Gemeente Alkmaar

BESLUITENLIJST van de vergadering van burgemeester en wethouders van 12 oktober 2010 Aanwezig: P.M. Bruinooge, voorzitter mevr. ir. A. van Dam drs. N.M.C. Alsemgeest W.A.J. van Veen mr. P. de Baat J.P. Nagengast, MBA G.L.J. Leerink drs. J.C.M. Cox, secretaris 1. Opening en mededelingen De besluitenlijst van de vergadering van 5 oktober 2010 wordt vastgesteld. Besluiten Implementatieplan Pilot TS4 Brandweer Alkmaar Probleemstelling: Om de bestuurlijk vastgestelde repressieve dekkingsgraad van 80% te behalen start brandweer Alkmaar vanaf 3 januari 2011 met de Pilot TS4 (flexibele bezetting van de tankautospuit). Hierdoor kunnen de vrijwilligers bij de brandweer betrokken blijven bij de invulling van de eerste uitruk. Besluit: Het voorgenomen besluit van het college van burgemeester en wethouders van 22 juni 2010, nummer 10361, om te zetten in een definitief besluit. 10.524 Bruinooge Openbaarmaking inkomsten uit nevenfuncties Probleemstelling: Op 10 maart j.l. is het openbaarmakingsr egime ingevolge de Gemeentewet m.b.t. inkomsten uit nevenfuncties gewijzigd. De bestaande gemeentelijke regeling dient terzake te worden aangevuld. Besluit: De lijst nevenfuncties, die wordt bijgehouden door het collegesecretariaat en op Alknet en Internet staat, aan te vullen met de mededeling dat gegevens over eventuele inkomsten uit de nevenfuncties vanaf 1 april 2011 ter inzage gelegd zullen worden op het stadskantoor.

2.

10.511 Bruinooge

10.493 Van Dam

Subsidiebeschikking voor Stichting Ondernemingsfonds Alkmaar (SOFA) Probleemstelling: Het geld van de reclamebelasting is voor het grootste deel binnen. De Stichting Ondernemingsfonds Alkmaar (SOFA) heeft een subsidie-verzoek gedaan. Het geld van de reclamebelasting kan nu door middel van een subsidiebeschikking in twee termijnen aan SOFA worden uitgekeerd. Besluit: Bijgaande brief en beschikking aan Stichting Ondernemersfonds Alkmaar (SOFA) te versturen en 75% van het geld dat aan reclamebelasting is opgelegd (inclusief BTWvoordeel, minus een eerder verstrekt voorschot van 15.000,--), over te maken naar SOFA.

10.490 Alsemgeest

Voorbereidingsbesluit Achterdam en opstellen nieuw bestemmingsplan voor de Achterdam Probleemstelling: Ten behoeve van de actualisatie van bestemmingsplannen wordt voor de Achterdam een nieuw bestemmingsplan opgesteld. Om te voorkomen dat in het komende jaar planologisch ongewenste situaties ontstaan, aan de gemeenteraad voorstellen een voorbereidingsbesluit te nemen. Besluit: 1. In te stemmen met bijgevoegd raadsvoorstel ten behoeve van het nemen van een voorbereidingsbesluit voor de Achterdam. 2. Werkzaamheden te starten voor het opstellen van een nieuw bestemmingsplan voor de Achterdam conform bijgevoegd raadsvoorstel.

10.485 De Baat

Kunstgrasveld Alkmaarse Boys Probleemstelling: De voetbalvelden bij Alkmaarse Boys worden zwaarder belast dan de normen van NOC*NSF aangeven. Dit komt door het intensieve gebruik van de vereniging, het onderwijs (PCC Vondelstraat) en door het bedrijfsvoetbal. De vereniging Alkmaarse Boys is de enige voetbalvereniging in Alkmaar die nog niet de beschikking heeft over een kunstgrasveld en heeft aangegeven hierdoor grote hinder te ondervinden in de realisatie van haar sportieve- en maatschappelijke doelstellingen. Een kwaliteitsimpuls voor de accommodatie is noodzakelijk om de vereniging haar rol in de wijk goed te kunnen laten spelen. Voorgesteld wordt een kunstgrasveld aan te leggen voor een bedrag van 425.000,- ex. BTW. Besluit: Instemmen met bijgaand raadsvoorstel.

2

10.506 De Baat

Repressief rooster Brandweer Alkmaar 2011 Probleemstelling: Voor het realiseren van de bestuurlijke opdracht (80% repressieve dekking gedurende 24-uur per dag/ voltijds eerste uitruk) is een repressief rooster opgesteld voor het gekazerneerde (beroeps)personeel. In de "Werktijdenregeling kazernering Brandweer Alkmaar" staan de werk- en wachttijden van de kazernering beschreven. De financiële gevolgen voor de medewerkers zijn in kaart gebracht (ORT) en het rooster is getoetst aan de wet- en regelgeving. Voor de meeste medewerkers is het een ingrijpende wijziging ten opzichte van het huidige rooster. Besluit: 1. Het repressief rooster Brandweer Alkmaar 2011 (passend binnen de begroting) vast te stellen, als voorgenomen besluit. 2. Het percentage ORT dat wordt vastgesteld op basis van het repressief rooster als een vast percentage toe te kennen. 3. De commandant brandweer op te dragen jaarlijks te evalueren of het ingevulde rooster en het daarbij behorende percentage ORT overeenkomt met de praktijk en dit zonodig bij te stellen. 4. De jaarlijkse evaluatie van het repressief rooster terug te koppelen naar de ondernemingsraad. 5. Het repressief rooster Brandweer Alkmaar 2011 ter instemming voor te leggen aan de Ondernemingsraad.

10.514 De Baat

62e Wijziging CAR/LAR Probleemstelling: - Artikel 8:2 CAR/LAR met betrekking tot de ingangsdatum pensioen is recent aangepast (61e wijz. CAR/LAR). Deze wijziging heeft gevolgen voor andere artikelen van de CAR/LAR. - De op 1 oktober 2010 in werking getreden Wet veiligheidsregio's en daarmee samenhangend het Besluit personeel veiligheidsregio's heeft een aantal rechtspositionele gevolgen voor het brandweerpersoneel. - Met ingang van 1 januari 2011 zal er één sector-Cao Ambulancezorg van toepassing zijn. Hoofdstuk 19a CAR/LAR (Rechtspositie ambulancepersoneel) wordt derhalve geschrapt. Besluit: 1. De circulaire van het LOGA van 9 september 2010 CvA/U201001917 en de toelichting bij de gemeentelijke arbeidsvoorwaardenregeling CAR/LAR overeenkomstig onderdeel A bij dit voorstel. Deze wijzigingen met ingang van 1 oktober 2010 in laten gaan (zie bijlage). De circulaire van het LOGA van 9 september 2010 CvA/U201001923 en de 2. toelichting bij gemeentelijke arbeidsvoorwaardenregeling CAR/L AR overeenkomstig onderdeel B van dit voorstel. Deze wijzigingen na formele besluitvorming met ingang van 1 oktober 2010 in laten gaan (zie bijlage). De circulaire van het LOGA van 15 september CVA/U201001980 en de 3. toelichting bij de gemeentelijke arbeidsvoorwaardenregeling CAR/LAR overeenkomstig onderdeel C bij dit voorstel. Deze wijzigingen na formele besluitvorming met ingang van 1 januari 2011 in laten gaan (zie bijlage).

3

10.371 Nagengast

Wachtruimte buspassagiers centraal station Probleemstelling: Op 7 mei 2009 heeft de raad ingestemd met het openstellen van de wachtruimte op het centraal busstation. Onderzoek heeft uitgewezen dat de wachtruimte een extra bescherming biedt bij met name slechte weersomstandigheden in zowel zomer als winter en dat de passagiers hier graag gebruik van maken. Connexxion wil de wachtruimte aan ons verhuren, maar wel voor minimaal een heel jaar of meer. De raad zal krediet beschikbaar moeten stellen om dit mogelijk te maken. De wachtruimte biedt met name beschutting voor reizigers van en naar de regio. Overleg met omliggende gemeenten heeft geen resultaat opgeleverd voor een bijdrage van deze voorziening omdat zij van mening zijn dat de aanwezige abri's voldoende beschutting leveren. De gemeente Alkmaar draait dus alleen op voor de kosten. Het college kiest er in het licht van de noodzakelijke bezuinigen voor de wachtruime niet langer open te stellen voor langere tijd. Besluit: Tot het niet openstellen van de wachtruimte en de raad hiervan in kennis te stellen met bijgaand memo.

10.539 Nagengast

Kapvergunning Alkmaarderhout Probleemstelling: Het kappen van totaal 48 bomen in de Alkmaarderhout. De kapvergunning Alkmaarderhout is abusievelijk verleend op 7 september 2010 zonder dat daarbij de ingebrachte zienswijzen in de afweging van belangen zijn meegenomen. De verleende vergunning is nog niet bekendgemaakt en gepubliceerd. Besluit: De gemeente Alkmaar, ten name van het sectorhoofd Stadsbeheer, op grond van het bepaalde in artikel 2 van de Kapverordening gemeente Alkmaar 2004, onder intrekking van de verleende kapvergunning Alkmaarderhout d.d. 7 september 2010, een vergunning te verlenen voor het kappen van 48 bomen in de Alkmaarderhout te Alkmaar. Het gaat hierbij om 2 beuken met een stamdoorsnede van 20-30 cm, 3 eiken met een stamdoorsnede van 25-60 cm, 21 elzen met een stamdoorsnede van 30-40 cm, 1 es met een stamdoorsnede van 100 cm, 16 esdoorns met een stamdoorsnede van 25-50 cm, 1 iep met een stamdoorsnede van 30 cm, 1 kastanje met een stamdoorsnede van 100 cm, 2 po pulieren met een stamdoorsnede van 50-70 cm en 1 veldesdoorn met een stamdoorsnede van 30 cm. De vergunning wordt verleend omdat het vellingen betreft volgens het Beheerplan Alkmaarderhout 2007-2017 alsmede de slechte vitaliteit van enkele bomen.

4

10.538 Nagengast

Kapvergunning 6 bomen Doelenveld Probleemstelling: Het kappen van totaal 6 bomen op het Doelenveld. 2 meelbessen, 1 linde, 2 esdoorns en 1 hemelboom. De kapvergunning Doelenveld is abusievelijk verleend op 7 september 2010 zonder dat daarbij een ingebrachte zienswijze in de afweging van belangen is meegewogen. De verleende vergunning is nog niet bekendgemaakt en gepubliceerd. Besluit: 1. De gemeente Alkmaar, ten name van het sectorhoofd Stadsbeheer, op grond van het bepaalde in artikel 2 van de Kapverordening gemeente Alkmaar 2004, onder intrekking van de verleende kapvergunning Doelenveld d.d. 7 september 2010, een vergunning te verlenen voor het kappen van 6 bomen op het Doelenveld t.b.v. het bouwrijp maken en bouwen van YXIE. 2. Aan de vergunning wordt de beperking opgelegd dat de vergunning niet eerder mag worden gebruikt, dat is vastgesteld dat handhaving van de boom de werkzaamheden in de openbare ruimte te zeer verhinderd of de boom door de werkzaamheden zodanig wordt besch adigd dat de levensverwachting terugloopt naar minder dan 5 jaar.

10.545 Nagengast

Kapvergunning Kapprogramma Stadsbeheer 2010-2011 Probleemstelling: Het kappen van totaal 122 bomen op diverse locaties in de gemeente op grond van de in de aanvraag genoemde soorten, aantallen, locaties en motivaties. Het grootste deel van de aanvragen is gebaseerd op boomtechnische argumenten, zoals boomziekten, vitaliteit en conditie, problemen met de standplaats en beeld beïnvloedende dunningen. Als uitgangspunt geldt dat voor elke gekapte boom een nieuwe boom wordt geplant, tenzij er technische omstandigheden zijn die dit onmogelijk maken. Besluit: De gemeente Alkmaar, ten name van het sectorhoofd Stadsbeheer, op grond van het bepaalde in artikel 2 van de Kapverordening gemeente Alkmaar 2004, een vergunning te verlenen voor het kappen van 122 bomen op diverse locaties in de gemeente op grond van de in de aanvraag genoemde soorten, aantallen, locaties en motivaties. De vergunning wordt verleend omdat het vellingen betreft op grond van boomziekten, problemen met de standplaats, beeld beïnvloedende dunningen, slechte vitaliteit en conditie.

5

---- --