Ingezonden persbericht


TNT bovenaan in online onderzoek naar koeriersdiensten

Bijna helft van respondenten kiest voor TNT in online onderzoek van WUA!

Respondenten die zich online oriënteren naar een koeriersdienst om een pakje naar het buitenland te versturen, wijzen TNT aan als favoriete partij. Dat blijkt uit de Web Performance Scan die WUA! in september uitvoerde. TNT voert de ranglijst aan met twee verschillende websites, die samen bijna de helft van de totale voorkeur krijgen. Tijdens het onderzoek gaven de respondenten in totaal 203 individuele beoordelingen over 63 verschillende websites.

De onderzoeksresultaten
De winnaar van het online onderzoek staat met TNT.com en TNTpost.nl bovenaan in de door WUA! opgestelde ranglijst. Op het thema Vindbaarheid scoren beide niet optimaal, met respectievelijk 47,5% en 32,5% van de respondenten die de website weet te vinden. Wel worden de websites vaak als eerste gevonden tijdens de oriëntatie. De websites maken vervolgens uitzonderlijk veel indruk op de bezoekers. Op ieder beoordeeld thema staan beide in de top 3, waarbij vooral TNTpost.nl opvalt met maar liefst zeven eerste plaatsen. Uiteindelijk wordt TNT.com door 27,5% van de respondenten als favoriet aangewezen, tegen 20% voor TNTpost.nl. DHL.nl eindigt op de derde plaats in de ranglijst, na door 47,5% van de respondenten gevonden te worden. Ook DHL scoort goed op alle door WUA! onderzochte thema's, en staat wat Informatiewaarde betreft zelfs op de eerste plaats. 15% van de respondenten zou op basis van de online oriëntatie voor DHL kiezen, waarbij de schematische weergave van verzendopties en prijzen als voornaamste reden wordt genoemd. De vierde plaats in de ranglijst is voor FedEx.com, dat ook vaak de vierde website is die de respondenten bezoeken. FedEx scoort een eerste plaats op het thema Vertrouwen en scoort verder vooral goed op Eerste Indruk en Gebruiksvriendelijkheid. Deze waarderingen leiden ertoe dat 12,5% van de respondenten het pakketje via FedEx zou willen versturen.

Web Performance Scan
Voor dit onderzoek nodigde WUA! veertig respondenten uit, allen tussen de 40 en 55 jaar oud en ervaren met het online oriënteren naar producten en diensten. De respondenten kregen de opdracht om online op zoek te gaan naar een koeriersdienst om een pakje naar het buitenland te laten sturen. De respondenten mochten zelf bepalen welke criteria vervolgens doorslaggevend waren in het kiezen van een favoriete website. Tijdens de zoektocht werden uitgebreide vragenlijsten ingevuld, waarbij de bezochte websites werden beoordeeld op een groot aantal deelaspecten als gebruiksvriendelijkheid en informatiewaarde. Aan de hand van alle verzamelde data berekende WUA! vervolgens de verschillende Web Performance Scores. Na afloop van de zoektocht is met 40% van de respondenten een groepsdiscussie gevoerd voor aanvullend kwalitatief inzicht.

Over WUA!
WUA! is dé marktleider in Nederland op het gebied van Web Performance en sinds 2009 dochterorganisatie van Effectory. WUA! heeft met de ontwikkeling van de Web Performance Scan een uniek product op de markt gezet. Met de Web Performance Scan helpt WUA! grote en middelgrote organisaties met het inzichtelijk en meetbaar maken van hun prestaties op het internet. Deze organisaties zijn hierdoor in staat hun prestaties voortdurend op gerichte wijze te verbeteren. Door de WUA! Web Performance Scan gebenchmarkt periodiek uit te voeren, meet WUA! precies of gedane verbeteringen en investeringen effect hebben op de prestaties van websites. In de visie van WUA! dient informatie uit onderzoek daadwerkelijk te zorgen voor verbetering van websites en de positionering binnen de betreffende branche.

Onderzoeksopzet
Onderzoek: september 2010
Case: 'U wilt een pakketje versturen naar het buitenland. Ga u op het internet oriënteren naar een koeriersdienst.' Respondenten: 40
Selectiecriteria: Nederlands Algemeen Publiek Geslachtsverdeling: 62,5% vrouw, 37,5% man
Leeftijd: tussen de 22 en 50 jaar oud
Plaats onderzoek: Amsterdam Herkomst respondenten: Amsterdam en omstreken
Opleiding: MBO+
Ervaring: oriënteren regelmatig op het internet Duur DVD panel discussie: 2 keer 1 uur
Opdrachtgever: onafhankelijk door WUA!
Pagina's rapportage: 250+
Volgende meting: maart 2011

Noot voor de redactie (