Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

De Badcuyp en Brouwerij De Prael winnaars Pantar Award Pantar Amsterdam reikt eerste Award uit voor sociale ondernemers

Amsterdam 7 oktober 2010 ­ Vandaag is de Pantar Award 2010 uitgereikt. Deze Award geeft Pantar Amsterdam aan twee werkgevers die op de meest succesvolle manier bijdragen aan de ontwikkeling van Amsterdammers met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Binnen de profit sector kreeg brouwerij De Prael de Award. De Badcuyp, centrum voor muziek, heeft de Award gewonnen binnen de categorie non-profit.

De Award is in het leven geroepen om te laten zien dat werkgevers die met Pantar Amsterdam samenwerken bijdragen aan mensen én de maatschappij. Greet Ritskes, directeur Pantar Amsterdam:" Sociaal ondernemen moet de norm worden voor het bedrijfsleven. We werken al met ruim 1.200 bedrijven samen. In deze moeilijke tijd willen we dit nog met meer ondernemingen doen. Met de Award laten we zien dat het meehelpen aan de arbeidsintegratie positief bijdraagt aan een onderneming. Ik hoop dat dit een stimulans is voor het bedrijfsleven om hier nog actiever aan mee te werken, samen met Pantar Amsterdam."

Jurering
In de beoordeling was belangrijk dat er Pantarmensen in dienst bij de bedrijven kunnen komen, of dat ze op een gelijkwaardige manier mee doen in de organisatie. Daarnaast werd gelet op de begeleiding van de medewerkers en hoeveel de organisatie investeert in deze mensen uit eigen middelen. Ook de motivatie die de werkgevers hebben aangeleverd bij de aanmelding voor de Award is meegenomen. Daarnaast heeft de onafhankelijke jury gekeken naar de algemene maatschappelijke betrokkenheid van de organisaties. Floortje Dessing, oud jurylid van de Award: "Ik vind de Pantar Award een mooi initiatief en hoop dat andere organisaties geïnspireerd worden".

De drie genomineerden non-profit zijn: Mirror Centre, Zone 3 en De Badcuyp. De drie genomineerden profit zijn: Villa Sofia, Proost en Brand en Brouwerij de Prael.

Sociaal en commercieel
Petra Kroon, creatief directeur van QPQ en voorzitter van de jury: "Iedereen die bezig is met sociaal ondernemen en werkt met mensen met een lange afstand tot de arbeidsmarkt, verdient een prijs. Alle bedrijven die met Pantar Amsterdam werken verwelkomen deze mensen en het is belangrijk dat deze prijs ook anderen inspireert om sociaal te gaan ondernemen. Het was dan ook moeilijk om een winnaar te kiezen." De Prael heeft gewonnen omdat het bedrijf heel sterk de sociale en commerciële doelstellingen van een bedrijf combineert. Arno Kooij, bedrijfsleider de Prael: "Ik ben heel blij. Iedereen heeft talent en daar moet je als bedrijf gebruik van maken." De jury koos voor de Badcuyp omdat het en een rol vervult voor mensen die weer aan het werk willen en zorgt voor een cultuuraanbod in de stad. Greenfox kreeg de aanmoedigingsprijs, de samenwerking met Pantar Amsterdam is net gestart en de jury was onder de indruk van het concept van Greenfox.

Het ontwerp van de Award
De Award zelf is ontworpen door bureau Ideal en Co, gemonteerd door de mensen van Pantar en gemaakt van zoveel mogelijk gerecycled materiaal.

Over Pantar Amsterdam
Pantar Amsterdam begeleidt mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt op weg naar (regulier) werk. Het doel is een gewone baan of een baan zo dicht mogelijk daarbij. Met de begeleiding van Pantar Amsterdam ontwikkelen mensen zich op een werkplek; iedereen bij Pantar Amsterdam is aan de slag, bij een werkgever of bij de werkbedrijven van Pantar zelf.

EINDE BERICHT




Ingezonden persbericht