Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T

ONDER EMBARGO TOT 18:30 UUR 13-10-2010

16 Winnaars bij EffieAwards 2010

Amsterdam, 13 oktober 2010 - Eén keer goud, vijf keer zilver en negen keer brons en één Grand Effie; dat is de oogst van de geheel vernieuwde EffieAwards 2010 van BVA en VEA, die woensdag 13 oktober werden uitgereikt in een uitverkochte Club Air te Amsterdam tijdens de eerste editie van het Ad Festival 'De 24 uur van de reclame'.

De Grand Effie voor een hoogst uitzonderlijke prestatie op het gebied van effectieve communicatie ging naar "Gewoon bij Albert Heijn" van Albert Heijn (adverteerder) en TBWA\NEBOKO (bureau) in de categorie merkcampagnes. De campagne "Volkswagen Rijbewijs" van Volkswagen (adverteerder) en MTV Networks Advertising, ACHTUNG! (bureaus) in de categorie gedragscampagnes werd met Goud bekroond. (Zie het overzicht verderop voor alle winnaars)

De jury onder voorzitterschap van voormalig staatssecretaris van Economische Zaken Frank Heemskerk (PvdA) kreeg in de drie inzendcategorieën: gedragscampagnes, merkcampagnes en bewustwordingscampagnes, in totaal 42 cases ter beoordeling.

De uitreiking van de EffieAwards in de pas geopende Club Air werd gepresenteerd door Renate Verbaan. De prijswinnaars werden op spectaculaire wijze bekendgemaakt door DVJ en performancekunstenaar Eboman.

Marc Oosterhout, bestuur VEA: "Met een verdubbeling van het aantal Effies (van 8 vorig jaar, naar 16 dit jaar) hebben we bereikt wat we wilden bereiken. Deze verdubbeling betekent niet dat het makkelijker is geworden om een Effie te winnen, maar wel dat de door ons gewenste verbreding heeft gewerkt. Het feit dat 10 van de 16 Effies gevallen zijn in de twee nieuwe categorieën merkcampagnes en bewustwordingscampagnes is hiervan een prachtig bewijs."

Wil Giezenaar, bestuur BVA: "Maar liefst 16 Effies uit 42 inzendingen is een uitstekend resultaat. Het geeft aan dat het kwaliteitsniveau hoog is dit jaar. De vernieuwing heeft zijn vruchten afgeworpen met een mooie verscheidenheid aan campagnes."

De uitreiking van de EffieAwards door BVA en VEA maakte dit jaar voor het eerst deel uit van een groot dagvullend event: het Ad Festival 'De 24 uur van de Reclame'. Het event vond plaats op woensdag 13 oktober 2010 op en rond het Rembrandtplein in Amsterdam.

Overzicht winnaars EffieUitreiking 13 oktober 2010

GRAND EFFIE

"Gewoon bij Albert Heijn"
Albert Heijn
TBWA\NEBOKO

categorie: merkcampagnes

GOUD

"Volkswagen Rijbewijs"
Volkswagen
MTV Networks Advertising, ACHTUNG!
categorie: gedragscampagnes

ZILVER

"Van bulkfrites tot SuperCrunch"
Aviko
DDB
categorie: gedragscampagnes

"InShared: we all benefit "
InShared
DDB, Nobla, .bone
categorie: gedragscampagnes

"Andrélon haalt meer uit je haar!"
Unilever Benelux
UbachsWisbrun/JWT
categorie: merkcampagnes

"Plastic Heroes Campagne"
Stichting Nedvang
WAVE Communications, SVBMedia
categorie: bewustwordingscampagnes

"KPN: nummer één voor ondernemers"
KPN Zakelijke markt
N=5
categorie: merkcampagnes

BRONS

"Deloitte Innovation"
Deloitte
Doom&Dickson

categorie: gedragscampagnes

"Wat een Pokkie jaar!"
Hi, FHV BBDO, Red Urban, Mindshare,

De Werkvloer, X-Ingredient, Winkelman en Van Hessen categorie: gedragscampagnes

"Unox Biologische Soep"
Unilever Benelux
TBWA\NEBOKO
categorie: gedragscampagnes

"U MOET DE GROEI VAN HAK HEBBEN"
HAK B.V.
ETCETERA
categorie: merkcampagnes

"Mona en pudding weer helemaal terug"
FrieslandCampina
ALFRED, Nieuw, MEC
categorie: merkcampagnes

"Klein bedrag? PINnen mag!"
Currence
Eigen Fabrikaat
categorie: bewustwordingscampagnes

"Veilig Internetten"
Ministerie van Justitie
N=5 + KONG
categorie: bewustwordingscampagnes

"Aardige mensen"
Stichting Ideële Reclame, SIRE
Publicis Amsterdam, Lindblom
categorie: bewustwordingscampagnes

"De Groene Sint"
Oxfam Novib
N=5 en Schepnet
categorie: bewustwordingscampagnes

Samenstelling EffieJury 2010

HOOFDVOORZITTER
Frank Heemskerk

BEWUSTWORDINGSCAMPAGNES
Jan Knaap (Stichting ReclameKlassiekers) onafhankelijk + VOORZITTER Wouter Scheepens (Steward Redqueen) onafhankelijk Jan Paul van Heemskerck (Holland Casino) BVA Felix Tenniglo (Inshared) BVA Inge Ligthart (TBWA) VEA Linda Boks (ZenithOptimedia) VEA

MERKCAMPAGNES
Mary Hoogerbrugge (Merkgedreven Strategie+) onafhankelijk + VOORZITTER Pieter Paul Verheggen (Motivaction) onafhankelijk Peter Zijlstra (Mercedes-Benz) BVA Frits Bruijn (E.ON) BVA Marcel Rijkenberg (Only) VEA Jan Bouts (Ubachs Wisbrun/JWT) VEA

GEDRAGSCAMPAGNES
Jenny Elissen (NewGenes business innovation network) onafhankelijk + VOORZITTER Fred van Raaij (Universiteit van Tilburg) onafhankelijk Willem-Albert Bol (Vodafone) BVA Michel Schaeffer (bol.com) BVA Aad Kuijper (Alfred International) VEA Eric Ytsma (Euro RSCG 4D) VEA

EINDE PERSBERICHT

Over Effie

De Effie is de wereldwijde prijs voor effectieve communicatie die in meer dan 30 landen verspreid over 5 continenten wordt toegekend. De Effie is eigendom van Effie Worldwide, Inc. gevestigd in New York (VS) en wordt sinds 1984 in Nederland uitgereikt. Inzenders voor de Effie moeten aantonen dat de communicatie een belangrijke of doorslaggevende rol heeft gespeeld in de geslaagde marketingoperatie. Deze veruit belangrijkste communicatieprijs van Nederland wordt georganiseerd door de VEA. Vereniging van communicatieadviesbureaus en BVA bond van adverteerders.