Ingezonden persbericht


Utrecht, 8 oktober 2010

Makelaars moeten zorgen voor innovatie

Drie stagiaires van het creatieve communicatiebureau Enof uit Utrecht ontwikkelen een crossmediale campagne om huizen die te koop staan op een nieuwe manier onder de aandacht te brengen. De huizenmarkt zit op slot, maar een recessie zorgt voor innovatie. Makelaars hebben nog steeds een traditionele manier van huizen aanbieden. Zij maken vaak alleen gebruik van Funda.nl, een verkoopbord en het aanbieden van huizen in de etalage. Zij kijken niet waar de doelgroep verder zit. Om in deze tijd van de recessie huizen te kunnen verkopen zal de makelaar op een nieuwe manier moeten communiceren met de kopers.

Netwerken
Enof is van mening dat een campagne om huizen te verkopen gericht moet zijn op de doelgroep. Dus dat het huis aangeboden moet worden op plekken waar de doelgroep te vinden is. Makelaars moeten van hun traditionele manier van huizen aanbieden afstappen en gebruik maken van andere netwerken, waaronder dat van de verkoper. Er kan daarbij goed gebruik gemaakt worden van social media zoals Twitter en Linkedin. De kracht van het gebruik van social media is dat het bereik groter is. De tip kan immers gemakkelijk gedeeld worden met vrienden en kennissen.

Website
In de pilot campagne staat het huis op www.zwinglilaan79.nl centraal. Zwinglilaan79.nl wordt op zaterdag 9 oktober tijdens de NVM Open Huizen Dag gelanceerd. Op de website staat een navigeerbare plattegrond van het huis. Als je op een kamer klikt zie je foto's van die kamer. Foto's alleen geven niet goed aan hoe het huis in elkaar zit, of hoe groot het is. Op deze manier krijgt de potentiële koper een meer realistisch beeld en een totaalplaatje van het huis. De website is geoptimaliseerd voor zoekmachines en er staan koppelingen naar social media om kennissen en vrienden te informeren.

QR-code
In de pilot campagne wordt tevens gebruik gemaakt van een QR-code. Deze komt te staan op flyers die verspreid worden en op het verkoopbord. De potentiële koper kan deze QR-code scannen met de camera van zijn of haar telefoon. De code wordt gedecodeerd in de URL zwinglilaan79.nl. Hierdoor is er een betere conversie van offline naar online en kan de potentiële koper gemakkelijker in contact komen met verkopende partij.

Tipgever
Om meer mensen te betrekken bij het zoeken naar een potentiële koper wordt een beloning voor de tipgever uitgereikt. De beloning bedraagt 1.000 euro die wordt uitgereikt aan de persoon die iemand vindt die het huis koopt. Dit bevordert het gebruik van social media.

Geprinte media
Op vrijdag verschijnt een redactioneel artikel in de Woonbode, waarin tevens een advertentie is geplaatst. Er is een flyer ontwikkeld die aan geïnteresseerden is uitgereikt. Onder andere is geflyerd tijdens de avondspits op station Hilversum CS.

Over Enof
De Enof communicatiegroep bestaat uit Enof ontwerp + communicatie, Enof online communicatie, Enof public relations en Enof interim. We werken met ongeveer dertig medewerkers in onze studio in de levendige Utrechtse wijk Lombok. Samen zijn we in staat om creatieve communicatieoplossingen op het gebied van corporate communicatie, interne communicatie en arbeidsmarktcommunicatie te realiseren (www.enof.nl).