PERSBERICHT
12 oktober 2010
Provincie wil verkeer- en vervoersplan aanpassen
Fryslân wil met de bezuinigingen in het zicht geen cent inleveren op het openbaar vervoer. `Het openbaar vervoer is in Fryslan van groot belang. Met minder openbaar vervoer wordt het platteland minder leefbaar en dat mag niet gebeuren'; zo zegt gedeputeerde Piet Adema. Gedeputeerde Staten wil gaan onderzoeken of het openbaar vervoer in dorpen ook door gemeenten zelf uitgevoerd kan worden. Deze uitgangspunten en andere verwoordt het college in haar reactie op de evaluatie van het provinciale verkeer- en vervoersbeleid. Er zijn in totaal 44 inspraakreacties gekomen op de evaluatie, waarvan het merendeel van gemeenten en belangenorganisaties waaronder Rover, ROCOV, ANWB en de Friese Milieu Federatie. De reacties lopen uiteen van bezwaar tegen de oplossing van de N31 bij Harlingen tot aan vragen over het fietsnetwerk. Een aantal gemeenten vraagt specifieke aandacht voor projecten die in hun gemeente gepland staan. Het college van Gedeputeerde Staten wil het verkeersbeleid op onderdele
n aanpassen. ` Wij willen voortaan op basis van duurzaam beheer en onderhoud van infrastructuur, fietsgebruik en ketenmobiliteit keuzes maken welke wegen, buslijnen, fietspaden en carpoolplaatsen de provincie gaat aanpakken.' Ook wil het college per weg kijken of een smaller profiel als de norm mogelijk is. Waarbij maatregelen niet ten koste mogen gaan van de verkeersveiligheid. Ook bij de inrichting van fietspaden wordt per fietspad gekeken wat het beste past. Vanwege de landelijkheid van Fryslân wil het college onderzoeken hoe fietsverkeer en het openbaar vervoer beter op elkaar afgestemd kunnen worden. `We willen ons breed oriënteren. Een voorbeeld is om dorpen te voorzien van elektrisch vervoer zodat mensen gemakkelijk naar een bus- en treinhalte kunnen worden gebracht. En mooi instrument om de mienskip te versterken.' Het college wil ook onderzoeken wat het oplevert als bus- en/of treinconcessies worden samengevoegd. Wat het betekent als op de druk bezette buslijnen de prijs
omhoog gaat, zodat er minder overheidsgeld bij hoeft en dat geld weer in het openbaar vervoer op het platteland geïnvesteerd kan worden. Het college ziet geen aanleiding om de huidige grote infrastructurele projecten te wijzigen. Nu het college haar standpunt heeft vastgesteld zullen Provinciale Staten waarschijnlijk in december een besluit nemen over welke onderdelen van het verkeers- en vervoersbeleid aangepast moeten worden.
Provincie Friesland