62 Procent van Nederland wil betalen voor kraanwater in de horeca


Amsterdam, 20101013 -- De Nederlander is niet zo zuinig als het lijkt. We waarderen het zeer wanneer een restaurant een karaf kraanwater op tafel neerzet, maar voor bijna 2/3 van Nederland hoeft dit niet per se gratis te zijn. Dit blijkt uit onderzoek van RuigrokNetpanel in opdracht van WeTapWater en JoinThePipe.

Kraanwater. Soms gratis, soms niet
Het merendeel van de Nederlanders (86%) vindt dat een karaf kraanwater in cafés/restaurants eigenlijk gratis moet zijn. Toch zijn veel Nederlanders bereid te betalen als het water gekoeld is (47%), zij geen andere drankconsumptie bestellen (47%), een deel van het bedrag naar een goed doel gaat (39%) of onbeperkt water mogen drinken (37%). Samengenomen is bijna 2/3 van Nederland (62%) bereid te betalen voor een karaf kraanwater in een café of restaurant.

Hoeveel zijn we bereid te betalen?
Een karaf kraanwater zou gemiddeld ¤ 0,75 tot ¤ 1,00 mogen kosten. Voor een waterabonnement (onbeperkt bijvullen) zijn we bereid meer te betalen. Eerder bleek uit onderzoek van het horeca vakblad Misset Horeca, dat veel horecaondernemers een prijs van ¤ 1,00 tot ¤ 1,50 redelijk vinden. "Het is maar water. Maar het personeel moet het wel brengen en de glazen schoon maken."

Beter voor het milieu
Het lijkt erop dat consument en horecaondernemer elkaar gaan vinden in de strijd voor een beter milieu. "De productie, het transport en het verpakken van voorverpakt water is zeer belastend voor ons milieu, terwijl de eisen waaraan voorverpakt water moet voldoen vele malen lager liggen dan de eisen waaraan ons kraanwater moet voldoen." vertelt Tom Niekamp van WeTapWater.nl. In deze tijd waarin alles duurzaam moet zijn, is het drinken van voorverpakt water in Nederland natuurlijk totale onzin, zeker als je bedenkt dat er ieder jaar nog steeds 2 miljoen kinderen sterven door gebrek aan schoon drinkwater in ontwikkelingslanden, zegt Esther Somers van Jointhepipe.org.

Over WeTapWater en Join The Pipe
WeTapWater en Join The Pipe zetten zich in voor de bredere beschikbaarheid van kraanwater. Stichting Join The Pipe is een non-profit organisatie die o.a. betaald kraanwater promoot in de horeca, waarbij een gedeelte van de opbrengst naar waterprojecten in ontwikkelingslanden gaat. WeTapWater zet zich in door kraanwater in de horeca op de kaart te zetten en milieuvriendelijke alternatieven aan te bieden.

Over het onderzoek:
Het onderzoek is uitgevoerd onder een representatieve steekproef van 668 Nederlanders door marktonderzoeksbureau Ruigrok | NetPanel. De resultaten zijn representatief voor het algemeen Nederlands publiek.

WeTapWater





Ingezonden persbericht