Syntens

Ideeën van ondernemers concreet octrooieerbaar

Haal meer rendement uit Octrooien, dat is het thema op woensdag 29 september 2010 in Overberg. Ruim 85 ondernemers zijn afgereisd naar een schitterende locatie in De Vallei om meer informatie te ontvangen over octrooien. Want wat is een octrooi en welk voordeel kun je als ondernemer behalen met Intellectueel Eigendom? De organiserende partijen Kamer van Koophandel Midden Nederland, OctrooicentrumNL, RCT de Vallei en Syntens, innovatienetwerk voor ondernemers, bieden met deze middag samen één loket voor informatie. Praktische informatie over Intellectueel Eigendom speciaal voor het MKB. Want kennis van Intellectueel Eigendom biedt ondernemers concrete kansen en laat zien dat Intellectueel Eigendom niet alleen voor grote organisaties bereikbaar is.

Innovatie meten aan de hand van octrooiaanvragen

Het welkomstwoord van Peter Dorr namens het OctrooicentrumNL is warm. Er hangt een gezonde spanning in de volle zaal met ondernemers en er is duidelijk een hoge verwachting van de middag. De eerste spreker geeft een algemeen beeld en een toelichting op de stand van zaken in De Vallei. "Innovatie is te meten aan de hand van het aantal octrooiaanvragen in een regio. Het octrooi is als het ware de output van een technologische innovatie", verteld Robert van der Poel, van de KvK midden Nederland. Hij geeft aan dat er per jaar in Nederland 1600 bedrijven een octrooi aanvragen. Daarvan is 95% MKB-ondernemer. Opvallend is dat De vallei op de vierde plaats staat als het gaat om de octrooidichtheid per regio. Dit betekent dat de regio zeer innovatief genoemd kan worden. Robert van de Poel geeft ook aan waar knelpunten zitten voor ondernemers. "Er is vaak nog onbekendheid met het octrooisysteem, ondernemers weten nog onvoldoende hoe zij hun eigendommen met octrooien kunnen beschermen en vooral wat er aan winst te behalen is met het hebben van octrooien." Als afsluiter stelt hij: "De Vallei heeft een erg goede uitgangspositie maar voor ondernemers liggen er toch echt nog veel kansen."

Octrooien, zet ze optimaal in

De rest van de middag wordt gevuld met workshops rondom het thema Intellectueel Eigendom. Hans Helsloot, IE-adviseur bij OctrooicentrumNL, geeft uitleg tijdens de workshop 'Octrooien, zet ze optimaal in'. Hij vertelt: "Door een uitvinding te octrooieren kan een ondernemer wellicht meer geld verdienen en door te zoeken naar bestaande octrooien geld besparen. Maar een octrooi zonder strategie gaat niet werken. Er moet een basis zijn." Ondernemers stellen praktische vragen over hoe te werk te gaan. Daarbij is al snel duidelijk dat er bijna nooit één standaard antwoord mogelijk is omdat iedere situatie anders is. Als advies geeft Hans Helsloot: "Elke innovatie zou moeten starten met een octrooiaanvraag."

Merken, vormgeving en de bescherming van een product of design

Tegelijkertijd wordt in de ruimte ernaast gesproken over merken, vormgeving en de bescherming van een product of design. Marleen Kuipers van het Benelux-Bureau voor Intelectueel Eigendom legt heel concreet uit wat precies een merk is. "Een merk is datgene wat het mogelijk maakt om een product zich te laten onderscheiden. Dit kan een naam zijn, maar ook een heel specifiek beeldmerk." De voorbeelden die zij geeft spreken tot de verbeelding. "De naam Ajax komt op verschillende plaatsen terug en toch kunnen deze merknamen naast elkaar bestaan. Het is een schoonmaakmiddel, een voetbalclub maar ook een brandblusser. Dit kan omdat de producten ver uit elkaar liggen en elkaar niet bijten." Toch wijst zij erop dat het belangrijk is goed uit te zoeken of een naam of beeld niet al bestaat of erg dicht bij een bestaand merk ligt. De ondernemers in de zaal zijn ambitieus en zitten op het puntje van hun stoel. Het lijkt alsof iedereen hier al een concreet idee heeft en alleen nog wil weten hoe dit veilig gesteld kan worden. Er worden dan ook heel praktische tips gegeven hoe een bescherming aan te vragen. En dat zet aan tot actie.

Concrete informatie

Robert Kooloos, ondernemer en commercial director van DNE, geeft aan waarom hij het belangrijk vindt om aanwezig te zijn:"Ik ben op zoek naar concrete informatie, wat kan er en hoe pak ik dat aan. Wat is er eigenlijk te beschermen? Want wat gebeurt er als ik een nieuw product ontwikkel uit bestaande onderdelen die al los geoctrooieerd zijn? Ik heb al met een aantal mensen gesproken en ook de workshops zijn praktisch. Ik denk dat ik met de informatie van vanmiddag en ook de contacten die ik hier opdoe vooruit kom."

Inbreuk op rechten

De inbreuk op rechten is het thema van de workshop die gegeven wordt door Els Doornhein, van de Vos en Partners Advocaten. Zij geeft de ondernemers 10 gouden tips bij inbreuk. Het blijkt een heikel punt in de zaal te zijn. Want als MKB-ondernemer lijk je minder sterk te staan dan de grotere organisaties. "De vraag blijft altijd hoe ver je wilt gaan in procederen. Soms is schikken voor je eigen onderneming veel aantrekkelijker." Ook hier blijkt dat iedere situatie een andere benadering nodig heeft. "De tips geven een richtlijn, maar ik wil het liefst iedereen apart een advies geven. Het is logisch dat voor ondernemers de regels en mogelijkheden ingewikkeld zijn. Daar heb je echt een gedegen advies voor nodig."

Geld verdienen met octrooien

Leloux, Science & Business B.V. vertelt hoe er daadwerkelijk geld te verdienen valt met octrooien. In de zaal geven 8 van de aanwezige ondernemers aan reeds octrooien in hun bezit te hebben. Mirjam Leloux,oprichter van Leloux, Science & Business, heeft meer dan 15 jaar ervaring in commercialiseringprocessen van technologieën voor universiteiten en kennisinstellingen, uitvinders en bedrijven. "Het kernwoord dat mensen voor ogen moeten houden is verdienen. Wij brengen octrooien naar de markt. Als je als ondernemer te betrokken bent bij je eigen product kun je vaak niet meer objectief de waarde zien,"stelt zij. Haar advies is om goed je huiswerk te doen en niet snel op te geven. "Geloof in je product en schakel de juiste partijen in die thuis zijn in het netwerk. Dat levert meer op dan zelf de wereld proberen te veranderen."

Netwerken

Ondernemer Ronald Kroos van Y-do organisatieadvies: "Het is hier goed netwerken. De juiste specialisten zitten klaar en ook de gesprekken met andere ondernemers zijn heel nuttig. Ik ben zelf vooral op zoek naar mogelijkheden om kennis vast te leggen. Het gaat daarbij om nieuwe adviesmodellen die wij ontwikkeld hebben. Ik denk dat de concrete invulling van deze middag veel mensen op het goede spoor zet. En ik houd er goede contacten aan over."

Ter afronding van de middag worden de onderwerpen nog even op een rij gezet en onder het genot van een hapje en drankje gaan de gesprekken nog volop over de middag. De ondernemers zijn vooral blij met de tips en trucks. De Vallei zal zeker op de kaart blijven staan als het aan deze ondernemers ligt.