Persbericht

Rosmalense coureur pakt zege en tweede plaats in Zolder Dick Freebird bekroont prachtig debuutseizoen met titel in BTCS

Rosmalen, 11 oktober 2010 - Dick Freebird is kampioen in de BTCS! De Rosmalense coureur veroverde gisteren met zijn Belgische racepartner Nico Verdonck de titel in de T3-klasse. Voor de 24-jarige Brabander is zijn debuutseizoen in de Belgian Touring Car Series uitgedraaid op een ongelooflijk mooi jaar. ,,Hier hadden we vooraf alleen maar van kunnen dromen'', aldus de rijder van DB Motorsport.

Dick Freebirds eerste seizoen in de BTCS is een doorslaand succes geworden. Met Nico Verdonck dieselde hij zich met de BMW 320d in 2010 liefst 11 keer naar het podium. Ook gisteren op de bekende Belgische baan van Zolder was het weer raak. Met een tweede plaats én een afsluitende overwinning werd ook de laatste concurrent, de VW Scirocco van Ronnie Lattine en Jean-Jacques Smits, op afstand gereden.

Technische tegenslag
Bij de start van het zesde en laatste raceweekend bedroeg het verschil in het tussenklassement tussen de Scirocco en Freebirds bolide slechts enkele punten. Er moest dus duidelijk goed gescoord worden - en dat zag er aanvankelijk helemaal niet gunstig uit. Tijdens de vrije trainingen op vrijdag kampte de BMW van Dick Freebird met grote problemen. Zo liep de riem van de stuurbekrachtiging eraf, lag de krukas eruit en liep de motor in de soep. ,,Gelukkig heeft DB Motorsport altijd een reservemotor bij zich'', vertelt Dick Freebird. ,,De monteurs zijn vervolgens van vier uur in de middag tot twee uur 's nachts bezig geweest om alles om en in te bouwen.''

Kwalificatie
Al het harde teamwerk van DB Motorsport zorgde ervoor dat de BMW zaterdag kon mee dieselen in de kwalificatie. Terwijl ploeggenoten Jeroen den Boer en Leon Rijnbeek hun BMW twee keer naar de poleposition stuurde, kwam Freebird c.s. tot een derde en vierde startpositie. Waarbij de rivaliserende VW Scirocco twee keer vóór de Brabander zou beginnen.

Te warme motor
Op zondagochtend nam Nico Verdonck de eerste helft van de 60 minuten durende openingsmanche voor zijn rekening. ,,Het begin was niet goed'', zag Dick Freebird. ,,De motor was vlak voor de start te warm, waardoor we niet genoeg paardenkrachten konden aanwenden om weg te komen. Dat kostte ons in de openingsfase al gauw een plek of 8. Niettemin kon de ervaren Nico zich tot de rijderswissel prima terugknokken tot P3 in onze T3-klasse'', vertelt Freebird. ,,In mijn stint kon ik goed meekomen en ben ik 5 à 6 ronden voor het eind de andere BMW van DB Motorsport voorbij gegaan. Omdat de Scirocco won, konden we met plek 2 de schade goed beperkt houden.''

Allesbeslissende heat
Tijdens de 12de en laatste BTCS-race van het seizoen zou de beslissing vallen. Freebird en Verdonck hadden slechts 1,5 punt voorsprong op de Scirocco-rivalen Lattine en Smits. Dat betekende dat Freebird vóór de concurrenten moest eindigen om aanspraak te kunnen maken op de felbegeerde titel. ,,De start, die ik dit keer voor mijn rekening nam, was lastig. Aan het eind van de zondagmiddag was er een zeer laagstaande zon, zodat we de startlichten niet goed konden zien. Ik hobbelde te traag weg en werd direct door 7 à 8 man gepasseerd. Gelukkig had ik wel mijn banden direct op goede temperatuur en kon ik een rappe inhaalrace inzetten. In het eerst rondje had ik al weer zes plaatsen teruggepakt, waarna ik ook rap de Scirocco inrekende. Dat laatste was erg belangrijk, omdat dat rijdersduo in de tweede wedstrijdhelft hun snelste rijder zou inzetten'', wist Freebird.

Spannende finish
Dick Freebird wist in zijn stint nog een seconde of acht voorsprong te pakken op de VW Scirocco. Die voordelige marge bleek bijzonder nuttig, omdat de rijderswissel met Verdonck niet optimaal verliep. ,,We hadden problemen om zijn gordels vast te maken, waardoor hij - na het wegrijden - onze BMW nog maar net voor Lattine kon gooien. Dat wij vóór onze concurrent de baan opkwamen, was cruciaal. Nico, die bijzonder ervaren is en zo wat elk weekend racet, gebruikte vervolgens zijn ervaring. Hij reed prima door en haalde ook de achterblijvers goed in. Precies bij zo'n achterblijver ging het voor Lattine mis. Hij viel uit met schade, nadat hij een langzamere auto had geraakt. Daardoor kon het voor ons niet meer mis en was de titel binnen. Met een uiteindelijk prima zege, wisten we ons kampioenschap in de T3-divisie nog meer glans te geven.''

Mooi succes
De Brabantse rijder is uiteraard verguld met zijn fraaie, debuutjaar in de Belgische serie met toerwagens. ,,De samenwerking met DB Motorsprot is prima bevallen. Het is een heel plezierig en precies team, dat hun spulletjes netjes op orde heeft. Dat moet je gewoon hebben, wil je scoren. Bovendien heb ik in Nico Verdonck een meer dan uitstekende racepartner gevonden. Hij heeft zo veel racekilometers in de benen, dat je veel aan zijn ervaring en klasse hebt. Maar ook van teamgenoot Jeroen den Boer heb ik veel geleerd. Het is al met al een topjaar geworden. Hopelijk kunnen we in 2011 net zo succesvol zijn. We gaan binnenkort kijken wat de mogelijkheden voor de toekomst zijn.''

Dick Freebird bedankt:
Jumbo Supermarkten, Ewoud en Jeroen den Boer en alle monteurs en teamleden van DB motorsport, 2 Produce, Emtec, Grixx, Hans Severs BMW en Collé Rental en Sales.

Uitslagen BTCS, FIA GT3 raceweekend op Zolder (België), 9 en 10 oktober 2010:

Race 1: 1. Ronnie Latinne / Jean-Jacques Smits 35 ronden, 2. Dick Freebird / Nico Verdonck op 21,838 seconden, 3. Jeroen den Boer / Leon Rijnbeek op 28,837.

Race 2: 1. Dick Freebird / Nico Verdonck 35 ronden, 2. Christian Franck op 37,018 seconden, 3. Pierre-Yves Rosoux / Philippe Capocci op 44,656.