LeasePlan België: Bedrijven kiezen massaal versneld voor groene auto's


Spectaculaire stijging van meer dan 400% in categorie minder dan 115 gr/km CO2-uitstoot

ZAVENTEM, 20101012 -- De bedrijfswereld kiest sinds begin dit jaar steeds meer en versneld voor milieuvriendelijkere wagens. Dat blijkt uit halfjaarlijkse cijfers van LeasePlan Belgium, de Europese en Belgische marktleider in wagenpark- en voertuigbeheer. Van de nieuwe dieselwagens die in het eerste semester van dit jaar bij het leasingbedrijf LeasePlan werden ingeschreven, had maar liefst 12,21% een CO2-uitstoot die minder is dan 115gr/km. In dezelfde periode vorig jaar was dit slechts 2,49%. Dit is een spectaculaire stijging van meer dan 400%.

"Er is een duidelijke trend in de markt waarneembaar", zegt Michel Van den Broeck, General Manager LeasePlan Belgium. "Bedrijven kiezen massaal voor bedrijfswagens met een lage CO2-uitstoot. 5,65% van de nieuwe leasewagens (dieselvoertuigen) die wij in de eerste helft van 2010 leverden, had een CO2-uitstoot tussen de 106 en 115gr/km. 6,5% kiest zelfs voor een model in de milievriendelijkste klasse (tot 105 gr CO2-uitstoot)! En dit gaat voornamelijk ten koste van de meest vervuilende categorieën (171 gr en meer) die slechts 7% van het totaal meer uitmaken in plaats van 12% in het eerste semester van 2009. Ook het aandeel wagens in het segment 146 tot 170 gr daalt met 10% en is nu goed 24%." 99% van de nieuwe inschrijvingen zijn dieselvoertuigen. De gemiddelde CO2-uitstoot van de bestelde wagens bedroeg eind 2007 158 gr. Tegen eind 2009 was de gemiddelde uitstoot al gedaald tot 150 gr.

Lage CO2-uitstoot is fiscaal voordeliger
Dat milieuvriendelijke auto's populair zijn, bleek recent uit cijfers van de federale overheid. Die keerde in de eerste jaarhelft aan particulieren al 68,5 miljoen euro uit aan premies bij de aanschaf van zogenaamde groene wagens. Auto's die tussen de 105 en 115 gram CO2 uitstoten kunnen rekenen op een ecopremie van 3% (op de totale aankoopprijs). Voor een auto die minder dan 105 gram CO2 uitstoot, krijgt de particulier zelfs 15% overheidskorting. "Deze maatregel geldt niet voor bedrijfswagens, maar de reden voor de aardverschuiving bij de leasingwagens is eveneens in fiscale hoek te zoeken. Sinds 1 januari 2010 gelden er in de vennootschapsbelasting immers nieuwe schalen voor de variabele fiscale aftrek van personenwagens in functie van de CO2-uitstoot", aldus Michel Van den Broeck. Voor voertuigen met een benzinemotor werden alle schalen verstrengd. Voor voertuigen met een dieselmotor werden vooral de meest vervuilende categorieën (uitstoot hoger dan 195 gram fiscaal aangepakt met een lager aftrekpercentage: 50% in plaats van 60%. De aftrek van 70% is sinds begin dit jaar enkel voor de schijf vanaf 146 g/km CO2 tot en met 170 g/km CO2 van toepassing. Voorheen was dit 175 g/km CO2. Tevens werd de aftrek van brandstofkosten sinds 1 januari 2010 beperkt tot 75%. "Beide maatregelen hebben hun impact en we zien nu het resultaat: bedrijven (en hun medewerkers) kiezen sneller voor milieuvriendelijkere en zuinigere wagens."

Kleinere motoren
Uit andere cijfers van LeasePlan Belgium blijkt verder dat de sector ook overschakelt op lichtere motoren. In 2007 had meer dan 66% van de leasingwagens bij de marktleider een motorinhoud die groter was dan 1900cc, terwijl dit in 2009 maar 50,73% was. Omgekeerd groeide het segment wagens met motorinhoud tussen 1400 en 1600cc van 18,31% naar maar liefst 43,45% marktaandeel. "Dit heeft enerzijds te maken met de fiscale maatregelen die gebaseerd zijn op de C02-uitstoot. Wagens met een kleinere motorinhoud hebben meestal een lagere uitstoot. Anderzijds hebben bedrijven in het crisisjaar 2009 beslist om kosten te besparen, onder meer door kleinere wagens in het wagenpark op te nemen", besluit Michel Van den Broeck.

Over LeasePlan Belgium
LeasePlan Belgium werd opgericht in 1972 en is een dochterbedrijf van LeasePlan Corporation. LeasePlan maakt deel uit van een groeiend internationaal netwerk van bedrijven werkzaam in het fleet- en voertuigenmanagement. Als pionier in leasing en wagenparkbeheer is de onderneming uitgegroeid tot marktleider in België met meer dan 50.000 voertuigen.





Ingezonden persbericht