beantwoording vragen van de leden Ten Broeke en Snijder-Hazelhoff over
Europees landbouwgeld dat naar Kernfusie gaat
Kamerbrief inzake beantwoording vragen van de leden Ten Broeke en
Snijder-Hazelhoff over Europees landbouwgeld dat naar Kernfusie gaat
Kamerbrief | 12 oktober 2010
Graag bied ik u, mede namens de minister van Landbouw, Natuur en
Voedselkwaliteit, hierbij de antwoorden aan op de schriftelijke vragen
gesteld door de leden Ten Broeke en Snijder-Hazelhoff over Europees
landbouwgeld dat naar kernfusie gaat. Deze vragen werden ingezonden op
23 september 2010 met kenmerk 2010Z13441.
De Minister van Buitenlandse Zaken,
Drs. M.J.M. Verhagen
Antwoorden van de heer Verhagen, Minister van Buitenlandse Zaken, mede
namens mevrouw Verburg, Minister van Landbouw, Natuur en
Voedselkwaliteit, op vragen van de leden Ten Broeke en
Snijder-Hazelhoff (VVD) over Europees landbouwgeld dat naar kernfusie
gaat.
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel `Landbouwgeld naar kernfusie'? 1)
Antwoord
Ja
Vraag 2
Is de berichtgeving waar dat er in 2010 vierhonderd miljoen euro
landbouwgeld over is en dat de Europese Commissie voornemens is dit in
te zetten voor het kernfusieproject ITER?
Antwoord
De Europese Commissie heeft op 20 juli jl. een voorstel gepresenteerd
om te voorzien in een gedeelte van de extra financieringsbehoefte van
het ITER-project. Een toelichting en kabinetsappreciatie bij dit
voorstel is u middels een BNC-fiche toegegaan. 2)
Voor de jaren 2012 en 2013 is EUR1,4 miljard nodig. Het voorstel
behelst een mix van financieringsbronnen. Ten eerste stelt de Commissie
voor om de plafonds uit de Financiële Perspectieven voor categorie 1A
(concurrentiekracht) op te hogen met EUR160 miljoen in 2012 en EUR240
miljoen in 2013. Ter compensatie stelt de Commissie voor om voor
hetzelfde bedrag (EUR400 miljoen) het plafond voor categorie 2
(landbouw) in 2010 te verlagen door het verkleinen van de marge.
Daarnaast stelt de Europese Commissie voor om binnen categorie 1A
EUR460 miljoen te herschikken uit het Zevende Kaderprogramma voor
Onderzoek en Technologische Ontwikkeling (EUR100 miljoen in 2012 en
EUR360 miljoen in 2013). Deze voorstellen van de Europese Commissie
dekken slechts een gedeelte (EUR860 miljoen) van de
financieringsbehoefte van het ITER-project. Voor de resterende EUR540
miljoen zal later via de geijkte begrotingsprocedures een oplossing
gevonden moeten worden. Het voorstel van de Commissie blijft binnen het
totaalplafond van de Financiële Perspectieven.
Vraag 3
Deelt u de mening dat ongebruikte landbouwgelden terug moeten vloeien
naar lidstaten? Is dat niet ook de afspraak die u met de Tweede Kamer
heeft gemaakt nadat eerder overtollige gelden in 2007 ten behoeve van
Galileo zijn ingezet?
Antwoord
Ik deel uw mening dat ongebruikte landbouwgelden zoveel mogelijk moeten
terugvloeien naar de lidstaten. Een van de overwegingen om in 2007 met
de grootst mogelijke moeite akkoord te gaan met de inzet van de
onbenutte marge in categorie 2 ten behoeve van Galileo was dat er
sprake was van een behoorlijke herschikking binnen categorie 1A
(concurrentiekracht). Onder druk van Nederland is in 2007 in de Raad
afgesproken dat die aanpassing van de Financiële Perspectieven
uitzonderlijk was en geen precedent zou scheppen voor eventuele
toekomstige herzieningen.
Vraag 4
Ervan uitgaande dat deze uitgaven voor het ITER-kernfusieproject
mogelijk goed te verantwoorden zijn omdat zij moderne uitdagingen
aanpakken die lidstaten niet alleen aankunnen, bent u dan niet van
mening dat deze gelden elders dienen te worden gevonden, in plaats van
geld dat overblijft uit de landbouwbegroting?
Antwoord
Ja. Hoewel Nederland het belang van ITER onderschrijft en voorstander
is van de bouw, kan Nederland niet instemmen met het
financieringsvoorstel van de Europese Commissie. De voorgestelde
herziening van de plafonds van categorie 1A (concurrentiekracht) en 2
(landbouw) van de Financiële Perspectieven is een aantasting van de
begrotingsdiscipline en zou tot extra afdrachten van de lidstaten
leiden. Bovendien laat het voorstel een deel van de financiering open,
waarmee eveneens de begrotingsdiscipline wordt aangetast.
Nederland is bereid constructief mee te werken aan een oplossing binnen
de parameters van de Nederlandse inzet ten aanzien van de
instandhouding van de plafonds. Nederland acht het wezenlijk dat de
oplossing voor deze problematiek primair wordt gevonden binnen
categorie 1A, en voor het deel dat uit categorie 1a wordt gehaald
middels de kaasschaafmethode, maar sluit gebruik van het
compensatiemechanisme niet uit binnen het plafond van de Financiële
Perspectieven. Tevens zou de Europese Commissie nader moeten
onderzoeken of er bij de programma's in categorie 1A geen
onderbestedingen te verwachten zijn, zoals zij in 2007 inderdaad met
succes voor een gedeelte van de extra financiering voor Galileo deed.
Nederland vindt het daarbij van groot belang dat de oplossing in
categorie 1A van de begroting zoveel mogelijk in samenhang wordt
afgewogen.
1) Agrarisch Dagblad, `Landbouwgeld naar kernfusie', 9 september 2010
2) Tweede Kamer, vergaderjaar 2009-2010, 22 112, nr. 1045
Ministerie van Buitenlandse Zaken