08-10-2010
Frisse blik kan inspraakconflict in de school voorkomen
Schoolbesturen en medezeggenschapsraden moeten veel vaker dan nu de
hulp van relatieve buitenstaanders inroepen bij een sluimerend
conflict. Daarmee kan worden voorkomen dat er een sfeer ontstaat waarin
vooral schoolbestuurders hun toevlucht nemen in intimidatie. `Ruzie is
vaak nergens voor nodig en staat een snelle en goede oplossing van een
geschil in de weg,' vindt voorzitter Walter Dresscher van de grootste
onderwijsbond AOb.
`Als er bijvoorbeeld een bezuiniging moet worden doorgevoerd binnen een
school, kunnen medezeggenschapsraad en bestuur tegenover elkaar komen
te staan. Dan kan een raad overwegen om een kaderlid van een andere
school naar de mogelijkheden te laten kijken,' vindt Dresscher. `Die
kan redelijk neutraal de opties bekijken en zodoende proberen de neuzen
binnen een school weer één kant op te krijgen. Daarbij zullen partijen
soms even moeten slikken, maar dat hoort er bij.'
Dat dit op scholen lang niet altijd lukt, blijkt wel uit het vandaag
verschenen rapport `een geschil is geen ruzie', waarin onderzoek is
gepresenteerd naar de doorwerking van medezeggenschapsgeschillen in het
primair en voortgezet onderwijs. In het rapport staat te lezen dat
verschillen in inzicht tussen schoolbesturen en medezeggenschapsraden
regelmatig hoog oplopen en verzanden in een conflictsituatie.
Intimidatie van vooral schoolbestuurders is in zo'n sfeer niet
uitzonderlijk. `Zo'n houding is natuurlijk onacceptabel', zegt
Dresscher. `Een bestuur moet leraren en ouders die tijd steken in
medezeggenschap juist koesteren, want het toont aan hoe betrokken ze
zijn bij het goed functioneren van hun school. Daarnaast beseft een
bestuurder die zich van zulke praktijken bedient kennelijk niet dat de
medezeggenschapsraad een gelijkwaardige gesprekspartner is.'
Ook bij een reeds uit de hand gelopen geschil is bemiddeling een goede
oplossing. De AOb vindt dat iedere school in het primair en voortgezet
onderwijs voor dit soort situaties een vertrouwenspersoon in huis moet
hebben. `Een conflict kan gesprekspartners blind maken voor het gegeven
dat iedereen uiteindelijk het beste wil voor de school. Dan kan een
mediator helpen. Die kan plooien gladstrijken, er voor zorgen dat de
toon van het gesprek beschaafd blijft en in goed overleg tot een
acceptabele oplossing komen.'
Algemene Onderwijsbond