Consumentenautoriteit beboet Garant-o-Matic voor misleidende mailings

11/10/2010 13:38

Consumentenautoriteit

De Consumentenautoriteit heeft het postorderbedrijf Garant-o-Matic een boete opgelegd van in totaal EUR 120.000,= voor het verzenden van misleidende mailings. In 2008 had het bedrijf aan de Consumentenautoriteit een toezegging gedaan dat het zich voortaan aan de regels zou houden bij de informatieverstrekking aan consumenten. Mede naar aanleiding van meldingen bij ConsuWijzer heeft de Consumentenautoriteit onderzocht of Garant-o-Matic haar toezegging wel naleefde. De Consumentenautoriteit heeft nu geconcludeerd, dat Garant-O-Matic in de onderzochte mailings de consument onvoldoende duidelijk informeerde over het aanbod en de kosten daarvan. Ook werd bedrieglijk de indruk gewekt dat de consument een prijs had gewonnen. Daarom heeft de toezichthouder deze boete opgelegd.

Garant-o-Matic is een postorderbedrijf voor gezondheids-, schoonheids- en cadeauartikelen die via catalogi aan consumenten worden verkocht. Om de catalogus bij potentiële klanten onder de aandacht te brengen organiseert Garant-o-Matic promotionele acties, waarbij prijzen worden verloot. Potentiële klanten ontvangen per post een mailing, waarin wordt medegedeeld dat zij kunnen meedingen naar prijzen. De mailings waren vooral gericht op oudere consumenten.

Wat was er mis met de mailings?

In de mailings die de Consumentenautoriteit heeft onderzocht werd consumenten medegedeeld dat zij speciaal waren geselecteerd en dat Garant-o-Matic een pakketje voor hen had met een waardevol elektronisch product dat zij tegen betaling van het 'symbolische' bedrag van EUR 19,99 zouden ontvangen. De suggestie werd gewekt dat de consumenten die dit bedrag betaalden, gratis een van de genoemde elektronische producten zouden ontvangen (een LCD TV, MP3 speler, mobiele telefoon of digitale camera). In werkelijkheid ontvingen consumenten die reageerden een goedkope draagbare cd-speler en werden de genoemde elektronische producten als prijs onder snelle inzenders verloot.

De Consumentenautoriteit heeft geconstateerd dat de mailings misleidend waren op de volgende punten:


- er werd bedrieglijk de indruk gewekt dat de geadresseerde al een prijs had gewonnen


- onduidelijk was om welk product het precies ging


- er werd de indruk gewekt dat het product gratis was


- het was onduidelijk binnen welke termijn de consument moest reageren om mee te dingen naar de prijzen.

Voor de geconstateerde overtredingen legt de Consumentenautoriteit een boete op.

Het bedrijf kan nog bezwaar aantekenen tegen dit besluit.





http://www.consuwijzer.nl




Consumentenautoriteit