Gemeente Oldenzaal
Regio Twente tevreden met onderzoek naar alternatieven voor groei
goederentreinen in Twente
11 oktober 2010
Demissionair minister Eurlings heeft de Tweede Kamer toegezegd om in de
komende anderhalf jaar extra onderzoek te laten doen naar alternatieven
voor de groei van het aantal goederentreinen in Twente. Tot die
alternatieven behoren onder meer de Noordtak van de Betuweroute en het
Twentekanaal. Tevens vindt onderzoek plaats naar de effecten van meer
goederentreinen op de leefbaarheid langs het spoor. Uiterlijk 1
februari 2011 wordt een voorstel ingediend voor normen voor geluid en
trillingen langs het spoor.
Regio Twente is blij met de toezegging van de minster. "De minister
komt tegemoet aan de grote bezwaren die wij hebben tegen het effect van
het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) op de leefomgeving", aldus Theo
Schouten, portefeuillehouder mobiliteit van Regio Twente. "Hij heeft
aangegeven zich ervan bewust te zijn dat omwonenden van de Twentelijn
zich erg ongerust maken over de groei van het aantal goederentreinen."
Het onderzoek naar de alternatieven wordt in nauw overleg met de
betrokken provincies en regio's opgepakt. Begin 2012 moet er een keuze
worden gemaakt over het te volgen tracé en de bijbehorende maatregelen
om ongewenste effecten tegen te gaan.
Ongerustheid omwonenden
Minister Eurlings verwees in het gesprek met de Tweede Kamer onder meer
naar de informatieavond over het PHS die Regio Twente op maandag 4
oktober heeft georganiseerd. Op die avond waren meer dan 350 inwoners
van gemeenten langs de Twentelijn aanwezig. Er is onder deze groep veel
ongerustheid over de overlast door geluid en trillingen, werkzaamheden
aan het spoor, de veiligheid in verband met het transport van
gevaarlijke stoffen maar ook de eventuele waardedaling van koopwoningen
aan het spoor.
In het oorspronkelijke PHS ging minister Eurlings uit van een toename
van aantal goederentreinen in Twente op de Twentelijn, de
spoorverbinding Deventer-Almelo-Hengelo-Oldenzaal, van 12 per etmaal in
2007 tot maximaal 80 in 2020. Meer goederentreinen zorgen voor een
sterke toename van geluidsoverlast en trillingen. De bereikbaarheid
vermindert doordat spoorwegovergangen langer gesloten zijn. En door de
groei van het aantal goederentreinen is er minder ruimte voor
personentreinen. De kwaliteit van het openbaar vervoer in Twente neemt
daarmee sterk af.