Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)

Tweezijdige markten en mededingingstoezicht

08-10-2010

In opdracht van de NMa heeft Tilec in samenwerking met advocatenkantoor Howrey een onderzoek gedaan naar het mededingingstoezicht op tweezijdige markten.

Tweezijdige markten kenmerken zich door het samenbrengen van verschillende soorten klanten. De creditcard is hiervan een voorbeeld, doordat deze zorgt voor een betalingsmogelijkheid tussen consumenten enerzijds en winkeliers, hotels of restaurants anderzijds. Het succes van de creditcard hangt daarbij af van het gebruik aan beide zijden van de markt. Een creditcard die niet wordt geaccepteerd door winkeliers is niet interessant voor consumenten en andersom is een creditcard die niet wordt gebruikt door consumenten niet interessant voor winkeliers. Andere voorbeelden van tweezijdige markten zijn winkelcentra, veilingen en (gratis) dagbladen. Het onderzoeksrapport geeft een overzicht van de relevante literatuur en jurisprudentie. Ook geeft het rapport suggesties hoe fusies en overnames op tweezijdige markten kunnen worden onderzocht. Bekijk hier het onderzoeksrapport.
Zie ook
Tweezijdige markten en mededingingstoezicht
Samenvatting rapport tweezijdige markten