Gemeente Brummen


Discussie goederenvervoer over IJssellijn: heroverweging

(Oorspronkelijke publicatie datum: 12-10-2010)

Vorige week donderdag 7 oktober werd in de Tweede Kamer gesproken over de spoorplannen voor goederenvervoer in Oost-Nederland. Tijdens dit overleg zegde minister Eurlings toe een brede heroverweging uit te voeren op zijn plan om een groot aantal goederentreinen via de IJssellijn en Twentelijn om te leiden. Onder andere vanuit de gemeente Brummen en de Regio Stedendriehoek was verzet gekomen tegen deze plannen omdat beide spoorlijnen dwars door een groot aantal dorpen en steden voeren. Ook de bereikbaarheid van de regio was in het geding door de lange tijd dat overwegen gesloten zouden zijn en door de verkleinde ruimte voor reizigerstreinen.

Vooruitlopend op de heroverweging haalde de minister alvast zijn plan voor een nieuwe goederenboog bij Deventer van tafel. Hij zegde hierbij toe dat voor alle te onderzoeken varianten een volledige milieueffectrapportage (mer) zal worden uitgevoerd. Dat laatste was een belangrijke eis van de regio en het landsdeel Oost om zorgvuldigheid en een transparante afweging te kunnen garanderen.

Succes rondom trillingshinder
De Brummense wethouder Bart Elbers is tevreden met het resultaat dat de andere alternatieve oplossingen Betuwelijn, Noordtak en Twentelijn nu serieus in beeld worden gebracht in constructief overleg met de regio. De bezwaren vanuit de regio (bewoners en bestuurders) zeer serieus genomen. Bij het overleg waren ook een groot aantal bewoners uit de regio aanwezig. Belangrijk voor bewoners was de toezegging van de minister om voor 1 februari 2011 met een voorstel te komen voor normering over trillingshinder. Een wettelijke normering hiertoe ontbreekt tot op heden. De regios en provincies hadden zich in diverse brieven aan de minister en de Tweede Kamer hard gemaakt voor zon normering om bewoners beter te kunnen beschermen tegen trillingshinder door het spoor. Omdat de gemeente Brummen als enige gemeente in de regio is gevestigd op klei- en veengrond is het geluids- en trillingsoverlast van 40 tot 62 extra goederentreinen per dag extra belastend!

Brede heroverweging
Over de brede heroverweging stelde de minister dat deze op basis van intensief overleg met de regio tot stand zal komen. De regio Stedendriehoek (waarvan Brummen deel uit maakt) beoordeelt het als positief dat de minister hierbij nadrukkelijk heeft genoemd dat de eerste verantwoordelijkheid voor de herroutering van goederenvervoer bij het ministerie ligt. Om richting te geven aan de heroverweging hebben diverse woordvoerders namens de politieke partijen aangegeven binnen een aantal weken met aanvullende moties te zullen komen. De regio Stedendriehoek hoopt dat de Kamerleden zich in deze moties zullen aansluiten bij de eisen en wensen zoals verwoord in diverse brieven vanuit de regio en het Ambitiedocument. Dit laatste is de overeenkomst gesloten op 29 januari 2010 tussen gemeenten, regios en provincies in Oost Nederland.

Websites
Wilt u meer weten over dit onderwerp, dan kunt u terecht op deze speciale pagina op de gemeentelijke website. De bewoners- en belangengroepen langs de IJssel- en Twentelijn hebben zich gebundeld in het RONA. RONA staat voor Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking en heeft een eigen website: www.ijssellijn.info.