Gemeente Breda

Aantal meldingen discriminatie in horeca neemt toe

Bereidheid om te melden nog steeds laag

Het aantal meldingen van discriminatie in de horeca is de afgelopen jaren toegenomen.

In 2007 waren er 25 meldingen, in 2008 en 2009 50 en in de eerste helft van 2010 waren er dat 75. Opvallend is dat het aantal meldingen over discriminatie wegens ras of herkomst niet stijgt.

De stijging komt vooral door autochtone melders. De bereidheid onder allochtone jongeren om een melding te doen is onveranderd laag. Dit blijkt uit het evaluatierapport Deurbeleid dat het college deze week heeft vastgesteld.

Onderzocht is hoeveel meldingen van discriminatie er tussen 2006 en 2009 zijn geweest, of de nieuwe procedure de bereidheid om zaken te melden verhoogt en wat de ervaringen zijn van de beleidsmakers. Deze nieuwe meldingsprocedure is in april 2008 van start gegaan. Klachten kunnen via sms gemeld worden. Het anti-discriminatiebureau RADAR reageert binnen enkele dagen en biedt de mogelijkheid voor een bemiddelingsgesprek tussen klager en horeca-exploitant. Als de klacht niet naar tevredenheid wordt opgelost, kan de klacht voorgelegd worden aan het panel Deurbeleid waarin horeca, jongeren, politie en gemeente vertegenwoordigd zijn. Het panel doet dan een uitspraak en adviseert het gemeentebestuur over het deurbeleid. Ook kan een klager altijd aangifte doen.

De meldingen nemen dus toe maar veel jongeren hebben geen behoefte aan een bemiddelingsgesprek. De bekendheid van de meldprocedure bij allochtone jongeren is afgenomen en de bereidheid om een melding te doen is en blijft laag. 50% van hen vindt dat melden geen zin heeft omdat er toch niets verandert. 12 % zegt niet te weten hoe het moet. De partners in het beleid zoals politie, OM, horeca, gemeente, RADAR, beveiliging en jongerenambassadeurs zijn daarom van mening dat het belangrijk is om de bekendheid van het melden te vergroten.

De partners in het horecaconvenant hebben naar aanleiding van de conclusies en aanbevelingen uit het rapport een aantal actiepunten opgesteld. Zo moet het panel Deurbeleid duidelijker maken ze voor staan en dat het panel er primair is om op een laagdrempelige manier het gesprek tussen klager en exploitant te stimuleren. Ook zal het panel de positieve voorbeelden in horeca en jongeren benadrukken om de beeldvorming te verbeteren. Ook gaat het panel langs bij de horeca en gaat in gesprek met portiers over het karakter van de meldprocedure. Er komen eenduidige deur- en huisregels met ruimte voor maatwerk. Tot slot zal het panel een voorlichtingscampagne starten over de huisregels van het uitgaanscentrum, voor zowel gasten als horecaexploitanten.

Breda, 13 oktober 2010