Ingezonden persbericht


Persbericht ROVER
14 oktober 2010

Rover wil dat NS reizigers Arnhem compenseert

Rover wil dat NS een aantal abonnementhouders compenseert voor ongemak door werkzaamheden bij station Arnhem. Dit geldt ook voor reizigers die in augustus gedupeerd werden. Dit schrijft de reizigersvereniging in een brief aan NS. Een aantal reizigers kon in augustus door de werkzaamheden een maand geen of beperkt gebruik maken van hun abonnement of moesten hier onkosten voor maken. NS weigerde echter het abonnement een maand op te schorten en biedt geen compensatie voor gemaakte kosten.

Vanwege grootschalige werkzaamheden is station Arnhem in de herfst van 2010 en zomer van 2011 tijdelijk gesloten voor reizigers. Ook in augustus is het station een maand lang buiten gebruik geweest en werden reizigers door NS met bussen vervoerd. Een aantal reizigers dat vooraf al een abonnement had gekocht kon hier echter geen gebruik van maken. Rover wil dat deze reizigers alsnog gecompenseerd worden.

Het gaat hierbij om reizigers die een aansluiting structureel misten, maar ook om reizigers die met een fiets reizen of een 1e klas abonnement hebben: fietsen mochten in de vervangende bussen niet mee en een 1e klas bus bestaat niet. Bovendien werd tussen Arnhem en Oosterbeek geen vervangend vervoer geboden, in de streekbus op dat traject wordt geen treinabonnement geaccepteerd.

Verzoeken van reizigers die hun abonnement een maand wilden onderbeken zijn door NS afgewezen omdat dit administratief niet te verwerken zou zijn. Rover verbaast zich over de houding van NS. "NS verwacht een enorme flexibiliteit van reizigers maar kan zelf niet inspringen op dit soort problemen", constateert de reizigersvereniging. Rover vindt bovendien dat NS de reizigers deze zomer te laat heeft geïnformeerd over het voornemen station Arnhem te sluiten. "Als iemand een 1e klas abonnement koopt terwijl hij hiermee niet kan reizen, zeg je dat er toch even bij?"

Rover doet NS enkele aanbevelingen om het project vanaf nu klantvriendelijker te laten verlopen en vraagt de vervoerder bij de organisatie van dit megaproject niet de klantenservice over het hoofd te zien. Daarbij vraagt Rover de abonnementen van reizigers rond Arnhem een maand langer geldig te laten zijn, het verschil tussen een 1e en 2e klas abonnement aan de betreffende reizigers terug te betalen en coulant om te gaan met onkostenvergoedingen.