Persbericht

Aevitae Bleekemolen Racing kampioen in Clio Cup en racewinnaar Dutch GT4

Zandvoort, 10 oktober 2010 - Aevitae Bleekemolen Racing kijkt terug op zeer succesvolle Finaleraces op Circuit Park Zandvoort. Addie van de Ven (algemeen kampioen) en Hans Bos (Olympia Cup) wonnen de beide titels in de Renault Clio Cup. Sebastiaan Bleekemolen (Haarlem) won op fraaie wijze een race in het Dutch GT4 met de Aevitae Bleekemolen Racing BMW M3 GT4. Dennis van de Laar (Zandvoort) eindigde als tweede in de Suzuki Swift Cup. Niels Kool en Dennis completeerden hun seizoen als tweede en derde in de eindstand van de Suzuki Swift Cup.

Sebastiaan Bleekemolen (Haarlem) stelde fraai de derde startpositie voor de tweede race van het Dutch GT4 veilig. "We rijden dit weekend met 50 kilo minder gewicht dan tijdens het vorige raceweekend, dat is gunstig", aldus Sebastiaan. "We zijn onze 30 kilo succesballast kwijt die mijn teamgenoot Melvin had gekregen na zijn tweede plaats op de Nürburgring. Daarnaast mochten alle BMW's dit weekend 20 kilo lood inleveren." Sebastiaan reed een prachtige race. Vlak na de start had hij al de tweede plaats in handen. Vervolgens zette hij de raceleider Ricardo van der Ende (ook BMW M3 GT4) zwaar onder druk. Halverwege de veertien ronden lange race zag Sebastiaan kans om de leiding over te nemen. Deze positie gaf hij niet meer uit handen. "Het was een superrace!", vond Sebastiaan. "Toen ik achter Ricardo op de tweede plaats reed, wist ik dat ik een aanval op de koppositie zou inzetten. Ik wachtte alleen op het juiste moment. Dit is een superafsluiting van het seizoen." Sebastiaan voelde zichzelf allesbehalve fit en dat gaf extra glans aan zijn zege. "Ik ben afgelopen week een paar dagen doodziek geweest. Gisteren, tijdens de kwalificatietraining, had ik er nog steeds last van. Desondanks kwam ik vandaag als eerste over de finish."

In de hoofdrace werden Sebastiaan en Melvin als vijfde geklasseerd. Melvin nam de start voor zijn rekening en verloor in het strijdgewoel de voorsplitter van de Aevitae Bleekemolen Racing BMW M3 GT4. Dat had een nadelige invloed op het weggedrag van de auto. Melvin verloor hierdoor enkele plaatsen. Nadat Sebastiaan het stuur had overgenomen, kon hij weer een paar posities goedmaken. "Het ging goed, ik was de snelste op de baan", vertelde Bleekemolen na afloop. "Het is jammer dat we de splitter verloren, anders hadden we mogelijk nog een podiumplaats kunnen behalen."

In de eerste race van het Dutch GT4 vertrok Melvin de Groot (Amsterdam) vanaf de zesde startpositie. Hij eindigde ook als zesde. "Er had meer ingezeten", aldus Melvin. "Het lager van het linker voorwiel was stuk. Dat kostte mij denk ik ongeveer een halve seconde per ronde. Desondanks kon ik mijn zesde plek vasthouden."

Renault Clio Cup

Renault Clio Cup
Aevitae Bleekemolen Racing kwam met drie titelkandidaten in de Renault Clio Cup naar Circuit Park Zandvoort. Addie van de Ven (Apeldoorn) keek in het algemeen klassement tegen één puntje achterstand ten opzichte van klassementleider Sandra van der Sloot aan. Hans Bos (Gorinchem) voerde de strijd om de titel in de Olympia Cup aan, hij werd gevolgd door zijn teamgenoot Ruud Steenmetz (Breda). Tijdens de kwalificatietraining was Addie van de Ven de snelste. Dat betekende dat hij in de tweede race vanaf poleposition mocht starten. In de eerste race moest Addie van de achtste plek vertrekken. Hij kwam als zevende over de finish en beperkte daarmee de schade ten opzichte van Van der Sloot, die als zesde werd geklasseerd. Ruud Steenmetz eindigde als derde algemeen en als winnaar in de Olympia Cup. Hans Bos won het 'zilver' in de Olympia Cup en dat was voldoende om de titel voortijdig veilig te stellen. "Ik heb een fantastische race achter de rug", aldus de zeer gelukkige Hans. "Het werd nog even spannend toen ik in de slotfase onder druk van Reynier de Pundert kwam te staan. Ik moest vóór hem eindigen om nu al tot kampioen gekroond te worden. Gelukkig ging het goed."

In de tweede race leidde Addie van de Ven van start tot finish. Hij had het niet gemakkelijk. "Na de start werd de race stilgelegd vanwege een ongeval. Na de herstart ging het weer fout, toen raakte ik mijn voorsprong kwijt toen de safety car werd ingezet. Nadat het veld weer was losgelaten, stond ik onder druk van Sheila Verschuur. Zij is de teamgenoot van Sandra. Ik ben zwaar op de proef gesteld, maar het is gelukt. Dit is echt een geweldig resultaat." Björn Cornelissen (Nieuwegein) sloot zijn seizoen af met de tweede plek in de Olympia Cup. "Ik moest her en der enkele Clio's van tegenstanders ontwijken. Ze vlogen voor mijn neus langs", blikte hij op zijn race terug. "Ik ben erg blij met mijn tweede plaats, het is leuk om het seizoen op deze manier af te sluiten."

Suzuki Swift Cup
Niels Kool (Lijnden) en Dennis van de Laar (Zandvoort) hebben een uitstekend seizoen in de Suzuki Swift Cup afgesloten met een fraaie tweede en derde plaats in het eindklassement. Niels Kool maakte dit jaar een flinke progressie door. Hij won dit jaar liefst drie manches en boekte tevens driemaal de snelste raceronde. Vandaag, tijdens de Formido Finaleraces, eindigde hij de eerste heat als 6de. In de slotheat van 2010 viel hij uit na een touché met Marcel van de Maat. Dennis van de Laar was op de laatste racedag van het Dutch Power Pack-seizoen gelukkiger in zijn prestaties. Met een 2de en 6de stek finishte Dennis van de Laar in de eindrangschikking zeer netjes als allerbeste rookie. ,,Ik hoopte in de toptien te eindigen en aan het eind van het jaar een paar keer op het podium te staan'', zegt Dennis van de Laar. ,,Maar het ging veel beter dan verwacht. Mijn progressie is zo goed, dat ik volgend jaar de overstap maak naar een hogere raceklasse. Welke weet ik nog niet. Dat zullen we zien. Maar ik ben supertevreden over mijn debuutjaar in de autosport.''

Aevitae Bleekemolen Racing wordt onder meer gesteund door AHC en Wijzonol.

Uitslagen Finaleraces, Circuit Park Zandvoort:

Dutch GT4:
Race 1: 1. Jeroen Bleekemolen, Corvette C6, 14 ronden in 25:52.279; 2. Danny van Dongen, Corvette C6, op 4.034 sec.; 3. Duncan Huisman, BMW M3 GT4, op 5.355; 4. Simon Knap, BMW M3 GT4, op 7.358; 5. Jan Joris Verheul, Aston Martin GT4, op 12.633; 6. Melvin de Groot, BMW M3 GT4, op 16.902.

Race 2: 1. Sebastiaan Bleekemolen, BMW M3 GT4, 14 ronden in 25:55.912; 2. Phil Bastiaans, Porsche 997 GT4, op 5.118 sec.; 3. Melroy Heemskerk, Ginetta G50, op 6.593; 4. Ricardo van der Ende, BMW M3 GT4, op 11.388; 5. Simon Knap, BMW M3 GT4, op 11.563.

Race 3: 1. Duncan Huisman en Ricardo van der Ende, BMW M3 GT4, 26 ronden in 50:06.267; 2.Jeroen Bleekemolen en Peter van der Kolk, Corvette C6, op 4.323 sec.; 3. Phil Bastiaans en Mathijs Harkema, Porsche 997 GT4, op 8.270; 4. Christiaan Frankenhout en Ferdinand Kool, Porsche 997 GT4, op 10.206; Melvin de Groot en Sebastiaan Bleekemolen, BMW M3 GT4, op 11.034.

Eindstand na 20 races: 1. Phil Bastiaans 142; 2. Duncan Huisman 140; 3. Christiaan Frankenhout 123; 4. Jeroen Bleekemolen 103; 5. Danny van Dongen 89; 12. Sebastiaan Bleekemolen 52; 13. Melvin de Groot 43.

Renault Clio Cup:
Race 1: 1. Sheila Verschuur, 18 ronden in 41:06.802; 2. Ronald Morien, op 0.348 sec.; 3. Ruud Steenmetz, op 0.520; 4. René Steenmetz, op 3.423; 5. Michael Bleekemolen, op 9.938; 7. Addie van de Ven, op 10.261; 8. Hans Bos, op 10.507; 9. Alexander Keijzers, op 10.765; 12. Björn Cornelissen, op 14.589; 13. Dennis de Borst, op 30.265. Olympia Cup:

1. Ruud Steenmetz, 18 ronden in 41:07.322; 2. Hans Bos, op 9.987 sec.; 3. Alexander Keijzers, op 10.245 sec.; 4. Reynier de Pundert, op 10.692; 5. Dennis de Borst, op 29.745.

Race 2: 1. Addie van de Ven, 12 ronden in 25:44.515; 2. Sheila Verschuur, op 0.760; 3. Sandra van der Sloot, op 10.223; 4. Reynier de Pundert, op 13.045; 5. Marcel Dekker, op 14.281; 6. Björn Cornelissen, op 16.827; 7. René Steenmetz, op 35.039; 10. Dennis de Borst, op 3 ronden. Niet geklasseerd: Hans Bos, Alexander Keijzers, Ruud Steenmetz en Michael Bleekemolen. Olympia Cup:

1. Reynier de Pundert, 12 ronden in 25:57.560; 2. Björn Cornelissen, op 3.782; 3. Wim de Pundert, op 26.089; 4. Sylvester van Heijningen, op 2 ronden; 5. Dennis de Borst, op 3 ronden. Niet geklasseerd: Hans Bos, Ruud Steenmetz en Wilbert van den Burg.

Eindstand na veertien races:

1. en kampioen Addie van de Ven 213; 2. Sandra van der Sloot 208; 3. Sheila Verschuur 202; 4. Ronald Morien 123; 5. Marcel Duits 120; 6. René Steenmetz 118; 7. Hans Bos 110; 8. Ruud Steenmetz 107; 9. Michael Bleekemolen 83; 12. Björn Cornelissen 53; 14. Alexander Keijzers 48; 18. Dennis de Borst 33. Olympia Cup: 1. Hans Bos (Kampioen) 85; 2. Ruud Steenmetz 74; 3. Max Braams 60; 4. Wilbert van den Burg 51; 5. Alexander Keijzers en Björn Cornelissen 38; 8. Dennis de Borst 27.

Suzuki Swift Cup
Race 1: 1. Sven Snoeks 12 ronden in 25:44,247, 2. Dennis van de Laar op 7,233 sec., 3. Glenn Coronel op 7,401, 4. Marth de Graaf op 7,841, 5. Niels Langeveld op 7,841, 6. Niels Kool op 8,114.

Race 2: 1. Niels Langeveld 12 ronden in 28:56,928, 2. Peter Schreurs op 3,399 seconden, 3. Marth de Graaf op 3,875, 4. Glenn Coronel op 4,453, 5. Sven Snoeks op 4,731, 6. Dennis van de Laar op 6,796. Uitgevallen: Niels Kool.

Eindstand na 14 races:

1. en kampioen Niels Langeveld 212 punten, 2. Niels Kool 168, 3. Dennis van de Laar 160, 4. Marth de Graaf 153, 5. Peter Schreurs 149.

Toerwagen Diesel Cup:
Race 1: 1. Eq. Van der Ende - Van Genderen, BMW 123d, 47 ronden in 1:41:08.931; Eq. Frankenhout - Kox, BMW 123d Coupé, op 0.084 sec.; 3. Jeroen Dik, VW Golf 6, op 7.890; 4. Eq. Morien - De Groot, VW Golf 5, op 13.653; 5. Eq. Braams - Huisman, BMW123d, 14.268; 7. Martin de Kleijn - Willem Cornelissen, BMW 120d, op 37.919; 10. Michael Bleekemolen - Ronald van de Laar, BMW 320d coupé, op 1:17.337; 12. Henry van Os - Kees Bouhuys, BMW 320d coupé, op 1:38.377; 13. Thomas Brenger - Nick Bleekemolen, BMW 123d, op 1:41.453.

Race 2: 1. Jeroen Dik, VW Golf 6, 24 ronden in 51:43.155; 2. Eq. Morien - De Groot, VW Golf 5, op 12.631 sec.; 3. Eq. Braams - Huisman, BMW123d, op 17.619; 4. Eq. Smeijsters - Gras, Seat Ibiza Cupra, op 27.159; 5. Eq. Swart- Van Leen, BMW 120d, op 28.664; 9. Thomas Brenger - Nick Bleekemolen, BMW 123d, op 1:15.110; 13. Henry van Os - Kees Bouhuys, BMW 320d coupé, op 1:41.244; 18. Michael Bleekemolen - Ronald van de Laar, BMW 320d coupé, op 1 ronde; 19. Martin de Kleijn - Willem Cornelissen, BMW 120d, op 1 ronde.

Stand na twaalf races:

1. Ronald Morien en Dennis de Groot 179; 3. Jeroen Dik 178; 4. Ricardo van der Ende 139; 5. Luc Braams 124; 10. Jeroen Bleekemolen 122; 11. Martin de Kleijn en Willem Cornelissen 121; 20. Ronald van de Laar en Michael Bleekemolen 65; 27. Nick Bleekemolen 41; 31. Thomas Brenger 36; 38. Henry van Os en Kees Bouhuys 28.



Ingezonden persbericht