Gemeente Groningen

Nieuwe rol burgemeester Rehwinkel bij grote incidenten

Op 1 oktober 2010 is de Wet veiligheidsregio's in werking getreden. De bestuurlijke verantwoordelijkheden als het gaat om het optreden van rampen en crisis zijn daarmee veranderd.

Verantwoordelijkheid burgemeester gemeente Groningen: Burgemeester Peter Rehwinkel is voorzitter van het Regionaal Beleidsteam. Dit team komt bijeen wanneer er sprake is van een incident waarbij de effecten de gemeentegrens overschrijden, of wanneer er meerdere gemeenten bij het incident betrokken zijn. Tot 1 oktober lag deze taak bij de commissaris van de koningin.

Taken Regionaal Beleidsteam
De deskundigen van het Regionaal Beleidsteam adviseren de voorzitter bij incidenten. Dit zijn functionarissen van de verschillende hulpdiensten, andere regionale bestuurders en de burgmeesters van de getroffen gemeenten. In het RBT vindt de bestuurlijke afstemming plaats.

Groningen start met Burgernet

De stad Groningen start vandaag met Burgernet. Een samenwerkingsverband tussen burger, gemeente en politie. Burgernet is een telefonisch netwerk van bewoners en ondernemers. De achterliggende gedachte is: hoe meer ogen en oren we gebruiken bij de opsporing van een vermist persoon of verdachte, hoe groter de kans dat we deze samen opsporen.

Wie zich als bewoner of ondernemer aanmeldt voor Burgernet levert een waardevolle bijdrage aan de veiligheid en leefbaarheid van onze stad. De meldkamer van de politie start een Burgernetactie als zij een melding binnenkrijgt van bijvoorbeeld een vermist kind, een overval of een inbraak. Er moet hierbij altijd sprake zijn van een duidelijk signalement van een persoon en/of omschrijving van een voertuig. Deelnemers van Burgernet krijgen vervolgens een ingesproken bericht via de (mobiele) telefoon, met het verzoek uit te kijken naar een bepaald persoon of voertuig vanuit de eigen woning, op straat of vanaf de werkplek. Als de Burgernetactie ten einde is ontvangen alle opgeroepen deelnemers een bericht over de afloop van de actie.

Burgernet werkt!
Burgernet is sinds november 2008 succesvol actief in vijftig gemeenten in Nederland en heeft in totaal al bijna 100.000 deelnemers. In de provincie Groningen is de gemeente Veendam in maart 2010 als eerste gestart. Burgernet werd daar deze zomer voor het eerst met succes ingezet. Met behulp van vele Burgernetdeelnemers werd een vijfjarig vermist jongetje binnen twee uur ongedeerd teruggevonden. Uitgebreide informatie staat op de website www.burgernet.nl. Hier kunt u ook een filmpje over Burgernet bekijken.

Hoe aanmelden?
Bewoners van 16 jaar of ouder kunnen zich aanmelden via www.burgernet.nl als zij een actieve rol willen spelen in de veiligheid van hun woon- en leefomgeving? In de week van 18 oktober valt er een wervingsbrief bij alle inwoners van de stad op de mat met een aanmeldingsformulier en een brochure. Belangstellenden kunnen zich ook schriftelijk aanmelden.

Groningers scheiden afval goed, maar het kan nog beter

Zorgen voor minder afval en het afval nog beter scheiden is de komende jaren het motto van de gemeente Groningen als het gaat om afvalbeheer. Dit staat in het Afvalbeheerplan 2011 - 2015 `Van afval tot grondstof'.

De inwoners van Groningen gaan op een goede manier met hun afval om. Dat is een conclusie die je mag trekken wanneer je ziet dat de doelstellingen uit het eerste Landelijke Afvalbeheer Plan (LAP-I) in Groningen nagenoeg worden gehaald. In 2009 scheidden de Stadjers 40% van hun afval aan de bron, terwijl de landelijke doelstelling 43% is. Het gaat hierbij met name om glas, papier en grof vuil.

De lat van het Landelijk Afvalbeheer Plan-II voor 2015 ligt echter een stuk hoger. Dit betekent dat ook de gemeente Groningen haar doelstellingen heeft aangescherpt.
In het afvalbeheerplan 2011 - 2015 `Van afval tot grondstof' verschuift het accent naar het sluiten van de keten, waarbij afval opnieuw gebruikt wordt als primaire grondstof. Dit betekent het verder scheiden van zo veel mogelijk deelstromen op de meest efficiënte wijze. Maar het begint natuurlijk met het voorkomen van afval. Bewuster produceren, bewuster inkopen en gebruiken, en het hergebruiken van goederen speelt hierbij een grote rol.

De medewerking van de inwoners van Groningen is hierbij onontbeerlijk. De gemeente Groningen gaat zich dan ook extra inzetten om de bewustwording en participatie op het gebied van (het scheiden van) afval verder te versterken. Het gaat dan vooral om het beperken van de hoeveelheid afval en het bevorderen van het scheiden van afval aan de bron.
Maar ook op het gebied van nascheiding in de afvalscheidingsfabriek en het verwerken van restafval met een hoog energetisch rendement, valt winst te behalen. Op deze manier moet het mogelijk zijn in 2015 8% meer nuttige toepassing van het huishoudelijk afval (ten opzichte van 2009) te realiseren.

Groningen schaft maandelijkse verklaring af

De gemeente Groningen schaft met ingang van 1 januari 2011 de maandelijkse verklaring voor klanten van de dienst Sociale Zaken en Werk (SOZAWE) af. Dit heeft het college van B&W besloten.

Voor klanten van de dienst SOZAWE betekent dit dat zij vanaf 1 januari 2011 alleen wijzigingen in gezinssituatie of inkomen met een wijzigingsformulier door moeten geven aan de dienst SOZAWE. Het college heeft voor de nieuwe werkwijze gekozen omdat deze klantvriendelijker.

Door het vervallen van de maandelijkse controle op de rechtmatigheid van de uitkering is de kans op fraude niet groter geworden. Medewerkers van de dienst SOZAWE blijven regelmatig - en soms onverwacht - controleren of iedereen die een uitkering ontvangt, daar ook daadwerkelijk recht op heeft. Daarbij blijft SOZAWE gebruik maken van de beschikbare instrumenten zoals themacontroles (woningdelers; autobezit) en informatiebronnen zoals de Belastingdienst, de Dienst Uitvoering Onderwijs en de Rijksdienst voor het Wegverkeer.

Wat gaat er veranderen?
De huidige maandelijkse verklaring moeten de klanten nu iedere maand geheel invullen en inleveren om in aanmerking te blijven komen voor een bijstandsuitkering. Ook als er helemaal niets verandert in de persoonlijke situatie.
Met de nieuwe werkwijze hoeven klanten alleen een formulier in te leveren als er in hun situatie iets veranderd is. Bijvoorbeeld als men werk krijgt en dus eigen inkomsten krijgt, als men gaat samenwonen of als de gezinssituatie verandert. Met de nieuwe werkwijze wordt een beroep gedaan op de eigen verantwoordelijkheid van klanten. Het elke maand verplicht inleveren van een verklaring komt daarmee te vervallen.

Wisselende inkomsten
Om nabetalingen of terugbetalingen zo veel mogelijk te voorkomen moeten klanten met maandelijks wisselende inkomsten nog wel iedere maand een formulier inleveren. Op die manier kan de dienst SOZAWE direct een verrekening maken en wordt aan uitkering niet meer betaald dan waar de klant recht op heeft.

Betaaldag blijft gelijk
De betaaldag van de uitkering blijft hetzelfde. Dit blijft de laatste werkdag van de maand.
Alle klanten van SOZAWE worden in de loop van november verder geïnformeerd over het afschaffen van de maandelijkse verklaring.

Gemeente opent aanval op laaggeletterdheid

Naar schatting 17.500 stadjers hebben moeite met lezen en schrijven. Laaggeletterdheid is een maatschappelijk probleem. Het leidt tot verminderde deelname aan de samenleving, verminderd welbevinden en tot onderbenutting van talent. De gemeente Groningen wil met een aantal gerichte acties de laaggeletterdheid zoveel mogelijk terugdringen. Daarvoor heeft het Groninger college het aanvalsplan laaggeletterdheid vastgesteld.

Het plan bevat een aantal speerpunten. Zo moet het makkelijker worden om over problemen met lezen en schrijven te praten. Dit gebeurt door meer publiciteit te geven aan laaggeletterdheid. Daarnaast krijgen ambtenaren die veel contact hebben met stadjers of ouders van (jonge) kinderen, een training om de signalen op te vangen, bespreekbaar te maken en vervolgens te verwijzen. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om medewerkers op het Werkplein, bij de Kredietbank en in de Centra voor Jeugd en Gezin. Ook komen er voorlichtingsbijeenkomsten voor het onderwijs en het ouderen- en welzijnswerk.

Aanpak taalachterstand
Het voorkomen van taalachterstand in het basisonderwijs is een ander speerpunt om laaggeletterdheid op latere leeftijd te voorkomen. De gemeente gaat afspraken maken met de schoolbesturen over de versterking van het taalonderwijs en over de samenhang tussen binnenschoolse en buitenschoolse taalondersteuning. De gemeente laat jaarlijks een analyse uitvoeren om de ontwikkeling van het taalniveau te volgen. Goede voorbeeld

De gemeente wil het goede voorbeeld geven en als werkgever extra aandacht besteden aan laaggeletterdheid. Dit gebeurt door ook binnen de eigen organisatie het probleem goed in kaart te brengen en waar nodig taalcursussen op te nemen in de opleidingsplannen. De gemeente gaat verder als opdrachtgever bedrijven stimuleren om de basisvaardigheden van hun medewerkers te ontwikkelen. Ook als gesprekspartner van werkgevers wil de gemeente aandacht vragen voor laaggeletterdheid. Dit gebeurt bijvoorbeeld door informatie te verstrekken bij het Ondernemerstrefpunt. Tot slot krijgen ambtenaren een training in het begrijpelijk schrijven zodat ook laaggeletterden de teksten beter kunnen begrijpen.

Het aanvalsplan loopt tot 2014. Dan verschijnt een eindrapportage met daarin de resultaten die bovengenoemde acties hebben gehad.