Gemeente Brummen
Discussie goederenvervoer over IJssellijn: heroverweging
(Oorspronkelijke publicatie datum: 12-10-2010)
Vorige week donderdag 7 oktober werd in de Tweede Kamer gesproken over
de spoorplannen voor goederenvervoer in Oost-Nederland. Tijdens dit
overleg zegde minister Eurlings toe een brede heroverweging uit te
voeren op zijn plan om een groot aantal goederentreinen via de
IJssellijn en Twentelijn om te leiden. Onder andere vanuit de gemeente
Brummen en de Regio Stedendriehoek was verzet gekomen tegen deze
plannen omdat beide spoorlijnen dwars door een groot aantal dorpen en
steden voeren. Ook de bereikbaarheid van de regio was in het geding
door de lange tijd dat overwegen gesloten zouden zijn en door de
verkleinde ruimte voor reizigerstreinen.
Vooruitlopend op de heroverweging haalde de minister alvast zijn plan
voor een nieuwe goederenboog bij Deventer van tafel. Hij zegde hierbij
toe dat voor alle te onderzoeken varianten een volledige
milieueffectrapportage (mer) zal worden uitgevoerd. Dat laatste was een
belangrijke eis van de regio en het landsdeel Oost om zorgvuldigheid en
een transparante afweging te kunnen garanderen.
Succes rondom trillingshinder
De Brummense wethouder Bart Elbers is tevreden met het resultaat dat de
andere alternatieve oplossingen Betuwelijn, Noordtak en Twentelijn nu
serieus in beeld worden gebracht in constructief overleg met de regio.
De bezwaren vanuit de regio (bewoners en bestuurders) zeer serieus
genomen. Bij het overleg waren ook een groot aantal bewoners uit de
regio aanwezig. Belangrijk voor bewoners was de toezegging van de
minister om voor 1 februari 2011 met een voorstel te komen voor
normering over trillingshinder. Een wettelijke normering hiertoe
ontbreekt tot op heden. De regios en provincies hadden zich in diverse
brieven aan de minister en de Tweede Kamer hard gemaakt voor zon
normering om bewoners beter te kunnen beschermen tegen trillingshinder
door het spoor. Omdat de gemeente Brummen als enige gemeente in de
regio is gevestigd op klei- en veengrond is het geluids- en
trillingsoverlast van 40 tot 62 extra goederentreinen per dag extra
belastend!
Brede heroverweging
Over de brede heroverweging stelde de minister dat deze op basis van
intensief overleg met de regio tot stand zal komen. De regio
Stedendriehoek (waarvan Brummen deel uit maakt) beoordeelt het als
positief dat de minister hierbij nadrukkelijk heeft genoemd dat de
eerste verantwoordelijkheid voor de herroutering van goederenvervoer
bij het ministerie ligt. Om richting te geven aan de heroverweging
hebben diverse woordvoerders namens de politieke partijen aangegeven
binnen een aantal weken met aanvullende moties te zullen komen. De
regio Stedendriehoek hoopt dat de Kamerleden zich in deze moties zullen
aansluiten bij de eisen en wensen zoals verwoord in diverse brieven
vanuit de regio en het Ambitiedocument. Dit laatste is de overeenkomst
gesloten op 29 januari 2010 tussen gemeenten, regios en provincies in
Oost Nederland.
Websites
Wilt u meer weten over dit onderwerp, dan kunt u terecht op deze
speciale pagina op de gemeentelijke website. De bewoners- en
belangengroepen langs de IJssel- en Twentelijn hebben zich gebundeld in
het RONA. RONA staat voor Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking en
heeft een eigen website: www.ijssellijn.info.