Ingezonden persbericht


EKRIS Motorsport coureur Duncan Huisman mist HTC Dutch GT4 titel op 2 punten

Zandvoort, 10 oktober 2010. De beslissing van het HTC Dutch GT4 Championship 2010 bleef spannend tot en met de laatste race tijdens het Formido Finaleweekend op Circuit Park Zandvoort. Voor Ekris Motorsport coureur Duncan Huisman (Rotterdam) begon het weekend met een achterstand van respectievelijk drie en vijf punten op Christiaan Frankenhout en lijstaanvoerder Phil Bastiaans. De kwalificatie voor de eerste race bracht Duncan Huisman een tweede plaats en daarmee troefde hij zijn directe opponenten af. Net als in de training pakte Jeroen Bleekemolen in de eerste race de overwinning voor Danny van Dongen en Christiaan Frankenhout. Althans in de voorlopige eerste rangschikking, want na afloop werd Frankenhout bestraft met een penalty van 30 seconden en viel daarmee terug naar een elfde plaats. Duncan Huisman klom daarmee op naar een derde plaats en nam de leiding in de tussenstand van het kampioenschap weer over. Voor zijn Dutch GT4 race op zondagmorgen plaatste Ricardo van der End e (Poeldijk) de Ekris Motorsport BMW M3 GT4 op pole position. Hij moest het in zijn race ondermeer opnemen tegen titelkandidaat Phil Bastiaans in de Porsche. Na een perfecte start en de nodige ronden aan de leiding viel Van der Ende in het tweede deel van de race als gevolg van versleten banden terug naar een vierde plaats. Onder een strak blauwe hemel en volgepakte tribunes (19.000 toeschouwers) startte het slotstuk van een spannend kampioenschap. De Ekris-mannen deden wat er van ze verwacht werd en wonnen de slotrace, maar de derde positie van Bastiaans maakte dat Huisman twee punten tekort kwam om de titel veilig te stellen.

Voor Duncan Huisman was dit het weekend van de waarheid. Als gevolg van de prestaties in het voorgaande weekend was het gewicht van de Ekris-bolide met twintig kilogram verlaagd. Huisman: "Op de trainingsdagen voor deze belangrijke races hebben wij nog eens twee longruns gedaan en dat gaf zondermeer een goed gevoel. Zelf pakte ik een tweede plaats, maar wist dat er meer in zat. Dat bleek wel uit de tijd die Ricardo in de tweede kwalificatie zette. Hij was daarmee de snelste in zijn sessie en de snelste van allemaal. In de race ging het niet helemaal naar wens. Zeker nadat Frankhout mij meerdere malen had aangetikt was er sprake van een verbogen draagarm en dus een mindere wegligging. Daarmee was mijn strijd tegen Danny van Dongen gestreden en zat er niet meer in dan een vierde plaats. Na afloop kwam het bericht dat Frankenhout voor zijn acties tegen mij bestraft werd met 30 seconden. Hij viel daarmee terug naar een elfde plaats en ik klom een plaats."

Ricardo van der Ende was tijdens zijn race als beste weg, maar direct achter hem deed zich in de Tarzanbocht van alles voor. Omdat er meerdere voertuigen al gevolg van de crash gehavend op de baan achterbleven werd de openingsronde met een rode vlag stilgelegd. Nadat de schadeauto's van de baan waren volgde de herstart en wederom was de Ekris-BMW als beste weg in een -ook nu- hectische openingsronde. Van der Ende sloeg direct een gat van 0.859 seconde op de volgende identieke BMW van Sebastiaan Bleekemolen. Direct daarachter reed titelkandidaat Bastiaans die blijkbaar geen schade had opgelopen tijdens de hectische openingsronden. De drie man aan de leiding vergrootten hun voorsprong op de rest van het veld, met de Van der Ende aan de leiding. Halverwege de strijd verhoogde merkgenoot Bleekemolen de druk op de Ekris-BMW. Aanvankelijk wist Van der Ende de aanvallen te pareren, maar moest na acht ronden de leiding prijsgeven. Korte tijd volgde Bastiaans het voorbeeld van Bleekemolen en in de slotronden bleek ook de Ginetta van Melroy Heemskerk te snel voor Ricardo van der Ende, die na afloop verklaarde: "Dit was echt jammer. Ik reed op de oudere banden van Duncan, om daarmee voor de finalerace nog een volledige set met zes nieuwe banden over te houden. Mijn eerste start was super en ik sloeg ook gelijk een gaatje. Het was jammer dat door alles wat achter mij gebeurde de race werd gestaakt. Na de herstart pakte ik nogmaals de leiding en kon dat een ronde of acht volhouden. Toen had ik totaal geen grip meer met deze banden en na afloop waren ze ook tot op het canvas versleten. Natuurlijk was het idee om met zoveel mogelijk mensen voor Phil Bastiaans te eindigen om daarmee in de laatste race een goede kans op de titel te houden. Zelf kon ik Phil echt niet voorblijven en in de slotfase was ook Melroy Heemskerk echt te snel voor mij. Meer dan die vierde plaats zat er deze keer echt niet in. Wij zetten nu alles in op de slotrace. Bij winst voor ons en een zesde pl aats van Phil Bastiaans is het kampioenschap voor Duncan een feit. Wij zijn dus van vele zaken afhankelijk om die titel voor Ekris Motorsport binnen te halen."

De spanning was te snijden bij de start van de seizoensafsluitende toerwagenrace. Duncan Huisman kwam als beste weg en pakte de eerste meters op de rest van het veld. Hij werd op de bumper gevolgd door de Corvette met Jeroen Bleekemolen achter het stuur. Direct daar achter reed directe opponent Phil Bastiaans. In de derde ronde benutte Bleekemolen het vermogen van zijn Corvette optimaal en passeerde de Ekris-BMW op pure snelheid. Daarmee reden de beide titelkandidaten achter elkaar. Huisman bracht de auto in tweede positie de pits binnen, waar naast de rijder ook twee banden gewisseld werden. Halverwege de race reed Ricardo van der Ende in de Ekris-BMW M3 als tweede de baan op. Hij ging de strijd aan met Peter van der Kolk in de Corvette en werd gevolgd door Mathijs Harkema die de Porsche met Bastiaans deelde. Van der Ende wist per ronde de achterstand op de leider terug te brengen van meer dan 6 seconden naar de passeerpoging in de twintigste ronde waarmee hij de leiding overnam. Daarmee deed Ricardo wat er van hem verwacht werd: Het winnen van de race! De beslissing in het kampioenschap lag daarmee in handen van de anderen. De derde plaats waarmee Harkema finishte bracht voor Bastiaans de titel. Huisman was duidelijk na afloop: "We konden er niet meer aandoen. We moesten winnen en waren afhankelijk van de resultaten van Phil. We zijn strijdend ten onder gegaan met een verschil van twee punten. Je hebt allemaal je momenten dat het minder of beter gaat en aan het eind gaat het om de man met de meeste punten. Wij hebben gedaan wat wij konden, meer zat er deze keer niet in!" .

Ekris Motorsport wordt dit jaar gesteund door: Ekris BMW, Total, BMW Top Cover, VDH Architekten, TRAJECT Vastgoed Advies Groep, Anti-Kraak.NL, Celectric (The Energy Co.), Elgersma Automotive Supplies, Klinkspoor en Visser Transport.

HTC DUTCH GT4 CHAMPIONSHIP FINALERACES RACE 1: 1.Jeroen Bleekemolen (Corvette C6) 14 ronden in 25.52.279; 2. Danny van Dongen (Corvette C6) op 4.034; 3. Duncan Huisman (Ekris BMW M3 GT4) op 5.355; 4. Simon Knap (BMW M3 GT4) op 7.358; 5. Jan Joris Verheul (Aston Martin GT4) op 12.633 en 6. Melvin de Groot (BMW M3 GT4) op 16.902.

Race 2: 1.Sebastiaan Bleekemolen (BMW M3 GT4) 14 ronden in 25.55.912; 2. Phil Bastiaans (Porsche 997 GT4) op 5.118; 3. Melroy Heemskerk (Ginetta G50) op 6.593; 4. Ricardo van der Ende (Ekris BMW M3 GT4) op 11.388; 5. Simon Knap (BMW M3 GT4) op 11.563 en 6. Marc Koster (Porsche 997 GT4) op 25.725.

Race 3:1. Duncan Huisman/Ricardo van der Ende (Ekris BMW M3 GT4) ; 2. Jeroen Bleekmolen/ Peter van der Kolk (Corvette C60) op 4.323; 3. Phil Bastiaans/Mathijs Harkema (Porsche 997 GT4) op 8.270; 4. Christiaan Frankenhout/Ferdinand Kool (Porsche 997 GT4) op 10.206 ; 5. Melvin de Groot/ Sebastiaan Bleekemolen (BMW M3 GT4) op 11.034 en 6. Simon Knap (BMW M3 GT4) op 22.578.

Eindstand kampioenschap HTC Dutch GT4 Championship: 1. en kampioen Phil Bastiaans 142 punten; 2. Duncan Huisman 140 punten en 3. Christiaan Frankenhout 123 punten.