Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T

Nederlandse reclamewereld komt bij elkaar in het hart van Amsterdam

24 uur van de reclame: onderzoeksresultaten, talent, workshops, verantwoorde communicatie en uitreiking Effies

Amsterdam, 13 oktober 2010 - Vandaag vond op en rond het Rembrandtplein in Amsterdam 'de 24 uur van de reclame' plaats, georganiseerd door VEA en BVA met als centrale thema's creativiteit, effectiviteit, verantwoord communiceren en talent.

De 24 uur van de reclame startte gisteravond om 22:00 uur met de tentoonstelling van fotografenvereniging PANL waar men kon genieten van de creativiteit van reclame. De hele nacht waren de bekendste reclametunes en muziek te horen op Q-music. De woensdag begon met Het Grote Reclame Talent Ontbijt, waar vijfhonderd studenten genoten van een lekker ontbijt en de kans kregen om kennis te maken met het vak en de mensen.

Tijdens het Ad Congres werd in Club Air inhoudelijk ingegaan op vragen die zowel consumenten als professionals bezighouden als het om reclame gaat. Bas Engels, creatief directeur van bureau TBWA\Neboko werd in de Escape uitgeroepen tot Reclameman 2010. Als hoogtepunt werden de felbegeerde Effie's uitgereikt, inclusief de uitreiking van de Grand Effie voor de hoogst uitzonderlijke prestatie op het gebied van effectieve communicatie van het jaar.

Sneak Preview

Tijdens het Ad Festival gaf Mark Woerde, Lemz, een voorproefje van de resultaten van het onderzoek dat hij momenteel uitvoert in de 16 grootste landen i.s.m. Columbia University. Tijdens de sneak preview werd één ding heel duidelijk. "Er is sprake van een nieuwe relevantie. Consumenten willen heel graag een zinnig leven leiden en anders dan een aantal jaren geleden zoekt men die vooral in het kunnen bijstaan van anderen. Maar dat is zo blijkt makkelijker gezegd dan gedaan. Merken mogen en kunnen hier dan ook een nieuwe en belangrijke rol in spelen. Dit zal zowel de wereld als de merken zeer ten goede komen. Vandaar ook de titel van het boek dat samen met het onderzoek eind van dit jaar in New York zullen worden gepresenteerd: "How advertising will heal the world and your business", aldus Mark Woerde.

Millward Brown onderzoek

De conclusie van een onderzoek van Millward Brown naar de mening van de 'gemiddelde Nederlander' over verantwoorde communicatie, luidt dat de consument minder reclame wil, maar niet ten koste van de eigen portemonnee. Ook kwamen de verschillen naar voren tussen consumenten en professionals hoe zij naar reclame kijken en deze beoordelen. Zo vindt het merendeel (81%) van de professionals dat je in reclame best mag overdrijven door alleen de positieve kanten te laten zien en beoordelen zij reclames voorts op de inhoud. Daarentegen vindt slechts 27% van de consumenten dat overdrijven in reclames is toegestaan en beoordelen zij reclames veel meer op basis van de vorm ('irritant, schreeuwerig, opdringerig').

Er heerst overeenstemming over de gedachte dat reclame thuishoort in de hedendaagse samenleving. Vanuit die gedachte hebben de meeste consumenten liever reclame dan dat ze moeten betalen voor reclamevrije uitzendingen.

EffieUitreiking

Tijdens de uitreiking van de Effie's, kwam het talent en de creativiteit binnen het reclame vak volop aan bod en zijn de gelukkige winnaars bekroond. De uitreiking van de EffieAwards in de pas geopende Club Air werd gepresenteerd door Renate Verbaan.

De Grand Effie ging naar "Gewoon bij Albert Heijn" van Albert Heijn (adverteerder) en TBWA\NEBOKO (bureau) in de categorie merkcampagnes. De campagne "Volkswagen Rijbewijs" van Volkswagen (adverteerder) en MTV Networks Advertising, ACHTUNG! (bureaus) werd bekroond met Goud in de categorie gedragscampagnes.

De jury onder leiding van voormalig staatssecretaris van Economische Zaken Frank Heemskerk (PvdA) kreeg in de drie inzendcategorieën (gedragscampagnes, merkcampagnes en bewustwordingscampagnes) in totaal 42 cases ter beoordeling. Hiervan zijn er zestien bekroond.

Jan Driessen, voorzitter van BVA: "Deze hele dag, alle sprekers, alle onderzoeksresultaten en alle gewonnen prijzen ondersteunen ons op de weg naar meer verantwoorde communicatie. Met bijna 2000 bezoekers zijn deze 24 uur een absoluut succes. We zijn trots dat we dit samen met de VEA en alle partners voor elkaar hebben gekregen."

"Voor iedereen die iets met het reclamevak te maken heeft, was er wat wils. Eén keer goud, vijf keer zilver, negen keer brons en één Grand Effie; dat is de oogst van de geheel vernieuwde EffieAwards 2010 van BVA en VEA. Aangemoedigd door het succes van deze dag gaan we volgend jaar zeker door met de 24 uur van de reclame," concludeert Ralph Wisbrun, voorzitter VEA.

Volg ook het laatste nieuws over de 24 uur op Twitter: www.twitter.com/24reclame of #24reclame.

Foto's van de 24 uur zijn te zien op www.24reclame.nl

Over De 24 uur van de Reclame

VEA en BVA organiseren op woensdag 13 oktober 2010 voor de eerste keer het Ad Festival 'De 24 uur van de Reclame'. Op en rond het Rembrandtplein vindt een scala van evenementen plaats voor iedereen die iets met het reclamevak te maken heeft. De vier overkoepelende thema's tijdens de 24 uur zijn creativiteit, effectiviteit, verantwoord communiceren en talent. Naast de uitreiking van de Effie Awards, de Oscar onder de communicatieprijzen, en het Ad Congres "Wanneer is genoeg genoeg?" vinden diverse andere sessies plaats, zoals het Grote Reclame Talent Ontbijt, vele seminars en workshops, Cannes Lions Amsterdam, een compleet Talentprogramma en de dag eindigt met de Cannes Lions Afterparty. Locaties zijn Club Air en Heineken The City in de Amstelstraat, Escape op het Rembrandtplein en Tuschinski in de Reguliersbreestraat in Amsterdam. Doelgroepen zijn reclamemakers, adverteerders en talenten studerend aan HBO's en universiteiten. Meer informatie: www.24rec lame.nl, www.twitter.com/24reclame (neem deel aan het gesprek op Twitter met hash tag #24reclame).

Over VEA
De VEA is de vereniging van de toonaangevende communicatieadviesbureaus in Nederland. Als motor van de branche ontwikkelt de VEA -vanuit de visie dat reclame mensen helpt bij het maken van keuzes- activiteiten die bijdragen aan een zo hoog mogelijke professionele standaard in de reclamewereld. Meer info: www.vea.nl.

Over BVA
BVA is dé vertegenwoordiger van adverteerders en heeft als doel: het bevorderen en bewaken van vrijheid van verantwoorde commerciële communicatie, het vergroten van de communicatie effectiviteit van haar leden en het samenbrengen van leden. Meer info: www.bva.nl.




Ingezonden persbericht