Ingezonden persbericht


GEZAMENLIJK PERSBERICHT TASKFORCE OVERVALLEN Leidschendam, 11 oktober 2010

Alerte burgers helpen overvallers pakken

Burgemeester Aboutaleb lanceert vandaag samen met Jan Meerman van Detailhandel Nederland de publiekscampagne `De pakkans vergroten'. Zij geven hiermee het startsein voor de Week van de Veiligheid. De publiekscampagne van de Taskforce Overvallen vergroot de alertheid van het publiek. Hiermee stijgt de kans om de overvallers op heterdaad te betrappen. De Taskforce is een samenwerkingsverband van overheid en bedrijfsleven. Mensen zijn zich vaak niet bewust van zaken die kunnen duiden op een overval of de voorbereiding hierop. Logisch, want overvallers vallen liever niet op. Maar hun gedrag en handelingen kunnen wel verdacht aan doen. Toch reageren mensen hier niet altijd op. Daarom roepen de campagneposters op te vertrouwen op de intuïtie bij een verdachte situatie en meteen 1-1-2 te bellen. Burgemeester Aboutaleb, voorzitter van de Taskforce Overvallen: "Overvallen op mensen in winkels, horecagelegenheden, bij mensen thuis of waar dan ook, zijn afschuwelijk. We moeten de handen ineen slaan om overvallen te voorkomen én overvallers zo snel mogelijk te pakken! Burgers spelen daarbij een belangrijke rol. Ik vraag ze dan ook: bel bij verdacht gedrag altijd 1-1-2!" De posters zijn te zien in abri's in steden en winkelcentra in het land, in trams in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht, op toiletten in horecagelegenheden en als advertentie in de gratis verkrijgbare NL- bladen (NL10, NL20, NL30 etc.). Week van de veiligheid De Week van de Veiligheid is een initiatief van de detailhandel. Doel van die week is om preventie van winkelcriminaliteit te stimuleren. De Week van de Veiligheid is een vast moment om dit collectief te doen ­ vlak voor de wintermaanden. De ervaring leert dat juist dan de overvallen stijgen. Het is een jaarlijks terugkerend patroon: tussen half oktober en maart neemt het aantal overvallen toe. De korte dagen geven overvallers meer mogelijkheden om hun doelwit te verkennen en na een overval te vluchten. Jan Meerman, voorzitter van Detailhandel Nederland: "Elk jaar weer zijn er ondernemers die hun winkel sluiten, omdat de gewelddadige overvallen hen te veel zijn geworden. Hoe meer mensen alert zijn, des te groter de kans dat deze trauma's worden voorkomen."