikking c.q. wijziging van verschillende kleine subsidies en het wijzigen van het budget van de zgn. 1/3 regeling voor uitbreiding en verbet ering van accommodaties. Dit laatste is logisch in het licht van de verwachte uitkomsten van de accommodatienota (vermindering van het aantal accommodaties). Bezuinigingsvoorstel 7-8 Herschikking culturele subsidies Vermindering van subsidies voor het gehele veld van culturele activiteiten. Voorgesteld wordt een gelijktijdige herschikking van de subsidies zodat geld beschikbaar komt voor de uitvoering van een stevige meerjarige cultuur- en evenementenagenda in samenhang met de omliggende gemeenten. Herschikking maakt ook de oprichting van een fonds mogelijk waarbij de gemeente een percentuele bijdrage levert aan extern verworven gelden voor evenementen en activiteiten. Bezuinigingsvoorstel 7-9 Molenberg De bedragen in de gemeentelijke begroting gelijk trekken met het meerjarenbudget voor de Molenberg. Het begrote bedrag is nu structureel 11.000 hoger dan de feitelijke toewijzing aan de Molenberg. Bezuinigingsvoorstel 7-10 Speelvoorzieningen Vermindering van de subsidies voor spee ltuinen. Het verschijnen van de accommodatienota zal leiden tot een herijking van het totale voorzieningenniveau binnen de gemeente Delfzijl waaronder de speeltuinen. Het voorlopige resterende bedrag van 4.500 kan gebruikt worden om de afbouw zo soepel mogelijk te laten verlopen. Bezuinigingsvoorstel 7-11 Contractafspraken SW&D Vermindering van het budget voor de SW&D met herschikking van taken door nieuwe contractafspraken over het takenpakket van de SW&D is passend bij de visie zoals neergelegd in de nieuwe participatie paraplunotitie. Het contract met de SW&D betreft verschillende taakvelden. Daarnaast wordt ook nog veel werk verricht door de SW&D op basis van projecten met kortere looptijd. Wij verwachten dat wij, in de vorm van strategische besprekingen met de SW&D over visie en uitvoering op de hierna beschreven thema's, een goed pakket van voorzieningen voor Delfzijl zullen kunnen realiseren.

Pagina - 11 -

Maatschappelijk werk: Aanbieden van maatschappelijk werk is niet verplicht. Er zijn voldoende andere partijen beschikbaar voor deze dienstverlening. Er wordt een stapsgewijze vermindering van dit budget voorgesteld. 2011 54.765 2012 104.765 2013 154.765 2014 154.765 2015 254.765

Sociaal cultureel werk: Herschikking van de subsidies en bijdragen aan buurt- wijk- en dorpscentra en "overig sociaal cultureel werk" op grond van de nieuwe budgetten zoals zijn toegewezen op grond van de "40+ wijken." 2011 15.000 2012 15.000 2013 15.000 2014 15.000 2015 15.000

Samenlevingsopbouw: de eerste slagen van de vermindering van de budgetten worden gerealiseerd door het stoppen van het beheer van de huidige MFC's met overdracht naar de brede school. Dit is al in gang gezet. Meer ingrijpend maar met iets langere termijn voor het zoeken naar oplossingen en andere werkwijzen zal de vermindering budget en herschikking van het uitvoeringspakket zijn. 2011 25.635 2012 215.635 2013 215.635 2014 265.635 2015 285.635

Bezuinigingsvoorstel 7-12 Inburgering a) Vermindering van het budget voor actieve werving van vrijwillige inburgeraars en etnische groepen ( 10.000) Er wordt nu relatief veel geld en energie gestoken in het werven van vrijwillige inburgeraars waarbij er slechts een enkeling een traject gaat volgen. We blijven wel voldoen aan onze verplichtingen. Deze bezuiniging wordt pas ingezet, nadat de aantallen in de doelstellingen zijn bijgesteld van 70 naar 25. Het effect zal zijn dat allochtone inwoners met een achterstandssituatie het taalaanbod moeilijker kunnen vinden en niet geactiveerd worden tot participatie. Alleen degenen die actief op zoek gaan, zullen zich melden op het gemeentehuis en een aanbod krijgen. b) Een vermindering van het aantal inburgeraars levert naar schatting ook meteen een besparing van de uitvoeringskosten op van 19.000. c) De ambtelijke werkgroep Participatiebudget van de DAL gemeenten heeft in 2011 grotendeels haar werk gedaan. Er is geen externe inhuur ( budg et 15.000) nodig voor het afronden van haar taak. De regietaak voor het participatiebudget wordt opgenomen in de reguliere taken van de beleidsmedewerkers. Bezuinigingsvoorstel 7-13 Sociale provinciale agenda Verminderen budget voor gebiedsgericht werken in de regio Noord. De provinciale bijdrage is gestopt in 2010. Het resterende budget voor de komende jaren is dan 35.000 voor gebiedsgericht werken. Bezuinigingsvoorstel 7-14 Lokaal Sociaal Beleid - gebiedsregie De activiteiten zoals beschreven onder gebiedsregie blijven bestaan maar de financiering vindt plaats uit het budget Delfzijl -Noord Bezuinigingsvoorstel 7-15 Anti discriminatie voorzieningen Afbouw projecten tot wettelijke minimumtaak Bezuinigingsvoorstel 7-16 Vrijwilligerswerk Vermindering van het budget voor kosten van maatschappelijke stages. Bezuinigingsvoorstel 7-17 Jeugd- en jongerenwerk Vermindering bijdragen aan projecten en vakantiespelen.

Pagina - 12 -

Bezuinigingsvoorstel 7-18 Peuterspeelzaalwerk Afbouw subsidies. Het mag verwacht worden dat het samengaan van kinderopvang en peuterspeelzalen op termijn leidt tot structurele vermindering van de kosten. Hiermee wordt de lijn van de nieuwe wet OKE gevolgd. Bezuinigingsvoorstel 7-19 Individuele voorzieningen gehandicapten Door verschillende maatregelen is vermindering van de uitgaven op dit budget goed haalbaar. Er zijn goede en wenselijke mogelijkheden tot aanpassen van voorliggende voorzieningen en strakkere indicering. Bij de ontwikkeling en uitvoering van de voorzieningen kan mogelijk ook de SW&D een rol spelen. De wijzigingen passen bij de uitgangspunten zoals geformuleerd in de paraplunotitie participatie. Bezuinigingen na 2011 zijn afhankelijk van rijksbesluiten over eventueel oormerken van deze budgetten. Bezuinigingsvoorstel 7-20 Openbare gezondheidszorg Korting met 50% is mogelijk door en korting op preventie en methadonverstrekking door daling aantal gebruikers. Bezuini gingsvoorstel 7-21 Jeugd en Gezin algemeen Korting op budget van de Zorg advies teams lijkt mogelijk omdat budget nu niet volledig wordt uitgeput. Het resterende budget bedraagt dan 60.000. Bezuinigingsvoorstel 7-22 Toerisme, recreatie en plattelandsontwikkeling De bestaande budgetten worden op basis van het nieuwe cultuurbeleid opnieuw toegedeeld. Hierbij wordt een besparing gezocht van 7.000 . Bezuinigingsvoorstel 7-23 Onderwijsgebouwen (IHP) Wij verwachten een afname van schoolgebouwen met schoolfunctie in de toekomst. Dit betekent dan ook een afname van de kosten. De inkomstenkant van het IHP zal als gevolg van daling leerlingenaantallen echter ook verminderen. Bij eventueel verkoop is er ook sprake van (kleine?) inkomsten. Een beter beeld krijgen we na onderzoek en uitspraken van de schoolbesturen over reallocatie van de scholen. Daarom nemen we pas per 2012 een bedrag voor bezuiniging op oplopend naar 300.000. Bezuinigingsvoorstel 7-24 Apparaatskosten programmagebonden De apparaatskosten voor Welzijn laten zich door de aard van het werk minder gemakkelijk per product bepalen. De afgesproken taakstelling voor de afdeling Welzijn en Onderwijs van 149.000 per 2014 is daarom niet per product verdeeld maar als algemene korting separaat opgenomen onder dit programma. De beschikbare capaciteit van de afdeling is daarmee afgenomen wat betekent dat een strakkere sturing nodig is op wat we wel en niet kunnen doen. Bezuinigingsvoorstel 7-25 Groene sportvelden en terreinen De voorgestelde bezuiniging houdt in dat er in de beheer- en onderhoudssfeer nauwelijks nog iets door de gemeente wordt gedaan aan de groene sportvelden en terreinen. Eerste aanzet zal zijn clustering gevolgd door privatisering van de velden en terreinen. In samenwerking met W en O zal een en ander kunnen voortvloeien uit de accommodatienota.

Pagina - 13 -

Programma 8

Beheer en Realisatie

Bij de afdeling Gemeentewerken lopen al sinds 2009 twee bezuinigingsrondes, te weten de eerste tranche waarbij vanaf 2013 een bezuiniging moet worden gerealiseerd van circa 500.000. Deze bezuiniging is intussen gerealiseerd. Daarnaast is een tweede tranche bezuinigingen doorgevoerd om in 2013 en verder een bezuiniging te realiseren van circa 650.000. Deze bezuinigingen zijn reeds voor een aanzienlijk deel ingevuld. Voor 2011 dient hiervoor nog 100.000 en voor 2012 en verder nog 300.000 te worden gerealiseerd. Deze nog te realiseren bezuinigingen hebben voornamelijk te maken met het gebouwenonderhoud (uitkomst accommodatiebeleid) het huisvuiloverslagstation (beperking openingstijden en laten betalen voor brengafval) en verdere versobering van het openbaar groen c.a. e e Op de verdere versobering van het openbaar groen is zowel bij de 1 als 2 tranche bezuinigingen al fors ingezet door diverse maatregelen te nemen, zoals uitbesteding aan Fivelingo, diverse vacatures niet vervulle n, andere beheerswijzen waarbij verdere versobering leidend is, meer centraliseren huisvesting wijkbeheer, afstoten openbaar groen met natuurwaarden, opzeggen contract iepenwacht. e Dit pakket aan maatregelen moet ertoe leiden dat de bezuinigingen in de 2 tranche worden behaald, waarbij ook nadrukkelijk wordt gekeken naar sponsoring door bedrijven en of inwoners van bijvoorbeeld rotondes en of parken. Vervolgens is er een zogenaamde Parkeerlijst met voorstellen die in 2009 ambtelijk is aangeleverd doch nog niet bestuurlijk zijn geïndiceerd noch gefiatteerd (voorstellen 8-1, 8-2 en 7-25). De voorstellen 8-3 en 8-4 hebben betrekking op de nieuwe ronde bezuinigingen, waarbij een taakstelling voor de afdeling Gemeentewerken voorligt van ( inclusief Parkeerlijst) : 2011 322.000 2012 394.000 2013 645.000 2014 936.000 2015 1.167.000 Hier tegenover staat dat bij de becijfering van de te realiseren taakstelling een verhoging van het budget onderhoud kapitaalgoederen van 1.300.000 is opgenomen voor de meerjarenraming "wegen" en "bruggen".

Pagina - 14 -

Bezuinigingsvoorstel 8-1 Bediening brug 15 Beperking van openingstijden van de brug door het niet meer openstellen in de weekenden en avonden. Onderzoek om de brug op afstand bedienbaar te maken door mee te liften op de systematiek van de provincie (geraamde investering ca. 250.000) wordt onderzocht. Door vermindering openingstijden zal er een vermindering van de serviceverlening optreden voor zowel beroeps- als recreatievaart. Bezuinigingsvoorstel 8-2 Bijzondere begraafplaatsen Deze bezuiniging kan worden behaald als de bekostiging van het onderhoud aan de bijzondere begraafplaatsen in de zuidelijke dorpen gelijk wordt getrokken met die in de noordelijke dorpen. Bezuiniging kan verder oplopen als de bekostiging helemaal wordt afgeschaft. Met andere woorden het verstrekken van bijdragen in het onderhoud c.a. van bijzonder begraafplaatsen is geen taak meer voor de gemeente. Bezuinigingsvoorstel 8-3 Minder aanvulling krediet onderhoud kapitaalgoederen Voor het onderhouden van kapi taalgoederen wegen is er volgens de beleidsvisie wegen jaarlijks circa 1.000.000 nodig om de wegen op niveau 3 te houden. Daarnaast is de meerjarenraming van de kapitaalgoederen bruggen c.a, kunst- en baggerwerken nagenoeg gereed. Dit rapport geeft eveneens aan dat er jaarlijks hiervoor ca. 1.000.000 benodigd is om deze op niveau te houden. Wegen In de meerjarenbegroting is voor 2011 500.000 en voor 2012 en verder 1.000.000 opgenomen om de wegen op niveau te houden c.q. te brengen. Gezien de financiële positie van de gemeente en de diverse werkzaamheden die worden uitgevoerd in het kader van de herstructurering in met name Delfzijl, waarbij diverse wegen worden vernieuwd en of aangelegd, kan worden overwogen het niveau van onderhoud te bestendigen, en het beschikbare bedrag in 2011 en verder met 300.000 te verlagen. Het huidige beschikbare budget voor wegen stijgt dan in 2011 met 200.000 en in 2012 en verder met 700.000. Het niveau zal dan enigszins toenemen ten opzichte va n het huidige niveau (3-), doch houdt geen gelijke tred met het beoogde niveau zoals aangegeven in de beleidsvisie wegen (3). Het gevolg zal zijn dat de weggebruiker nog langere tijd enige vorm van discomfort zullen kunnen ondervinden, en mogelijkerwijs kunnen er schadeclaims worden ingediend. Het aantal claims is tot nu toe echter zeer gering. Bruggen, kunst- en baggerwerken Zoals in de nadere toelichting is aangegeven is er voor het op peil houden van de kapitaalgoederen bruggen, kunst- en baggerwerken structureel circa 1.000.000 per jaar nodig. De huidige beschikbare middelen zijn nu slechts toereikend om het correctief onderhoud te kunnen uitvoeren. Door het beschikbaar stellen van extra middelen in 2010 voor onder anderen groot onderhoud aan de brug in de Heemweg over het Termunterzijldiep, is voor dit onderdeel hierin voorzien. In de nabije toekomst zullen, gezien de meerjarenraming, meer middelen beschikbaar dienen te komen om de bruggen, kunst- en uit te voeren baggerwerk en op peil te houden. Op deze kapitaalgoederen zal dan ook niet kunnen worden bezuinigd, sterker nog een verhoging van het huidige beschikbare budget met 300.000 structureel zal een stap in de goede richting zijn. Bezuinigingsvoorstel 8-4 Apparaatskosten Programmagebonden De apparaatskosten voor Gemeentewerken laten zich door de aard van de onderhoudswerkzaamheden minder gemakkelijk per product bepalen. De algemene taakstelling voor de afdeling Gemeentewerken van 100.000 is daarom niet per product verdeeld maar als algemene korting separaat opgenomen onder deze post. De beschikbare capaciteit van de afdeling is daarmee afgenomen wat betekent dat een strakkere sturing nodig is op wat we wel en niet kunnen doen. Bezuinigingsvoorstel 8-5 Openbare verlichting Delfzijl heeft een lichtmastenbestand van ca. 7000 stuks. Vervangingsplannen openbare verlichting zijn in uitvoering. Verouderde, onrendabele lichtsystemen worden vervangen voor moderne, energiezuinige (dimbare) systemen. Extra bezuinigen op energiekosten door bestaande armaturen met PL verlichting waar mogelijk te voorzien van dimsysteem. Loslaten van de NSVV-norm voor openbare verlichting in nietstedelijk gebied. Hierdoor kan volstaan worden met minder verlichting. In de lijn van het gemeentelijk klimaatbeleid kunnen op termijn 100 lichtmasten in het buitengebied worden verwijderd. Bezuinigingsvoorstel 8-6 Apparaatskosten Functie van afdelingshoofd IPG laten vervallen. Door herschikking van taken en inzet van medewerkers evenals het aantrekken van goedkoper (tijdelijk) personeel is de bezuiniging te realiseren. De huidige taken zullen, gelet op de bezuinigingen, in de komende vijf jaren overeenkomstig moeten afnemen. Pagina - 15 -

Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien

Bezuinigingsvoorstel 9-1 Samenwerken afdeling belastingen DEAL In 2009 is een onderzoek gestart om in Deal verband te komen tot samenwerking op belastinggebied. Na onderzoek van diverse opties is de gemeente Groningen gevraagd om hiervoor een offerte uit te brengen. Deze wordt oktober a.s. verwacht. De daadwerkelijke besparing zal dan moeten blijken. Bezuinigingsvoorstel 9-2 Heffing- en invordering algemeen Betreft her en der schrappen en efficiënter omgaan met kleinere postjes. Bezuinigingsvoorstel 9-3 Precariobelasting Na het opleggen van de aanslag precariobelasting aan Enexis bleek dat er in het verleden een overeenkomst was gesloten met als inhoud dat een heffing op kabels en leidingen privaatrechtelijk moest worden gecompenseerd. Kort gezegd: het geld wat gestort was in het reserve precariobelasting moest grotendeels worden terug betaald. Intussen is de overeenkomst opgezegd. Hiervoor moest een redelijke termijn, zijnde drie jaar, in acht worden genomen. Dit betekent dat van af 2012 de heffing aan Enexis kan worden opgelegd. In het kader van de bezuinigingen wordt voorgesteld de reserve op te heffen en de opbrengst precariobelasting als structurele post op te nemen in de begroting. Bezuinigingsvoorstel 9-4 Stoppen met compensatie precariobelasting De aan het waterbedrijf opgelegde precariobelasting op kabels en leidingen wordt door het waterbedrijf doorberekend aan hun klanten. Dit wordt door de gemeente gecompenseerd door hetzelfde bedrag in mindering te brengen op de aanslag gemeentelijke belastingen. Het gaat om een bedrag van 25 per aanslag, afgerond 2 per maand. Stoppen met de compensatie betekent een extra belastingopbrengst van 250.000. Bezuinigingsvoorstel 9-5 Herschikken activiteiten personeel Op het gebied van de activiteiten voor het personeel (personeelsreis, kerstpakketten, eindejaarsfeest etc). een bezuiniging toepassen van 7.500 per jaar. Een en ander in overleg met het personeel. Bezuinigingsvoorstel 9-6 Verlagen budget OR De afgel open jaren is fors ingezet op scholing. De komende jaren kan de frequentie worden aangepast. Bezuinigingsvoorstel 9-7 Schrappen abonnementen Dit betekent meer zoekwerk op bijvoorbeeld internet met als risico dat het uitzoeken van zaken meer tijd kost. Pagina - 16 -

Bezuinigingsvoorstel 9-8 Reis- en verblijfkosten Beleid met betrekking tot reis- en verblijfkosten aanscherpen. Bezuinigingsvoorstel 9-9 Cafetariasysteem Tot nu toe is het mogelijk per jaar 72 verlofuren aan te kopen of te verkopen. Er zijn meer medewerkers die verkopen dan die aankopen. Per saldo kost dit 46.000. Overigens zal dit voorstel besproken dienen te worden met het Georganiseerd Overleg aangezien het gealloceerde gelden betreft. Op grond van de financiële situatie zal het beleid worden aangepast, zodat aan- en verkopen budgettair neutraal verlopen. Bezuinigingsvoorstel 9-10 Stelpost nominale loonontwikkeling De nominale loonkostenontwikkeling is naar beneden bijgesteld. Bezuinigingsvoorstel 9-11 Schrappen vacature hoofd dienstverlening (50%) Na het vertrek van het hoofd dienstverlening is de afdeling opgesplitst in twee delen. Het onderdeel archief en bodedienst is ondergebracht bij de afdeling bedrijfsvoering. De vacature voor het voormalige afdelingshoofd is hier voo r 50% aan toegerekend. In 2011 zal een deel van het vacaturegeld worden gebruikt om de extra werkdruk op het onderdeel archief door de invoering van Decos te kunnen opvangen. Vanaf 2012 kan deze vacature zonder dat de bedrijfsvoering in gevaar komt worden geschrapt.

Pagina - 17 -

---- --