Ingezonden persbericht


Leidschendam 11 oktober 2010

Persbericht

Meer dan de helft van alle Nederlanders
bezoekt wekelijks de tabaks- en gemakswinkel

Dit is één van de conclusies van het consumentenonderzoek dat het onderzoeksbureau Foodstep heeft de uitgevoerd onder ruim 2.000 Nederlanders van 18 jaar en ouder. Het onderzoek is vandaag gepresenteerd tijdens de vakbeurs TabakPlus. Het onderzoek dient als graadmeter voor de populariteit en het imago van de tabaks- en gemakswinkel.

Het is opvallend dat de tabaks- en gemakswinkel een zo bescheiden plaats inneemt binnen de Nederlandse retail; supermarkten voeren de boventoon. Terwijl meer dan de helft van alle Nederlanders bijna wekelijks in de tabaks- en gemakswinkel komt. Op jaarbasis zijn dit ruim 200 miljoen bezoeken.

Hoewel tabaksproducten een zeer sterke peiler binnen het assortiment vormen, zijn ook kansspelen, postzegels met wenskaarten, tijdschriften en kranten niet meer weg te denken. Naast dit bekende assortiment is de tabaks- en gemakswinkel ook meer en meer een servicepunt met diverse nieuwe diensten dankzij de ICT-toepassingen. De consument vindt in de moderne tabaks- en gemakswinkel vaak een postagentschap, oplaadpunten voor de nieuwe OV-Chipkaart, giftcards en een ruim assortiment van tickets voor concerten en (sport)evenementen. Het is wel duidelijk dat de consument nog niet direct dit beeld heeft wanneer zij denkt aan de tabakswinkel.

Diezelfde consument is zeer te spreken over de service en dienstverlening van de winkelier en zijn personeel. Dit wordt ervaren als een toegevoegde waarde van de winkel.

Met een gemiddeld schoolcijfer 8, wat breed door de branche gedragen wordt, behaalt de tabaks- en gemakswinkel een topscore. Dat is een half punt boven de pompshops (7,5) en bijna 1 punt boven de supermarkt (7,3). Gemak, assortiment, advies en service zijn de dragers van dit positieve oordeel.

Als verbeterpunten noemt de consument de sfeer en aankleding van de winkel. Maar dat mensen graag naar hun tabaks- en gemakszaak gaan, wordt ook wel aangegeven door de groeiende wens om koffie ter plekke te kunnen krijgen, samen met een lekker broodje of een gekoeld drankje.