Ingezonden persbericht


LensWay online veruit favoriet onder lensdragende consumenten

Winnaar handhaaft koppositie in onderzoek van WUA!

Lensdragende respondenten die zich online oriënteren naar aanbieders van lenzen, wijzen LensWay.nl het vaakst aan als favoriete website om bij te bestellen. Dat blijkt uit de Web Performance Scan die WUA! in september uitvoerde. De website was zes maanden eerder al winnaar van hetzelfde onderzoek, maar neemt ditmaal een grote voorsprong op de voornaamste concurrenten. Tijdens het onderzoek gaven de respondenten in totaal 203 individuele beoordelingen over 45 verschillende websites.

De onderzoeksresultaten
LensWay wordt door 62,5% van de respondenten gevonden, waarmee het de best vindbare website van de branche is. Bijna negen op de tien bezoekers besluit na de eerste indruk om door te klikken op de website. De respondenten geven vervolgens aan dat de website er betrouwbaar uitziet en over een hoge informatiewaarde beschikt. Uiteindelijk zou 25% van de respondenten op basis van de online oriëntatie voor LensWay kiezen. Toplenzen stijgt van de derde naar de tweede plaats in de door WUA! opgestelde ranglijst, en toont significante verbetering op alle onderzochte deelaspecten. Vooral op vormgeving en vertrouwen scoort de website opvallend hoger dan zes maanden eerder. Wist Toplenzen tijdens het vorige onderzoek nog 12,5% van de respondenten te overtuigen, nu is dit aandeel gestegen naar 17,5%. Hans Anders eindigt op de derde plaats, na zes maanden eerder als vierde te zijn geëindigd. De website wordt vaker gevonden, en toont vooral verbetering op de deelaspecten vertrouwen, web imago en vormgeving. 10% van de respondenten wijst HansAnders.nl aan als favoriete website.

Web Performance Scan
WUA! nodigde voor het onderzoek veertig lensdragende respondenten uit, tussen de 21 en 53 jaar oud en ervaren met het online oriënteren naar producten en diensten. Ze kregen de opdracht online op zoek te gaan naar aanbieders van lenzen. Verdere voorwaarden als merk en prijs waren aan de respondenten zelf om te bepalen. Over gevonden websites werden aan de hand van uitgebreide vragenlijsten tussen de 69 en 107 beoordelingen gegeven. Aan het eind van de twee uur durende zoektocht wezen de respondenten hun favoriete website aan. Vervolgens is met een deel van de respondenten een groepsdiscussie gevoerd voor aanvullend kwalitatief inzicht. Aan de hand van alle verzamelde data berekende WUA! vervolgens de verschillende Web Performance Scores.

Over WUA!
WUA! is dé marktleider in Nederland op het gebied van Web Performance en sinds 2009 dochterorganisatie van Effectory. WUA! heeft met de ontwikkeling van de Web Performance Scan een uniek product op de markt gezet. Met de Web Performance Scan helpt WUA! grote en middelgrote organisaties met het inzichtelijk en meetbaar maken van hun prestaties op het internet. Deze organisaties zijn hierdoor in staat hun prestaties voortdurend op gerichte wijze te verbeteren. Door de WUA! Web Performance Scan gebenchmarkt periodiek uit te voeren, meet WUA! precies of gedane verbeteringen en investeringen effect hebben op de prestaties van websites. In de visie van WUA! dient informatie uit onderzoek daadwerkelijk te zorgen voor verbetering van websites en de positionering binnen de betreffende branche.

Onderzoeksopzet
Onderzoek: september 2010
Case: 'U gaat zich online oriënteren naar aanbieders van lenzen.' Aantal respondenten: 40
Selectiecriteria: Nederlands Algemeen Publiek, lensdragend Leeftijd: tussen de 21 en 53 jaar oud Verdeling geslacht: 55% vrouw, 45% man

Plaats onderzoek: Amsterdam Herkomst respondenten: Amsterdam en omstreken
Opleiding: MBO+
Ervaring: oriënteren regelmatig op het internet Duur DVD panel discussie: 2 keer 1 uur
Opdrachtgever: onafhankelijk door WUA!
Pagina's rapportage: 250+
Volgende meting: maart 2011

Noot voor de redactie (