Rijksoverheid
Ons kenmerk
VGP/GL 3024727
Datum 13 oktober 2010
Pilots overlast coffeeshops
Geachte voorzitter,
Uit de besluitenlijst van de procedurevergadering van 8 september jl. van de vaste
commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) blijkt dat naar
aanleiding van de brief van 12 juli 2010 is verzocht om nadere informatie over de
coffeeshoppilots. Mede namens de Minister van Binnenlandse zaken en
Koninkrijksrelaties stuur ik u nadere informatie over deze pilots.
In september 2009 heeft het kabinet de Hoofdlijnenbrief Drugs naar de Tweede
Kamer gestuurd. Ter voorbereiding van de drugsnota is in de Hoofdlijnenbrief
Drugsbeleid een aantal trajecten voorgesteld waaronder een traject van pilots met
coffeeshops gericht op het tegengaan van overlast door of vanwege coffeeshops.
In dit kader is door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
(BZK) en het ministerie voor Wonen, Wijken en Integratie (WWI), in samenspraak
met de ministeries van VWS en Justitie, aan tien gemeenten een bedrag van 3,3
miljoen beschikbaar gesteld voor negen pilotvoorstellen. De bedragen komen
beschikbaar via het gemeentefonds in de vorm van een decentralisatieuitkering.
De gemeenten steken zelf ook geld in de projecten.
Het is van belang te leren van de ervaringen die opgedaan zijn met de uitvoering
van de pilotvoorstellen. Derhalve worden alle pilots door een onafhankelijk bureau
onder regie van het Ministerie van BZK begeleid en geëvalueerd. Bekeken zal
worden welke nieuwe maatregelen effectief zijn om overlast rond coffeeshops te
bestrijden, zodat succesvolle maatregelen ook door andere gemeenten ingezet
kunnen worden. De pilots gaan dit jaar van start en hebben een looptijd van twee
jaar. Het gaat om de volgende pilots.
Het pilotvoorstel van de gemeente Amsterdam (à ¤233.000,3) is gericht op het
bewerkstelligen van kleinschalige en beheersbare exploitatie en een meer
evenwichtige spreiding van coffeeshops.
Het pilotvoorstel van de gemeente Arnhem (à ¤75.000,3) betreft de vestiging van
een politiehuiskamer dicht bij de concentratie coffeeshops om zo de overlast van
coffeeshops voor bewoners in een tweetal wijken
te verminderen.
Ons kenmerk
VGP/GL 3024727
Pagina 2 van 2
Het pilotvoorstel van de gemeente Eindhoven (¤645.000,3) heeft meerdere
doelstellingen waaronder het bevorderen van transparant ondernemerschap,
additionele eisen voor exploitanten voor bedrijfsvoering en schaalverkleining van
coffeeshops onder meer door invoering van het pasjessysteem.
Het pilotvoorstel van de gemeente Heerlen (¤192.000,3) is gericht op de inzet van
twee fulltime bijzondere opsporingsambtenaren die zich richten op het toezicht en
handhaving rondom verkeeraangelegenheden bij de coffeeshops.
Het pilotvoorstel van de gemeente Kerkrade (¤163.000,3) is gericht op de aanpak
van illegale verkooppunten. Verwachting is dat schaalverkleining leidt tot meer
illegale verkooppunten vanwege de hogere vraag van drugstoeristen. Voorts is de
pilot gericht op een goede begeleiding van de schaalverkleining van 'legale'
coffeeshops.
Het pilotvoorstel van de gemeente Leeuwarden (¤150.000,3) betreft de inzet van
buurtgastheren. Doel van deze pilot is enerzijds om overlast door parkeer3 en
verkeersovertredingen te voorkomen. Anderzijds worden jongeren aangesproken
die niet worden toegelaten in coffeeshops en andere bezoekers van de coffeeshop
vragen om softdrugs voor hen te halen. De gastheren zullen worden aangestuurd
door de gemeente.
Het pilotvoorstel van de gemeente Lelystad (maximaal over twee jaar ¤143.000,3)
betreft het monitoren van drugsgerelateerde overlast in de gemeente Lelystad.
Door middel van onderzoek kan de overlastsituatie in Lelystad voor en na het
vestigen van een coffeeshop gemeten worden.
Het pilotvoorstel van de gemeente Maastricht (maximaal ¤1.088.000,3 over twee
jaar) betreft toepassing (en de voorbereiding) van het ingezetenencriterium.
De pilotvoorstellen van de gemeenten Bergen op Zoom en Roosendaal
(¤ 616.000,3) hebben betrekking op het expliciet communiceren met buitenlandse
drugstoeristen in het Frans en Engels over de regelgeving softdrugs en het
exportverbod en het in beeld brengen van de objectieve en subjectieve resultaten
van het lokaal gewijzigd cannabisbeleid.
Hoogachtend,
de Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
dr. A. Klink
---- --