Provincie Flevoland


Wachtlijst jeugdzorg onder controle

Publicatiedatum: 13 oktober 2010

De Flevolandse wachtlijst voor jeugdzorg was op 1 januari 2010 bijna geheel weggewerkt. Na een lichte stijging in het eerste kwartaal van dit jaar is de wachtlijst niet meer gegroeid. Op 1 september jl. wachtten nog 9 Flevolandse jongeren langer dan de landelijk afgesproken termijn van 9 weken op zorg. Dit zijn met name jongeren die wachten op een plek in een behandelgroep of een gezinshuis. Er is geen wachtlijst voor ambulante hulp.

Inmiddels is voor 4 van de 9 jongeren een zorgtraject gestart; voor de anderen gaat dat de komende tijd gebeuren. De stabiele situatie in Flevoland is mogelijk door goede samenwerking tussen provincie, Bureau Jeugdzorg en de Flevolandse zorgaanbieders. Zij werken gezamenlijk en continu aan het verder verbeteren van de zorglogistiek, waardoor jongeren op tijd de hulp krijgen die het beste bij hen past. Ook het feit dat de provincie eigen middelen heeft ingezet, heeft bijgedragen aan het feit dat de wachtlijst onder controle is. Tussen het Rijk en provincies zijn onder andere afspraken gemaakt over de crisisopvang voor jongeren. Uit de cijfers blijkt dit in Flevoland goed geregeld. Voor 1 jongere is het niet gelukt om binnen 24 uur een crisisplek te regelen. Inmiddels krijgt deze jongere zorg op een behandelgroep.

In de praktijk bij Triade Boschhuis

"Zijn we nu al aan de beurt?" `Dat horen we regelmatig als we binnen een week nadat we de indicatie van Bureau Jeugdzorg hebben ontvangen, contact opnemen met ouders," vertelt Hanny Tromp, clustermanager bij jeugdzorgaanbieder Triade Boschhuis. We hebben onze werkwijze bij de instroom gewijzigd. En dat scheelt enorm in de snelheid waarmee kinderen en hun ouders geholpen worden. Zorglogistiek is hierbij het uitgangspunt geweest. Bij alle zorgvragen beginnen we met de startmodule: zodra de indicatie binnen is, nemen we contact op met ouders. In een aantal gesprekken verkennen we hun vraag en stellen we samen met vast welke hulp nodig is en hoeveel. Door een goede planning, kunnen we hierbij vrijwel altijd aangeven wanneer de hulp daadwerkelijk start. Maar eigenlijk zijn we dan al begonnen: alleen al het feit dat ouders zo snel weten wat ze kunnen verwachten, helpt. Een enkele keer, met name bij 24-uurs zorg, lukt het niet om meteen de juiste zorg te bieden. Dan regelen we overbruggingszorg totdat de plek vrijkomt. Deze aanpak werkt prettig voor ouders én hulpverleners."