Productschap Vis
Populariteit makreel neemt fors toe - Aantal kopers stijgt met 30 procent
Populariteit makreel neemt fors toe - Aantal kopers stijgt met 30
procent Rijswijk, 11 oktober 2010 - De afzet van gerookte makreel is in
de eerste helft van dit jaar fors gestegen. De stijging is veroorzaakt
door een toename van het aantal kopers met maar liefst dertig procent,
zo blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau GfK bij de start van de
Week van de Makreel. Makreel is een vissoort die al sinds jaar en dag
een vaste plaats heeft in de top 10 van meest gegeten vissoorten in
Nederland. Het groeiend belang van omega 3 vetzuren in onze voeding
lijkt een belangrijke reden voor de toegenomen populariteit van deze
`omega 3-geweldenaar'.
Jaarlijks wordt in Nederland 1.330 ton gerookte makreel gekocht voor
thuisconsumptie. Makreel wordt zowel bij de supermarkt als in de
viswinkel gekocht. Binnen het assortiment van de visspeciaalzaak heeft
makreel een betere positie dan binnen het assortiment van de
supermarkt. Bij de supermarkt neemt hardloper gerookte zalm een
prominente plaats in het visschap in terwijl voor de visspecialist de
gestoomde makreel als ambachtelijk product van onderscheidend belang
is.
Makreel is een allemansvriend
Naast de belangrijke gezondheidsclaim die makreel heeft, is makreel
bovendien een hele betaalbare vis. Ook dit is in het aankoopgedrag van
de consument terug te zien. Daar waar de meeste vissoorten vooral
gekocht worden door kopers in de hogere welstandsklasse, is de makreel
meer een allemansvriend; kopers van makreel zijn evenredig
vertegenwoordigd over alle sociale klassen.
Nederlanders eten makreel voornamelijk bij de lunch, op brood of
verwerkt in een salade, of als hapje bij de borrel. Verse makreel is
nog niet zo ingeburgerd in het Nederlandse eetpatroon, al begint hier
wel verandering in te komen. Onder invloed van chef-koks en de vele
kookprogramma's op tv worden ook thuis culinaire grenzen verlegd.
Experimenteren met verse makreel hoort daar ook bij. Tijdens de Week
van de Makreel wordt de consument aangespoord meer met makreel te doen.
De gebeurt via receptenkaartjes, internet en radiocommercials.
Nederlandse visserij op makreel
Makreel is voor de Nederlandse visserij van groot belang. In de maand
oktober start de jaarlijkse makreelvisserij die doorloopt tot februari.
In Nederland wordt makreel uitsluitend door zogenaamde vriestrawlers
gevangen. De vis wordt aan boord direct ingevroren. De schepen maken
gebruik van een trawlnet dat zich achter het schip in het midden van de
waterkolom bevindt. De Nederlandse makreelvloot vist op een duurzame
wijze en is hiervoor in 2009 ook officieel MSC-gecertificeerd. Dit
certificaat van de Marine Stewardship Council onderstreept dat de
Nederlandse makreelvisserij verantwoord is en zo min mogelijk negatieve
effecten heeft op het ecosysteem.