Ingezonden persbericht


Persbericht / 03.09.2010

Over de schoonheid en de dood...

Den Haag, 3 september 2010 - De dood, schoonheid en de dood. Dat is het thema van de 17de editie van Dag in de Branding, het Haagse festival voor nieuwe muziek. Op zaterdag 9 oktober worden alle uitersten van de vergankelijkheid verkend in een afwisselend programma. Van Catalaanse sardana's tot een eigentijdse versie van de traditionele Engelse Evensong. Van de onbevangen opvattingen van het Ensemble Rigor Mortis tot de nieuwe muziektheaterproductie 'Look at her look at her look at her', die schoonheid ontmaskert als visueel bedrog. Er is zelfs een heuse, muzikaal omlijste processie van Theater aan het Spui naar de Kloosterkerk. Een thema kortom, om bij stil te staan. De dag wordt 's avonds in het Paard van Troje met een fraaie knipoog afgesloten.

Muzikale processie door de Haagse binnenstad | Het thema van deze Dag in de Branding is Cobla La Principal d'Amsterdam op het lijf geschreven. Het in 1987 opgerichte blaasorkest speelt de sardana, een eeuwenoude Catalaanse kringdans. Schoonheid en dood zijn terugkerende thema's in deze melancholieke, trotse en meeslepende mediterrane muziek. In Theater aan het Spui speelt Cobla La Principal d'Amsterdam werken van onder meer Huba de Graaff, Oliver Boekhoorn, Jelte Althuis, Roy Paci en Calliope Tsoupaki. Het thema van de dag weerklinkt in de fraaie Grieks-Armeense klanken van Tsoupaki's Con amore en in de dood en verderf zaaiende Sardijnse sprinkhanen van Llagostes!, geschreven door de Catalaanse componist en cobladirigent Francesc Cassú. Vervolgens is in Theater aan het Spui een programma rond het werk van Peter Garland (1952) te horen, samengesteld door Peter Adriaansz en Gerard Bouwhuis, met onder meer Coyote's Bones (2001). Het programma in Theater aan het Spui wordt afgesloten met een processie van het Spuiplein naar de Kloosterkerk, muzikaal begeleid door Cobla La Principal d'Amsterdam met traditionele muziek uit de Catalaanse cultuur.

Een eigentijdse Evensong in de Kloosterkerk | In de Kloosterkerk presenteert het Koninklijk Conservatorium een hedendaags antwoord op de traditionele Anglicaanse Evensong. Volgens de liturgie van de Anglicaanse gezongen vesperdienst, bestaat de Evensong uit een aantal vaste onderdelen. Componist Georgi Sztojanov (Bulgarije, 1985) maakt speciaal voor deze editie van Dag in de Branding een hedendaagse Evensong voor drie zangers en zes altviolen, waarin alle traditionele elementen een plek krijgen. Zelf is hij als tenor en voorzanger ook in het concert te horen, naast bariton Robert Brouwer en de Israëlische sopraan Reut Rivka Shabi (foto). Kees Jan de Koning, zelf bekend als bariton van onder meer het Nederlands Kamerkoor, is de dirigent. Sztojanov verweeft werk van onder meer de zestiende-eeuwse componist William Byrd en John Ireland (1879-1962) in deze uitvoering. Twee hymnen kunnen door iedereen meegezongen worden!

In de bus van de Kloosterkerk naar Korzo5HOOG treedt het Rigor Mortis Ensemble op. Mieke Rous, Dick Dijkman en Erik van Loo brengen de oude traditie van de moordballade tot leven, door Nederlandse moordzaken, in alle artistieke ongebondenheid te bezingen. Gitaar, contrabas en accordeon begeleiden aangrijpende liederen vol jaloezie, wanhoop en waanzin.

Schone schijn in muziektheaterproductie 'Look at her' | Korzo5HOOG presenteert de nieuwe muziektheaterproductie Look at her look at her look at her van componiste Ivana Kiš en regisseur Christiaan Mooij (productiehuis De Diamantfabriek). Het libretto van Joram Tornij is geïnspireerd op het verhaal Princess Mammalia van Roald Dahl uit Two Fables (1986). Wanneer Mammalia (vertolkt door mezzosopraan Antje Lohse) op haar 17e verjaardag wakker wordt als een oogverblindend mooie vrouw, ontdekt ze al snel dat ze met haar schoonheid macht kan verwerven en mannen kan bespelen. De makers laten in dit psychologische sprookje zien dat wat mooi gevonden wordt, vaak niet meer dan een façade is.

Het voorprogramma bestaat uit werk van componist Gilius van Bergeijk rondom het thema schoonheid en dood. Gilius van Bergeijk (1946) was een van de pioniers op het gebied van de geïmproviseerde muziek en free jazz in Nederland, maar legt zich sinds 1985 vooral toe op de elektronische muziek.

Na opnieuw een kort optreden van het Rigor Mortis Ensemble wordt de dag in stijl afgesloten, door de Brusselse band De Anale Fase in de kleine zaal van het Paard van Troje. Anna Vercammen en Joeri Cnapelinckx zingen over de dood met een flinke knipoog. In hun sobere, ongekunstelde liedjes gaan vaak mensen dood, ook al is dat dan naar eigen zeggen niet expres... Liefdesliedjes zijn aan dit geheimzinnige tweetal niet besteed!

----------
G17 | DAG IN DE BRANDING

Diverse locaties Den Haag | Aanvang: 15.00 | Toegang ¤ 35 (passe-partout)

Programma:
15.00 Theater aan het Spui | Cobla La Principla d'Amsterdam | Heleen Hulst & Gerard Bouwhuis 16.45 Processie | Cobla La Principal d'Amsterdam
17.30 Kloosterkerk | Evensong | Koninklijk Conservatorium | Georgi Sztojanov 20.00 Korzo5HOOG | Gilius van Bergeijk
20.30 Korzo5HOOG | Look at her look at her look at her | Ivana Kis 22.30 Paard van Troje | Rigor Mortis Ensemble | De Anale Fase

Voor meer informatie en kaartverkoop: zie www.dagindebranding.nl

----------

Noot voor redacties