Ingezonden persbericht


Persbericht

Voorburg, 6 september 2010,

Prinses Máxima keynote speaker bij prijsuitreiking Martijn de Jong wint Christiaan Huygens wetenschapsprijs voor economie

Dr. Martijn de Jong (30) zal op donderdag 14 oktober a.s. de Christiaan Huygens wetenschapsprijs voor het vakgebied Economische wetenschappen ontvangen. Hij krijgt de prijs (¤ 10.000 en een bronzen beeld) voor zijn proefschrift dissertatie over de verzameling en analyse van crossnationale enquêtedata en de ontwikkeling van methoden om deze te kunnen vergelijken. De prijsuitreiking vindt plaats in de Oude Kerk in Voorburg. Keynote speakers zijn H.K.H. Prinses Máxima en dr. A.E.H.M. Wellink, president van De Nederlandsche Bank.

Belang van het proefschrift
Het onderzoek van Martijn de Jong draait om het opstellen van geschikte, landspecifieke meetinstrumenten om belangrijke marketingconcepten zoals klanttevredenheid, merkloyaliteit, productvoorkeuren, etc. accuraat te kwantificeren. Hij bestudeerde de vergelijkbaarheid van data uit verschillende landen en ontwikkelde statistische methoden om gegeven antwoorden te kunnen vergelijken. Dit maakt een beter gefundeerde analyse van consumentengedrag in verschillende landen mogelijk en vergroot de toepasbaarheid daarvan in marketingtheorieën.

Prijswinnaar
Martijn G. de Jong (Dordrecht, 1980) is Associate Professor of Marketing aan de Rotterdam School of Management van de Erasmus Universiteit. Hij studeerde econometrie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, specialisatie marketing. Na zijn afstuderen (cum laude) werkte hij als assistent-in-opleiding aan de Universiteit van Tilburg, waar hij op 30 oktober 2006 cum laude promoveerde op het proefschrift Response Bias in International Marketing Research. Promotor was prof.dr.ir. Jan-Benedict Steenkamp.

Jury
De jury, samengesteld door de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW), bestond dit jaar uit prof. dr. J.B. Opschoor (voorzitter), prof. dr. J. Hartog en prof. dr. F.C. Palm. Uit meer dan dertig inzendingen van Nederlandse onderzoekscholen en universiteiten selecteerden zij de meest waardevolle dissertatie van de afgelopen vier jaar in het vakgebied economische wetenschappen.

De Christiaan Huygens wetenschapsprijs
De prijs, die bestaat uit een belastingvrij geldbedrag van ¤ 10.000, een oorkonde en een bronzen beeld van Christiaan Huygens, wordt sinds 1998 toegekend aan een onderzoeker die in een recent verdedigde dissertatie een belangrijke, maatschappelijk relevante bijdrage aan de wetenschap heeft geleverd. De prijs beoogt onder meer mede om de contacten tussen universiteiten en bedrijfsleven te bevorderen en de instroom van studenten in de bètawetenschappen positief te beïnvloeden. Jaarlijks staat een wetenschapsgebied centraal dat zich mede door het baanbrekend werk van Christiaan Huygens (1629-1695) heeft kunnen ontwikkelen: Actuariaat en econometrie, Theoretische en toegepaste natuurkunde, Ruimtewetenschappen, Informatie- en Communicatietechnologie en Economische wetenschappen.

Ondersteuning
In het jaar van toekenning worden organisatie en prijsuitreiking actief ondersteund door een onderneming of instelling die affiniteit heeft met het betreffende wetenschapsgebied. Dit jaar is dat De Nederlandsche Bank. Naast DNB maken European Space Agency, IBM, Shell en ING het werk van de Stichting Christiaan Huygensprijs mede mogelijk.


---


Noot voor redacties


Noot voor de redactie (