RTL Group

RTL: beste septembermaand in 13 jaar

September 2010 was voor RTL 4 de beste septembermaand sinds 1999 en RTL 5 behaalde het hoogste zenderaandeel sinds de start van de zender zoals we die nu kennen (2005). RTL Nederland kwam hierdoor uit op de beste septembermaand van de afgelopen 13 jaar: 35,7 procent zenderaandeel in de doelgroep 20 - 49 jaar, maar liefst 13 procent hoger dan september 2009. Zowel de PO als de SBS Groep vielen terug afgelopen maand, zij hadden zenderaandelen van respectievelijk 26,0 en 23,7 procent.

RTL 4 scoorde de beste septembermaand sinds 1999. In de doelgroep Boodschappers 20 - 49 jaar bereikte de familiezender een zenderaandeel van maar liefst 18,8 procent, dat is 13 procent hoger dan september 2009.

'The voice of Holland' behaalde het tot nu toe hoogste zenderaandeel voor RTL 4 van dit jaar: 43,5 procent (Boodschappers 20 - 49 jaar). De geheel nieuwe show wist op vrijdag 24 september maar liefst 2,3 miljoen kijkers te boeien. De finale van 'Holland's Got Talent' werd door 2,6 miljoen mensen bekeken (40,5 procent zenderaandeel in de doelgroep). Daarmee werd het het veruit best bekeken seizoen van 'Hollands Got Talent' in Nederland.

De finale van 'My Name Is' (1,3 miljoen kijkers), 'Benidorm Bastards' (1,4 miljoen kijkers) en 'RTL Extra: Joran Spreekt' (1,8 miljoen kijkers) gooiden eveneens hoge ogen. Maar ook de zenderaandelen van 'Uitstel Van Executie' (22,3 procent), 'GTST' (25,3 procent), 'RTL Boulevard' (34,6 procent), 'Dubbeltje Op Z'n Kant In Bedrijf' (20,4 pocent), 'RTL Nieuws' (28,2 procent), 'Editie NL' (38,0 procent), 'Van Der Vorst Ziet Sterren' (24,4 procent), 'Eigen Huis & Tuin' (25,4 procent) en 'Life 4 You' (22,1 procent) waren bovengemiddeld.

RTL 5 komt in september uit op een fantastisch zenderaandeel van 12,7 procent in de doelgroep 20 - 34 jaar en is daarmee maar liefst 25 procent hoger dan september 2009 (10,1 procent). Ook in 20 - 49 komt RTL 5 met 9,9 procent zenderaandeel een stuk hoger uit dan vorig jaar (groei 16 procent). Vooral de succesvolle Nederlandse producties zorgen voor deze mooie groei. Het spraakmakende Oh Oh Cherso ging door het dak met ruim 1,4 miljoen kijkers en maar liefst 51,9 procent zenderaandeel (23 september). Ook de BNer-editie van Expeditie Robinson heeft alle verwachtingen overtroffen met ruim 1,3 miljoen kijkers en 37,9 procent zenderaandeel in 20 - 34 jaar, het hoogste ooit voor dit programma. Het nieuwe seizoen van Benelux Next Topmodel ging zeer goed van start en haalde op 27 september een prachtige performance van 21,8 procent zenderaandeel. In 2009 haalde alleen de finale een hoger zenderaandeel. Het derde seizoen van So You Think You Can Dance doet het wederom goed en behaalde op zondag 19 september een mooi zenderaandeel van 18,6 procent. De vooravond van RTL 5 staat verder als een huis met ´Topchef, de nieuwe kookwedstrijd in de vooravond, dat een (voorlopig) hoogtepunt behaalde op woensdag 29 september (14,6 procent) en Take Me Out doet het aanmerkelijk beter dan vorig seizoen. Op buitenlands gebied scoort de Amerikaanse televisie-hit Glee met 15,8 procent zenderaandeel de sterren van de hemel en was afgelopen maand 27 Dresses de grootste film (24,1 procent).

RTL 7 deed in september, ondanks de zware concurrentie, goede zaken met vooral voetbal en films. De mannenzender kwam uit op een zenderaandeel in de doelgroep Mannen 20 - 49 jaar van 6,8 procent .
Met name de Europa League-wedstrijden vielen in de smaak. Het best bekeken duel was dat tussen PSV en Sampdoria, met maar liefst 1,1 miljoen kijkers, en gisteravond trok de vroege wedstrijd FC Utrecht Liverpool bijna 900.000 kijkers. Ook de voetbaltalkshow 'Voetbal International' scoorde sterk met een zenderaandeel van 12,8 procent en de Formule 1 GP van Singapore trok ruim een half miljoen kijkers. Bij de films werden 'Road To Perdition', 'Flodder In Amerika', 'Bulletproof Monk', 'U-571', 'King Kong', 'Spartacus' en 'Attilla' goed bekeken door de Nederlandse man, evenals de serie '24' en de realityseries in de vooravond.

Vrouwenzender RTL 8 sluit de maand ook goed af met een zenderaandeel van 3,1 procent in de doelgroep Vrouwen 20 - 49, dat is 4 procent hoger dan september vorig jaar. De film over de moord op het tienermeisje Natalee Holloway is de best bekeken film deze maand met 6,4 procent zenderaandeel in Vrouwen 20 - 49 jaar. Ook in september deden de dubbele afleveringen van ´Lipstick Jungle´ het goed op zondag. Op 19 september werd 4,4 procent zenderaandeel gehaald.
---

Noot aan de redactie: Bron: SKO, KDU (18-24 uur).