Aantal meldingen discriminatie in horeca neemt toe
Bereidheid om te melden nog steeds laag
Het aantal meldingen van discriminatie in de horeca is de afgelopen
jaren toegenomen.
In 2007 waren er 25 meldingen, in 2008 en 2009 50 en in de eerste helft
van 2010 waren er dat 75. Opvallend is dat het aantal meldingen over
discriminatie wegens ras of herkomst niet stijgt.
De stijging komt vooral door autochtone melders. De bereidheid onder
allochtone jongeren om een melding te doen is onveranderd laag. Dit
blijkt uit het evaluatierapport Deurbeleid dat het college deze week
heeft vastgesteld.
Onderzocht is hoeveel meldingen van discriminatie er tussen 2006 en
2009 zijn geweest, of de nieuwe procedure de bereidheid om zaken te
melden verhoogt en wat de ervaringen zijn van de beleidsmakers.
Deze nieuwe meldingsprocedure is in april 2008 van start gegaan.
Klachten kunnen via sms gemeld worden. Het anti-discriminatiebureau
RADAR reageert binnen enkele dagen en biedt de mogelijkheid voor een
bemiddelingsgesprek tussen klager en horeca-exploitant. Als de klacht
niet naar tevredenheid wordt opgelost, kan de klacht voorgelegd worden
aan het panel Deurbeleid waarin horeca, jongeren, politie en gemeente
vertegenwoordigd zijn. Het panel doet dan een uitspraak en adviseert
het gemeentebestuur over het deurbeleid. Ook kan een klager altijd
aangifte doen.
De meldingen nemen dus toe maar veel jongeren hebben geen behoefte aan
een bemiddelingsgesprek. De bekendheid van de meldprocedure bij
allochtone jongeren is afgenomen en de bereidheid om een melding te
doen is en blijft laag. 50% van hen vindt dat melden geen zin heeft
omdat er toch niets verandert. 12 % zegt niet te weten hoe het moet.
De partners in het beleid zoals politie, OM, horeca, gemeente, RADAR,
beveiliging en jongerenambassadeurs zijn daarom van mening dat het
belangrijk is om de bekendheid van het melden te vergroten.
De partners in het horecaconvenant hebben naar aanleiding van de
conclusies en aanbevelingen uit het rapport een aantal actiepunten
opgesteld. Zo moet het panel Deurbeleid duidelijker maken ze voor staan
en dat het panel er primair is om op een laagdrempelige manier het
gesprek tussen klager en exploitant te stimuleren. Ook zal het panel de
positieve voorbeelden in horeca en jongeren benadrukken om de
beeldvorming te verbeteren. Ook gaat het panel langs bij de horeca en
gaat in gesprek met portiers over het karakter van de meldprocedure. Er
komen eenduidige deur- en huisregels met ruimte voor maatwerk. Tot slot
zal het panel een voorlichtingscampagne starten over de huisregels van
het uitgaanscentrum, voor zowel gasten als horecaexploitanten.
Breda, 13 oktober 2010
Gemeente Breda