Gemeente Smallingerland



Verkenning spoor Heerenveen-Groningen

De provincies Fryslân en Groningen onderzoeken of het mogelijk is om tussen Heerenveen en Groningen een spoorlijn aan te leggen. De provincies gaan nu eerst oriënterend praten met marktpartijen over de mogelijkheden. Inwoners in de betrokken gemeenten (Heerenveen, Opsterland, Smallingerland, Leek, Marum, Grootegast, Zuidhorn en Groningen worden geïnformeerd over het proces.
Het wordt een lange weg, van haalbaarheidsonderzoek naar programma van eisen, procedures en aanbestedingen: de eerste schop zou in 2020 in de grond kunnen.

Haalbaar?
Provinciale Staten van Groningen en Fryslân lieten begin van dit jaar een voorstudie uitvoeren door ingenieursbureau Arcadis naar een mogelijk tracé voor de spoorlijn. De voorstudie is een allereerste stap in het haalbaarheidsonderzoek dat op initiatief van de provinciebesturen uitgevoerd wordt.
Het tracé uit de voorstudie volgt grotendeels het oorspronkelijk getekende Zuiderzeelijntracé en loopt grofweg langs de A7. Voorlopig uitgangspunt is een enkelspoor dat later uitgebreid kan worden tot dubbelspoor en dat ligt tussen Heerenveen, Drachten, Leek, Hoogkerk en Groningen. Een ander voorlopig uitgangspunt is dat het mogelijk moet zijn om in de toekomst de verbinding door te trekken naar Lelystad.

Bijeenkomst met marktpartijen
De twee provincies en de acht gemeenten willen nu samen met de markt verkennen welke mogelijkheden er zijn om de verbinding te realiseren. In november organiseren beide provincies een bijeenkomst met marktpartijen. Tijdens de bijeenkomst wordt aan marktpartijen onder meer de aanpak, het proces en het budget voorgelegd en worden zij uitgenodigd om suggesties te doen.

Programma van Eisen
Begin 2011 wordt een Programma van Eisen opgesteld. Dit Programma van Eisen wordt voorgelegd voor besluitvorming en vaststelling aan Gedeputeerde Staten en Provinciale Staten van beide provincies en aan de colleges van B&W en de gemeenteraden van de betrokken gemeenten. In Smallingerland past de tracékeuze langs de A7 in eerder genomen positieve standpunten.

Voorlopige Europese aanbesteding
Met het Programma van Eisen kan een specificatie worden opgesteld, die nodig is voor een voorlopige Europese aanbesteding van de spoorlijn. Bij de voorlopige aanbestedingsronde, gepland in 2011, vragen de provincies aan de marktpartijen om een prijs af te geven voor de aanleg, het onderhoud en de exploitatie van de verbinding. Van inschrijvers wordt verwacht dat zij een prijsgarantie afgeven, die vijf jaar geldig blijft.

Definitieve aanbestedingsronde
De uitkomst van de voorlopige aanbestedingsronde moet voor beide provincies leiden tot een besluit over het vervolg: al dan niet starten met de formele planologische procedure. Als er groen licht wordt gegeven, kan de planologische procedure uiteindelijk leiden tot een Tracébesluit. De overgebleven marktpartijen uit de voorlopige aanbesteding worden dan uitgenodigd om in de tweede fase een definitieve aanbieding te doen. In een hele grove planning is gunning in 2015 aan de orde. Voor de voorbereidingen voor de uitvoering van het project worden dan nog een aantal jaren gepland. De eerste schop zou dan in 2020 de grond in kunnen gaan.