Verkenning spoor Heerenveen-Groningen
De provincies Fryslân en Groningen onderzoeken of het mogelijk is om
tussen Heerenveen en Groningen een spoorlijn aan te leggen. De
provincies gaan nu eerst oriënterend praten met marktpartijen over de
mogelijkheden. Inwoners in de betrokken gemeenten (Heerenveen,
Opsterland, Smallingerland, Leek, Marum, Grootegast, Zuidhorn en
Groningen worden geïnformeerd over het proces.
Het wordt een lange weg, van haalbaarheidsonderzoek naar programma van
eisen, procedures en aanbestedingen: de eerste schop zou in 2020 in de
grond kunnen.
Haalbaar?
Provinciale Staten van Groningen en Fryslân lieten begin van dit jaar
een voorstudie uitvoeren door ingenieursbureau Arcadis naar een
mogelijk tracé voor de spoorlijn. De voorstudie is een allereerste stap
in het haalbaarheidsonderzoek dat op initiatief van de
provinciebesturen uitgevoerd wordt.
Het tracé uit de voorstudie volgt grotendeels het oorspronkelijk
getekende Zuiderzeelijntracé en loopt grofweg langs de A7. Voorlopig
uitgangspunt is een enkelspoor dat later uitgebreid kan worden tot
dubbelspoor en dat ligt tussen Heerenveen, Drachten, Leek, Hoogkerk en
Groningen. Een ander voorlopig uitgangspunt is dat het mogelijk moet
zijn om in de toekomst de verbinding door te trekken naar Lelystad.
Bijeenkomst met marktpartijen
De twee provincies en de acht gemeenten willen nu samen met de markt
verkennen welke mogelijkheden er zijn om de verbinding te realiseren.
In november organiseren beide provincies een bijeenkomst met
marktpartijen. Tijdens de bijeenkomst wordt aan marktpartijen onder
meer de aanpak, het proces en het budget voorgelegd en worden zij
uitgenodigd om suggesties te doen.
Programma van Eisen
Begin 2011 wordt een Programma van Eisen opgesteld. Dit Programma van
Eisen wordt voorgelegd voor besluitvorming en vaststelling aan
Gedeputeerde Staten en Provinciale Staten van beide provincies en aan
de colleges van B&W en de gemeenteraden van de betrokken gemeenten. In
Smallingerland past de tracékeuze langs de A7 in eerder genomen
positieve standpunten.
Voorlopige Europese aanbesteding
Met het Programma van Eisen kan een specificatie worden opgesteld, die
nodig is voor een voorlopige Europese aanbesteding van de spoorlijn.
Bij de voorlopige aanbestedingsronde, gepland in 2011, vragen de
provincies aan de marktpartijen om een prijs af te geven voor de
aanleg, het onderhoud en de exploitatie van de verbinding. Van
inschrijvers wordt verwacht dat zij een prijsgarantie afgeven, die vijf
jaar geldig blijft.
Definitieve aanbestedingsronde
De uitkomst van de voorlopige aanbestedingsronde moet voor beide
provincies leiden tot een besluit over het vervolg: al dan niet starten
met de formele planologische procedure. Als er groen licht wordt
gegeven, kan de planologische procedure uiteindelijk leiden tot een
Tracébesluit. De overgebleven marktpartijen uit de voorlopige
aanbesteding worden dan uitgenodigd om in de tweede fase een
definitieve aanbieding te doen. In een hele grove planning is gunning
in 2015 aan de orde. Voor de voorbereidingen voor de uitvoering van het
project worden dan nog een aantal jaren gepland. De eerste schop zou
dan in 2020 de grond in kunnen gaan.
Gemeente Smallingerland