Van Gogh Museum

Amsterdam, 22 juli 2010

Van Gogh Museum presenteert het naturalisme in de kunst met tentoonstelling Illusie en werkelijkheid

Van Gogh Museum presenteert het naturalisme in de kunst met tentoonstelling Illusie en werkelijkheid

Amsterdam, 22 juli 2010

Van 8 oktober 2010 tot en met 16 januari 2011 is in het Van Gogh Museum de tentoonstelling Illusie en werkelijkheid. Naturalistische schilderijen, fotoâs en film, 1875- 1918 te zien. De expositie, samengesteld door gastconservator Gabriel P. Weisberg (Professor Kunstgeschiedenis van de Universiteit van Minnesota), geeft een overzicht van de naturalistische schilderkunst in relatie tot fotografie en film met werk van kunstenaars zoals Léon Lhermitte en Jules Bastien-Lepage (Frankrijk), Albert Edelfelt (Finland), Kàroly Ferenczy (Hongarije), Anders Zorn (Zweden) en Thomas Anschutz (Verenigde Staten). In het laatste kwart van de 19de eeuw was het naturalisme een van de dominante stromingen in de schilderkunst. Deze fotografische stijl was grensoverschrijdend en waaierde uit over heel Europa en de Verenigde Staten. Meer dan vijftig werken van veelal enorme afmetingen zullen te zien zijn in de tentoonstellingsvleugel. Tegelijkertijd zal ook de presentatie Vincent van Gogh en het naturalisme te zien zijn in het museum. De tentoonstelling Illusie en werkelijkheid zal na Amsterdam van 17 februari tot en met 15 mei 2011 gepresenteerd worden in het Ateneum Art Museum, Finnish National Gallery of Art in Helsinki.

Het naturalisme
Het naturalisme in de schilderkunst, destijds geliefd onder kunstenaars, kunstminnaars en het grote publiek, had betrekking op onderwerpen uit het dagelijks leven van de gewone mens. Kunstenaars trachtten de werkelijkheid zo dicht mogelijk te benaderen en maakten veelvuldig gebruik van fotografie. De composities, soms in opdracht van de overheid, werden geplaatst in museums en openbare ruimten zoals stadhuizen en scholen. Maar werden ook geëxposeerd op de Salon en meerdere Wereldtentoonstellingen. De centrale themaâs binnen het naturalisme zijn onder meer arbeid (op het land, de stad en in de industrie), religie en jeugd. De schilders namen vaak eenvoudige boeren als onderwerp of het harde leven van de arbeiders in de steden. De stijl van schilderen was bijzonder gedetailleerd en de werken lijken haast momentopnamen uit het echte leven. De onderwerpen op deze schilderijen waren echter zorgvuldig gecomponeerd en bedoeld om een verhaal, al dan niet met een moralistische boodschap, over te brengen. Vaak waren het dezelfde themaâs die de schrijver Emile Zola in zijn naturalistische romans en toneelstukken al had beschreven. In de tentoonstelling worden ook enkele filmfragmenten getoond die gebaseerd zijn op de literatuur van Zola. Deze fragmenten laten de nauwe verwevenheid zien met de naturalistische schilderijen die daardoor tot leven lijken te komen.

Tentoonstellingscatalogus
Illusie en werkelijkheid, Gabriel P. Weisberg e.a., Van Gogh Museum / Mercatorfonds, 224 paginaâs, 210 illustraties. Hardcover: ⬠34,95 in Nederlands, Engels, Frans, Duits, Fins en Zweeds verkrijgbaar.

Begunstigers
Het Van Gogh Museum dankt de Turing Foundation, het Prins Bernhard Cultuurfonds, de BankGiro Loterij, de gemeente Amsterdam en de Vincent van Gogh Stichting voor hun genereuze steun voor de tentoonstelling Illusie en werkelijkheid. Naturalistische schilderijen, fotoâs en film, 1875-1918. De tentoonstelling was één van de genomineerden voor de Turing Toekenning 2009.

Presentatie: Vincent van Gogh en het naturalisme Van Gogh was een groot bewonderaar van de kunstenaars van het naturalisme. In zijn brieven aan Theo roemde hij vaak de themaâs die zij gebruikten en de manier waarop zij werkten. Van Gogh verzamelde ook illustraties van schilderijen van deze meesters. Zij vormden een belangrijke bron van inspiratie voor hem. Dit is goed terug te zien in de selectie vroege schilderijen en tekeningen die tentoongesteld worden in de presentatie Vincent van Gogh en het naturalisme.
---