Algemene Onderwijsbond

08-10-2010

Frisse blik kan inspraakconflict in de school voorkomen

Schoolbesturen en medezeggenschapsraden moeten veel vaker dan nu de hulp van relatieve buitenstaanders inroepen bij een sluimerend conflict. Daarmee kan worden voorkomen dat er een sfeer ontstaat waarin vooral schoolbestuurders hun toevlucht nemen in intimidatie. `Ruzie is vaak nergens voor nodig en staat een snelle en goede oplossing van een geschil in de weg,' vindt voorzitter Walter Dresscher van de grootste onderwijsbond AOb.

`Als er bijvoorbeeld een bezuiniging moet worden doorgevoerd binnen een school, kunnen medezeggenschapsraad en bestuur tegenover elkaar komen te staan. Dan kan een raad overwegen om een kaderlid van een andere school naar de mogelijkheden te laten kijken,' vindt Dresscher. `Die kan redelijk neutraal de opties bekijken en zodoende proberen de neuzen binnen een school weer één kant op te krijgen. Daarbij zullen partijen soms even moeten slikken, maar dat hoort er bij.' Dat dit op scholen lang niet altijd lukt, blijkt wel uit het vandaag verschenen rapport `een geschil is geen ruzie', waarin onderzoek is gepresenteerd naar de doorwerking van medezeggenschapsgeschillen in het primair en voortgezet onderwijs. In het rapport staat te lezen dat verschillen in inzicht tussen schoolbesturen en medezeggenschapsraden regelmatig hoog oplopen en verzanden in een conflictsituatie.

Intimidatie van vooral schoolbestuurders is in zo'n sfeer niet uitzonderlijk. `Zo'n houding is natuurlijk onacceptabel', zegt Dresscher. `Een bestuur moet leraren en ouders die tijd steken in medezeggenschap juist koesteren, want het toont aan hoe betrokken ze zijn bij het goed functioneren van hun school. Daarnaast beseft een bestuurder die zich van zulke praktijken bedient kennelijk niet dat de medezeggenschapsraad een gelijkwaardige gesprekspartner is.'

Ook bij een reeds uit de hand gelopen geschil is bemiddeling een goede oplossing. De AOb vindt dat iedere school in het primair en voortgezet onderwijs voor dit soort situaties een vertrouwenspersoon in huis moet hebben. `Een conflict kan gesprekspartners blind maken voor het gegeven dat iedereen uiteindelijk het beste wil voor de school. Dan kan een mediator helpen. Die kan plooien gladstrijken, er voor zorgen dat de toon van het gesprek beschaafd blijft en in goed overleg tot een acceptabele oplossing komen.'