Gemeente Lisse

Belastingen Lisse en Noordwijk gaan samen (07-09-2010)

De gemeenten Lisse en Noordwijk gaan samenwerken op het gebied van de gemeentelijke belastingen. Uiterlijk 1 juli 2011 is de nieuwe organisatie een feit. Op dinsdag 7 september maakten de wethouders Financiën, Bas Brekelmans (VVD) namens Lisse en Gerben van Duin (PUUR NOORDWIJK) namens Noordwijk, dit bekend.

De medewerkers worden op één plek ondergebracht. Op de locatie Schiestraat van de gemeente Noordwijk komt een afdeling Belastingen die namens beide gemeenten de regelgeving voor gemeentelijke belastingen uitvoert. Alle medewerkers behouden hun baan. De twee wethouders benadrukken, dat de dienstverlening aan de burgers zal verbeteren. De grotere schaal van werken maakt de gemeenten minder kwetsbaar voor personeelsuitval en op specialistische onderdelen deskundiger. Ook is er een efficiencyvoordeel dat voor beide gemeenten samen kan oplopen tot 50.000,-- per jaar. Na de startperiode is elke andere gemeente uit de regio welkom om aan te haken.

Onder de samenwerking vallen de uitvoering van de Wet Waardering onroerende zaken (WOZ), de behandeling van bezwaarschriften (WOZ) en de heffing en invordering van de gemeentelijke belastingen. Van uniformering is evenwel geen sprake. Noordwijk en Lisse behouden de eigen beleidsvrijheid. Belastingen die in de ene gemeente wel gelden, maar in de andere niet, of waarvan de tarieven verschillen, vallen ook onder de samenwerking. Parkeerbelasting, toeristenbelasting en forensenbelasting zijn daar voorbeelden van.

In de contacten met de burgers komt de nadruk te liggen op digitale en telefonische dienstverlening. Maar de inwoners kunnen ook na 1 juli nog in hun eigen gemeentehuis met belastingvragen terecht, zij het in de regel op afspraak. De gemeenten zullen de burgers hierover tijdig informeren. Daaraan voorafgaand, begin 2011, sluiten de gemeenten een dienstverleningsovereenkomst. Dat is dan tevens het definitieve besluit tot samenwerking.