De uitgevers van maaltijdcheques reageren op de uitspraken van Fedis

08/10/2010 18:48

Edenred Belgium

De aanval van Fedis in de pers noopt VIA, de vereniging van uitgevers van maaltijdcheques, tot een duidelijk antwoord. De uitgevers van maaltijdcheques zetten zich absoluut af tegen de uitspraken die Fedis in de pers doet en gaan de strijd aan voor de gebruikers en de kleinhandel!

VIA brengt de volgende punten naar voor :

Vandaag genieten meer dan 1,4 miljoen werknemers van maaltijdcheques. Ze tonen zich hiermee bijzonder tevreden en bevestigen dat het wel degelijk het extralegale voordeel bij uitstek is van de Belgen.

Het is een voordeel dat een belangrijke koopkracht vertegenwoordigt, vooral voor de eerste salarisschalen, gezien het kan oplopen tot ¤ 1.300 per jaar.

De maaltijdcheques vertegenwoordigen een billijk restauratiealternatief voor die firma's en hun werknemers, die niet over een bedrijfsrestaurant beschikken. Men kan dus stellen dat de maaltijdcheques bijdragen aan de ontwikkeling van de Horeca evenals van de detailhandel en de buurtwinkels in ons land.

Het is op vraag van de Minister van Administratieve Vereenvoudiging, Van Quickenborne, en van Fedis zelf - moeten we er aan herinneren dat de introductie van de elektronische maaltijdcheque deel uitmaakt van de 5 strategische assen van Fedis in 2010 - dat de leden van VIA sinds 3 jaar bezig zijn met de ontwikkeling en substantieel investeren in de elektronische maaltijdcheque. De investeringen van de uitgevers bedragen op dit ogenblik in België enkele tientallen miljoenen euro. We trekken ook de aandacht op het feit dat de invoering van de elektronische maaltijdcheque aanzienlijke besparingen zal opleveren voor de grootdistributie, besparingen die volgens hun eigen beweringen tot 25 miljoen euro per jaar kunnen oplopen.

Terwijl ze de afschaffing van het voordeel onder vorm van maaltijdcheque naar voor schuift, stelt Fedis de invoering van een alternatief voor de grootdistributie voor. De vereniging profileert zich in deze zaak dus als toekomstig acteur en streeft er naar de consumenten ertoe te brengen hun aankopen te doen in de grootdistributie, ten nadele van de Horeca, de detailhandel en de buurtwinkels..

Ook de inkomsten van verloren of vervallen cheques, waarover Fedis het heeft, bedragen minder dan 0,35 % van het uitgiftevolume, wat heel verschillend is van de 5 % waarover Fedis praat! De elektronische maaltijdcheque elimineert trouwens bijna compleet de kans op vervallen cheques.

De rol van de uitgevers bestaat er in de totale flux van deze gerichte koopkracht te creëren en te verzekeren - van de uitgifte van de cheques tot hun terugbetaling - evenals een zo groot mogelijk acceptatienetwerk uit te bouwen en te ontwikkelen. En dat alles binnen een strict wettelijk kader. Men spreekt hier dus wel degelijk over een echt vak !

Voor eventuele hyperlinks en bijlagen: Zie het origineel