Erasmus Universiteit Rotterdam

Martijn de Jong wint Christiaan Huygens wetenschapsprijs voor economie

Dr. Martijn de Jong (30) ontvangt op donderdag 14 oktober 2010 de Christiaan Huygens wetenschapsprijs voor het vakgebied Economische wetenschappen. Hij krijgt de prijs (EUR 10.000 en een bronzen beeld) voor zijn proefschrift Response Bias in International Marketing Research over de verzameling en analyse van crossnationale enquêtedata en de ontwikkeling van methoden om deze te kunnen vergelijken. De prijsuitreiking vindt plaats in de Oude Kerk in Voorburg. Keynote speakers zijn H.K.H. Prinses Máxima en dr. A.E.H.M. Wellink, president van De Nederlandsche Bank.

Het onderzoek van Martijn de Jong draait om het opstellen van geschikte, landspecifieke meetinstrumenten om belangrijke marketingconcepten zoals klanttevredenheid, merkloyaliteit, productvoorkeuren, etc. accuraat te kwantificeren. Hij bestudeerde de vergelijkbaarheid van data uit verschillende landen en ontwikkelde statistische methoden om gegeven antwoorden te kunnen vergelijken. Dit maakt een beter gefundeerde analyse van consumentengedrag in verschillende landen mogelijk en vergroot de toepasbaarheid daarvan in marketingtheorieën.

Prijswinnaar
Martijn G. de Jong (Dordrecht, 1980) is Associate Professor of Marketing aan de Rotterdam School of Management van de Erasmus Universiteit. Hij studeerde econometrie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, specialisatie marketing. Na zijn afstuderen (cum laude) werkte hij als assistent-in-opleiding aan de Universiteit van Tilburg, waar hij op 30 oktober 2006 cum laude promoveerde bij prof.dr.ir. Jan-Benedict Steenkamp.
Zie ook: www.christiaanhuygensprijs.nl