Gemeente Hilversum

Hilversumse mediabedrijven discussiëren over effect bezuinigingen

publicatiedatum: dinsdag 12 oktober 2010

Tweehonderd miljoen euro bezuinigen op de publieke omroep in 2015: hoe doe je dat, en wat is het effect op je bestel en je werkgelegenheid?

De inkt van het concept-regeerakkoord was nog niet droog en in Hilversum werd over de aanstormende bezuinigingen bij de publieke omroep gediscussieerd. Het werd een levendige discussie tussen deelnemers uit de praktijk van commerciële en de publieke omroepen (oa RTL, NOS, VARA en de STER), de wetenschap en de politiek.

Veel vragen
Wat betekent een korting van 200 miljoen voor de omroepen, voor de productiebedrijven en voor de noodzakelijke innovatie van je communicatiekanalen? Met wie ga je samenwerken en op welke manier? Met collega-omroepen? Met dagbladuitgevers? Bieden fusies de oplossing? Gaan er 1500 banen bij de omroepen verloren, of verschuiven ze naar externe producenten? Of gaan omroepen simpelweg grootschaliger internationaal inkopen? En als we over het omroepbestel van de toekomst praten, hoe dicht wil `Den Haag' dan op de huid van `Hilversum' zitten?

Deze vragen stonden maandag 4 oktober centraal tijdens een discussiebijeenkomst met bedrijven uit de mediasector op het Mediapark in Hilversum. De bijeenkomst was georganiseerd door de gemeente Hilversum. Joost Karhof, presentator van onder meer Nieuwsuur en cultuurprogramma Kunststof, leidde de discussie.

Het panel
Het panel werd gevormd door mensen uit de mediapraktijk (Jan Slagter (Omroep Max), Aart Lensink (communicatiebureau LVB Networks), Michel Mol (ex-NPO, nu Mol Company)), uit de wetenschap (professor Paul Rutten (Universiteit Leiden)) en uit de politiek (PvdA-Tweede Kamerlid Martijn van Dam). Hun stellingen voedden de levendige discussie met het publiek, dat bestond uit hoofdredacteuren, directeuren en voorzitters van omroepen en productiebedrijven uit Hilversum en de regio.

Samenwerking
Uit de reacties werd duidelijk dat er efficiencywinsten zijn te behalen door intensievere samenwerking tussen omroepen, maar zeker geen 200 miljoen zoals in het regeerakkoord is geschreven. Deze bezuinigingen en andere beperkingen die zijn aangekondigd, zetten een rem op de noodzakelijke innovatie en investeringen in nieuwe media. Samenwerking met andere media, zoals dagbladen, komt niet van de grond.

Mediatop 2011
De volgende discussiebijeenkomst voor mediabedrijven wordt gepland voor het voorjaar van 2011. Wilt u de bijeenkomst volgend jaar ook bijwonen, mail dan naar m.roso@hilversum.nl.