Rederijgroep JR Shipping blijft recessie de baas

08/10/2010 11:54

JR Ship Investments

Loyaliteit investeerders maakt het verschil

Na een onzekere periode van bijna twee jaar heeft rederijgroep JR Shipping, gevestigd in Harlingen, de gevolgen van de wereldwijde recessie definitief onder controle. Door de loyaliteit van investeerders die deelnemen in de vloot en de daaruit voortvloeiende constructieve opstelling van de banken die een scheepshypotheek hebben verstrekt, is er voldoende ruimte ontstaan om de laatste fase van exploitatietekorten te overbruggen, zo maakt de directie bekend. De verwachting is dat de exploitatie vanaf 2011 weer rond of op break even zal liggen. De rederij voorziet een volledig herstel van de markt tegen het einde van 2012. Alle 23 containerfeeder schepen die de rederij in de vaart heeft, variërend van 340 tot 1.440 TEU, zullen dan weer inkomsten genereren die in lijn liggen met prognoses van voor de crisis.

Gezien de enorme klappen die de scheepvaartindustrie te verduren heeft gehad, mag het een bijzondere prestatie heten dat de rederij de crisis het hoofd heeft weten te bieden. JR Shipping heeft al haar scheepsfondsen, waarin meer dan 3.000 zakelijke en particuliere investeerders met een eigen vermogen van ruim euro 209 miljoen deelnemen, voor een faillissement weten te behoeden. Investeerders lijden hierdoor geen kapitaalverlies. Bij een verder herstel van de wereldeconomie zal de waarde van scheepsparticipaties weer stapsgewijs toenemen. Voor de rederijgroep zelf geldt dat de continuïteit sinds kort weer gewaarborgd is. De focus blijft vooralsnog gericht op crisisbeheer, maar inmiddels kijkt de rederij ook weer voorzichtig naar nieuwe ontwikkelingskansen.

Liquiditeitsproblemen onvermijdelijk

Eind 2008 gingen de chartertarieven voor containerfeeder schepen zwaar onderuit. Bovendien kwam een aanzienlijk aantal schepen stil te liggen. De extreme daling zette begin 2009 door. Tot de zomer lagen de tarieven tot 75% ónder het meerjarig gemiddelde. JR Shipping heeft er onder deze extreem slechte omstandigheden voor gekozen haar schepen zoveel mogelijk beschikbaar te houden en heeft nooit eerder in haar bestaansgeschiedenis een vergelijkbaar aantal chartercontracten moeten afsluiten (meer dan 60 in 2009). Ondanks dat lagen de schepen van de Harlinger rederij in 2009 toch nog gemiddeld 50 dagen stil. Al vroeg in 2009 werd duidelijk dat zich ernstige liquiditeitsproblemen zouden voordoen bij de scheepsfondsen die de schepen van de rederij in exploitatie hebben.

Medio 2009 heeft JR Shipping een eerste reddingsactie ingezet, waarbij een oproep aan investeerders (vennootrelaties) is gedaan tot bijstorting van kapitaal. In totaal is in deze eerste fase een overbruggingskapitaal gerealiseerd van circa euro 14 miljoen, verdeeld over een collectief 'noodfonds' en enkele individuele schepen. Deze prestatie bood de financierende banken voldoende vertrouwen om geen hypotheekrechten uit te oefenen en aflossingsverplichtingen op te schorten. Begin 2010 moest de rederij vaststellen dat het ingezamelde overbruggingskapitaal niet toereikend was. Op dat moment hadden de chartertarieven het dieptepunt bereikt en kon de schade van de recessie in zijn volle omvang worden opgemaakt.

Overlevingsstrategie geslaagd

Met bijgewerkte prognoses van de dreigende liquiditeitstekorten is de rederij direct met de diverse banken in dialoog getreden. Deze bleken tot ondersteuning bereid op voorwaarde dat investeerders zich opnieuw een financiële inspanning zouden getroosten. JR Shipping heeft vervolgens per scheepsfonds een reddingsplan ontwikkeld en nogmaals een dringend beroep gedaan op haar vennootrelaties. Met deze tweede ronde is nog eens een overbruggingskapitaal gerealiseerd van euro 6,5 miljoen, een indrukwekkend resultaat, gezien de dreiging van de schuldencrisis die op dat moment boven Europa hing. Met dit resultaat als inbreng bij de onderhandelingen, heeft JR Shipping de banken kunnen overtuigen van voldoende toekomstperspectieven. Met elke bank afzonderlijk zijn vervolgens per scheepsfonds ondersteuningsscenario's op maat uitgewerkt. Daarmee is de overlevingsstrategie van de rederij, ingezet bij het uitbreken van de crisis, geslaagd.

Gematigd optimistisch

De directie van JR Shipping realiseert zich dat er nog een lange weg te gaan is alvorens de chartertarieven voor containerfeeder schepen weer voldoende hersteld zijn voor een winstgevende bedrijfsvoering, maar is inmiddels weer 'gematigd optimistisch' gestemd. De eerste tekenen van marktherstel geven daar aanleiding toe. "De loyaliteit van onze investeerders en de niet aflatende inzet van onze medewerkers hebben de afgelopen periode het verschil gemaakt", aldus de directie. "We hebben dikwijls gelaveerd tussen hoop en wanhoop, maar gezien de uitkomst zijn alle inspanningen de moeite waard gebleken."

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.jrshipping.nl