Persbericht 13 oktober 2010
Opvallende dip in consumentenemoties
De Nederlandse consument is het afgelopen kwartaal pessimistischer
geworden over de eigen financiële toekomst. Nadat een jaar lang de
emoties over de economie langzaam steeds positiever werden, laat de
economische emotiebarometer nu een duidelijke en zorgwekkende dip zien.
Als deze gevoelens aanhouden, is het economisch herstel van het
afgelopen jaar ongedaan gemaakt. Ook stijgt het aantal mensen dat een
beroep doet op financiële hulp uit hun sociale omgeving. Dat blijkt uit
de cijfers van het derde kwartaal van 2010 van het TILCOM-onderzoek van
de Universiteit van Tilburg onder Nederlandse consumenten.
Economisch herstel ongedaan gemaakt
In het derde kwartaal kwam de verhouding tussen positieve en negatieve
gevoelens van de Ecomotion-index (de economische emotiebarometer) lager
uit dan het kwartaal ervoor. Opvallend is dat de teruggang is ingezet
na Prinsjesdag. In de periode na het presenteren van de bezuinigingen
door het demissionair kabinet is de index teruggezakt van 35,8 naar
27,8. Dat is bijna tot het niveau van een jaar geleden. Nederlandse
huishoudens menen dat hun persoonlijke financiële situatie erop
achteruit zal gaan en dit beïnvloedt hun emoties negatief.
Voor het eerst werd een aantal kabinetsplannen concreet, met als gevolg
dat Nederlanders bang zijn voor de gevolgen voor hun eigen
portemonnee. "De bezuinigingen raken hen, letterlijk en figuurlijk. Dit
zal de komende periode alleen maar erger worden, als het nieuwe kabinet
de rest van de plannen gaat presenteren. Onze nieuwe regering kan haar
borst natmaken", aldus Jorna Leenheer, senior onderzoeker bij
Centerdata.
Opvallend is ook dat Nederlandse consumenten aangeven in dit kwartaal
meer financiële hulp te ontvangen uit hun sociale omgeving, zoals van
een familielid, een vriend of een bekende. Verder schatten werkenden de
kans op baanverlies hoger in dan een kwartaal geleden. Ook deze
ontwikkelingen wijzen niet op een verder herstel van de economie.
Als de negatieve gevoelens aanhouden, dan is de conjunctuur vanuit de
Nederlandse consument bezien weer terug bij het niveau van een jaar
geleden en is het economisch herstel ongedaan gemaakt. Gezien het feit
dat het komende kabinet nog eens 18 miljoen euro wil gaan bezuinigen,
is dit niet ondenkbaar.
VVD- en PvdA-stemmers negatiever
De Ecomotion-index is het meest achteruit gegaan onder VVD- en
PvdA-stemmers. Bij CDA-kiezers blijven de emoties over de economie
ongeveer hetzelfde. En voor PVV-stemmers is de emotionele terugval
kleiner dan gemiddeld, maar dat is te verklaren door het feit dat
PVV-stemmers zich al weinig positief voelden over hun eigen financiële
toekomst.
Over TILCOM
Sinds september 2009 peilt de Tilburg Consumer Outlook Monitor (TILCOM)
driemaandelijks de emoties van zo'n 2000 Nederlanders over de economie
en stelt een economische emotiebarometer op. Het onderzoek is een
samenwerking tussen CentERdata en de Faculteit Economie en
Bedrijfswetenschappen van de Universiteit van Tilburg.
Universiteit van Tilburg