Raad voor de Rechtspraak


Rechtspraak inrichten naar de vraag van de burger

Den Haag, woensdag 13 oktober

De Rechtspraak moet niet langer de behoeften en problemen uit de samenleving krampachtig proberen in te passen in het keurslijf van de rechterlijke organisatie. De vraag van de burger moet uitgangspunt worden voor de inrichting van de organisatie en de werkprocessen van de rechtspraak. Dit is de centrale boodschap van Carla Eradus, president rechtbank Amsterdam, in de rechtspraaklezing Naar een ideaal gerecht.

Om het ideale gerecht te realiseren is volgens Eradus een omslag in het denken binnen de rechtspraak noodzakelijk. Het is tijd om te expliciteren hoe de rechtspraak beter kan aansluiten bij de behoeften en problemen in de samenleving. De inrichting van de rechtspraak in de drie rechtsgebieden civiel, straf- en bestuursrecht, spreekt dan niet meer vanzelf. Veel logischer is het zaken vraaggericht en meer thematisch aan te pakken. De vraag: `Wat is het probleem dat zich voordoet in het leven van een mens, welke juridische problemen gaan daarmee gepaard en hoe kunnen die integraal, adequaat en tijdig in onderlinge samenhang worden behandeld?', zou daarbij volgende Eradus leidend moeten zijn.

Met voorbeelden geeft Eradus inzicht in de vraaggestuurde aanpak: `De afwikkeling van de juridische gevolgen van een verkeersongeval kosten het slachtoffer nu veel tijd en inspanning. Als het tegenzit, moet hij zich door meerdere zaken heen worstelen. Zou het niet denkbaar zijn dat het slachtoffer een kwestie integraal kan voorleggen aan de rechter en in een keer op zoveel mogelijk punten uitsluitsel krijgt? En zou het slachtoffer dan niet een betere kans hebben om de draad van zijn leven zo snel mogelijk weer op te pakken en te participeren in de samenleving?'

Pas als de Rechtspraak deze omslag kan maken, ontstaat er een Rechtspraak waarin de toepassing van het recht regelrecht zal zijn aangesloten op vragen van burgers.

Bron: Raad voor de rechtspraak Datum actualiteit: 13 oktober 2010 Naar boven