Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Grote verschillen in beltarieven vaste telefonie

Providers communiceren te weinig over verschillen

Amsterdam, 11 oktober 2010 - Bij vaste telefonie is het voor de consument lastig om een goed inzicht in de daadwerkelijke kosten te krijgen en daardoor is het moeilijk om het meest passende abonnement af te sluiten. Providers communiceren bij pakketten voor internet + bellen doorgaans slechts over de totaalprijs en internetsnelheid, terwijl er juist zoveel te kiezen is. Uit onderzoek van Distributie Service Provider baZoeKa blijkt dat er grote verschillen bestaan in de manier waarop providers de belkosten berekenen en in de uiteindelijke kosten.

Bij de totstandkoming van de telefoonrekening spelen de tarieven voor bellen naar vaste nummers, bellen naar mobiele nummers en bellen naar het buitenland een rol. Daarnaast wordt de factuur onder meer bepaald door het al dan niet bestaan van gratis belbundels, de abonnementskosten per maand, eventuele dal- en piektarieven en de kosten die in rekening worden gebracht bij nummerbehoud. De providers hanteren voor al deze aspecten andere tarieven. Toch communiceren de providers en verkooppunten van pakketten voor internet + telefonie doorgaans slechts over de pakketprijs en internetsnelheid. Dit gebrek aan informatie en inzichtelijkheid leidt ertoe dat consumenten op grote schaal niet het abonnement hebben dat het beste bij hen past. Consumenten zouden veel geld kunnen besparen als de fysieke en online verkooppunten betere informatie zouden verstrekken.

Verschillen in kaart
Om consumenten en verkopers bewust te maken van het feit dat telefonie een substantieel deel van de rekening voor een internet + telefonie abonnement bepaalt, heeft baZoeKa onderzoek gedaan naar de wijze waarop de telefoonrekening bij pakketten internet + bellen bij de verschillende aanbieders tot stand komt.

Uit de resultaten blijkt dat, ondanks dat er door de providers niet of nauwelijks over wordt gecommuniceerd, wel degelijk wat te kiezen valt:
* Telfort, Alice en Vodafone zijn de enige drie aanbieders waarbij onbeperkt bellen naar alle vaste nummers in Nederland in de standaard abonnementsprijs zit.
* Alice is de goedkoopste; het is de enige aanbieder zonder starttarief en gratis bellen naar vaste nummers in Nederland.
* Vodafone en wederom Alice zijn de meest passende aanbieders waneer iemand veel naar mobiel belt. Bij Vodafone geldt de beperking dat met name het bellen naar het eigen mobiele netwerk goedkoop is.
* Alice, XS4All en UPC zijn de meest geschikte aanbieders bij veelvuldig naar het buitenland bellen.

Kostenbesparing
Mark Hekkelman, algemeen directeur van baZoeKa: 'Het liefst zie ik dat providers en verkopers van abonnementen voor internet + telefonie meer gespecificeerde informatie verstrekken over de belkosten, zodat de consument een afgewogen keuze kan maken. Tegelijkertijd zie ik het ook als een verantwoordelijkheid van de consument om zichzelf in de materie te verdiepen voordat hij een provider kiest. Door voor jezelf in kaart te brengen wanneer en waarheen je belt, kun je het abonnement kiezen dat het beste bij je past. Dit bespaart je veel geld en voorkomt verrassingen achteraf. Ik raad overigens iedereen aan om met het oog op kostenbesparing naast zijn mobiele abonnement sowieso ook een vaste aansluiting te nemen. Bellen via de vaste lijn is immers in veel gevallen nog altijd aanzienlijk goedkoper dan bellen via het mobiele net. Zeker nu mobiel bellen wederom duurder is geworden.'

Zie voor gedetailleerde resultaten van het onderzoek naar verschillen in belkosten bij paketten voor internet + bellen de bijlage.

Over baZoeKa
baZoeKa D.S.P. (baZoeKa) is sinds 1999 actief als Distributie Service Provider van internet- en digitale tv-abonnementen en is sinds enige jaren marktleider van Nederland voor breedbanddiensten. baZoeKa is het zusterbedrijf van ODS2, een internationale softwareleverancier en ontwikkelaar van complexe (webbased) applicaties zoals (winkel)aanmeldsystemen, rapportagetools & dataregistratie-software. ODS2 heeft drie softwareoplossingen in de markt staan, te weten Order Management Software (OMS), Field Management Software (FMS) en Direct Sales Software (DSS), levert onder meer aan KPN, Alice en Hamilton Bright en is actief in onder andere Nederland, Spanje, België en Zuid Afrika. ODS2 is door Deloitte Fast50 uitgeroepen tot een van de 50 snelst groeiende technologiebedrijven van Nederland. Voor meer informatie, bezoekt u www.bazoeka.com of www.ods2.com.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:



Ingezonden persbericht