Productschap Vis


Populariteit makreel neemt fors toe - Aantal kopers stijgt met 30 procent

Populariteit makreel neemt fors toe - Aantal kopers stijgt met 30 procent Rijswijk, 11 oktober 2010 - De afzet van gerookte makreel is in de eerste helft van dit jaar fors gestegen. De stijging is veroorzaakt door een toename van het aantal kopers met maar liefst dertig procent, zo blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau GfK bij de start van de Week van de Makreel. Makreel is een vissoort die al sinds jaar en dag een vaste plaats heeft in de top 10 van meest gegeten vissoorten in Nederland. Het groeiend belang van omega 3 vetzuren in onze voeding lijkt een belangrijke reden voor de toegenomen populariteit van deze `omega 3-geweldenaar'.

Jaarlijks wordt in Nederland 1.330 ton gerookte makreel gekocht voor thuisconsumptie. Makreel wordt zowel bij de supermarkt als in de viswinkel gekocht. Binnen het assortiment van de visspeciaalzaak heeft makreel een betere positie dan binnen het assortiment van de supermarkt. Bij de supermarkt neemt hardloper gerookte zalm een prominente plaats in het visschap in terwijl voor de visspecialist de gestoomde makreel als ambachtelijk product van onderscheidend belang is.

Makreel is een allemansvriend

Naast de belangrijke gezondheidsclaim die makreel heeft, is makreel bovendien een hele betaalbare vis. Ook dit is in het aankoopgedrag van de consument terug te zien. Daar waar de meeste vissoorten vooral gekocht worden door kopers in de hogere welstandsklasse, is de makreel meer een allemansvriend; kopers van makreel zijn evenredig vertegenwoordigd over alle sociale klassen.

Nederlanders eten makreel voornamelijk bij de lunch, op brood of verwerkt in een salade, of als hapje bij de borrel. Verse makreel is nog niet zo ingeburgerd in het Nederlandse eetpatroon, al begint hier wel verandering in te komen. Onder invloed van chef-koks en de vele kookprogramma's op tv worden ook thuis culinaire grenzen verlegd. Experimenteren met verse makreel hoort daar ook bij. Tijdens de Week van de Makreel wordt de consument aangespoord meer met makreel te doen. De gebeurt via receptenkaartjes, internet en radiocommercials.

Nederlandse visserij op makreel

Makreel is voor de Nederlandse visserij van groot belang. In de maand oktober start de jaarlijkse makreelvisserij die doorloopt tot februari. In Nederland wordt makreel uitsluitend door zogenaamde vriestrawlers gevangen. De vis wordt aan boord direct ingevroren. De schepen maken gebruik van een trawlnet dat zich achter het schip in het midden van de waterkolom bevindt. De Nederlandse makreelvloot vist op een duurzame wijze en is hiervoor in 2009 ook officieel MSC-gecertificeerd. Dit certificaat van de Marine Stewardship Council onderstreept dat de Nederlandse makreelvisserij verantwoord is en zo min mogelijk negatieve effecten heeft op het ecosysteem.