ProRail

Persbericht

22-09-2010

Tweede buitendienststelling in Arnhem

Vanaf zaterdag 9 oktober tot en met zondag 24 oktober vernieuwt ProRail de sporen op en rond station Arnhem. In deze periode wordt 24 uur per dag non stop gewerkt aan nieuwe perrons, sporen en bovenleidingen. Het gaat om werkzaamheden aan de oostzijde van het station. In de buitendienststelling van afgelopen zomer werd de westzijde aangepakt.

In verband met de werkzaamheden:

* Komen treinen van zaterdag 9 tot en met vrijdag 15 oktober in Arnhem op andere sporen binnen en vertrekken ze van andere sporen. De treinen rijden wel.

* Op zaterdag 16 oktober rijden vanaf de start van de dienstregeling de hele dag geen treinen van en naar Arnhem. Dit duurt tot en met zondag 17 oktober 12.00 uur âs middags.

* Vanaf zondag 17 oktober 12.00 uur âs middags is treinverkeer op het traject Arnhem-Nijmegen, Arnhem-Ede-Wageningen en Arnhem-Tiel wel weer mogelijk.

* Vanaf zondag 17 oktober 12.00 uur tot en met dinsdag 19 oktober rijden er geen treinen van Zutphen naar Arnhem. De Syntus-treinen op het traject Doetinchem â Arnhem rijden niet tussen Arnhem en Arnhem Velperpoort.

* Vanaf woensdag 20 oktober is het treinverkeer tussen Arnhem-Velperpoort en Zutphen wel weer mogelijk. Echter, tot en met zondag 24 oktober blijft het treinverkeer tussen station Arnhem en Arnhem Velperpoort gestremd. Dit geldt voor de treinen van NS en van Syntus.

* In de nachten van het weekeinde van vrijdag 23 tot maandag 25 oktober rijden er geen treinen van en naar Arnhem. Het betekent dat tegen middernacht het treinverkeer gestremd raakt. Vanaf maandagochtend 25 oktober rijden de treinen weer volgens het spoorboekje.

Op de trajecten waar treinverkeer niet mogelijk is zetten NS en Syntus bussen in. Informatie hierover is te vinden op www.ns.nl/stationarnhem of www.syntus.nl. Vanaf 4 oktober is de gehele dienstregeling van de treinvervangende bussen bekend en is de reisplanner op ns.nl aangepast.

Arnhem is één van de belangrijkste knooppunten in het Nederlandse spoorwegennet. Het aantal reizigers en het aantal treinen groeien de komende jaren flink. Station Arnhem is nu niet op deze groei berekend. Treinen kunnen maar beperkt tegelijk binnenkomen en vertrekken en moeten vaak op elkaar wachten. Daardoor ontstaan vertragingen, die direct gevolgen hebben voor de treinenloop in de rest van het land. Het project Sporen in Arnhem zorgt ervoor dat het stationsgebied klaar is voor de toekomst.

Door in deze lange buitendienststelling de werkzaamheden te combineren wordt de bouwtijd en daarmee de overlast voor de omgeving en de treinreizigers met één jaar verkort.

Meer informatie over het project en de werkzaamheden kunt u vinden op www.prorail.nl/sporeninarnhem