Provincie Utrecht

Bereik publiek met social media

Publieksbereik, gebruik van nieuwe media en digitalisering van cultureel erfgoed: die thema's stonden centraal tijdens de inspiratiebijeenkomst van De Utrechtse Schatkamer in september 2010. Theo Meereboer, adviseur erfgoed en nieuwe media en oprichter van netwerk Erfgoed 2.0, vertelde inspirerend: `Voorbeeld doet volgen, door social media te gebruiken win je autoriteit.'

Op 15 september 2010 stonden de thema's publieksbereik, gebruik van nieuwe media en digitalisering van cultureel erfgoed centraal tijdens de inspiratiebijeenkomst op Landgoed Linschoten. Theo Meereboer, adviseur erfgoed en nieuwe media en oprichter van netwerk Erfgoed 2.0, vertelde inspirerend over nieuwe media: `Voorbeeld doet volgen, door social media te gebruiken win je autoriteit.'

Web 2.0
Theo Meereboer vertelde verder dat web 2.0 over mensen gaat. Iedereen kan meedoen, meeleven en meemaken. Door social media te gebruiken, win je uiteindelijk vanzelf autoriteit. Als voorbeeld noemde hij een museum dat Twitter inzet. Het museum komt via dit middel op tv en wint aan bekendheid. Volgens Meereboer is het belangrijk dat je weet hoe je een groep aan je kunt binden. De eerste volger van een groep is hierbij heel belangrijk want de volger bepaalt uiteindelijk het succes van de oprichter van de groep. De volger laat anderen zien hoe je kunt volgen.

Theo Meereboer is oprichter van netwerk Erfgoed 2.0. Meer informatie over Ergoed 2.0 en andere relevante websites vindt u op www.deutrechtseschatkamer.nl

Meer dan alleen subsidie
Anneke Raven, gedeputeerde Financiën, Cultuur en Samenleving bij de provincie Utrecht gaf ook acte de présence tijdens de bijeenkomst en vertelde dat `De Utrechtse Schatkamer' meer is dan alleen een subsidieregeling. Naast het toegankelijk maken van erfgoed richt `De Utrechtse Schatkamer' zich ook op het beleefbaar maken van cultureel erfgoed. Museum Vreeswijk en de game Tijdtripper zijn goede voorbeelden hiervan. De game Tijdtripper is ontwikkeld door Het Utrechts Archief om jonge mensen te bereiken en in contact te brengen met de collectie van Het Utrechts Archief. Het organiseren van inspriratiebijeenkomsten draagt ook bij aan het toegangelijk en beleefbaar maken van cultureel erfgoed. Culturele instellingen inspireren en bij elkaar brengen is wat De Utrechtse Schatkamer hiermee willen bereiken.

Meer weten?
Ga naar www.deutrechtseschatkamer.nl.