Gemeente Beek
Preventieve en ondersteunende schuldhulpverlening
Stein, Beek en Schinnen zetten in op preventieve en ondersteunende
schuldhulpverlening
Het aantal mensen dat niet op eigen kracht haar financiële problemen
kan oplossen blijft groeien. Ook in de gemeenten Stein, Schinnen en
Beek is dat het geval. Schuldproblematiek verschuift hiermee in
toenemende mate van een individueel probleem in de richting van een
maatschappelijk probleem. Een reden voor het de gemeentebesturen van de
drie gemeenten om te komen met een nota schuldhulpverlening nieuwe
stijl. De colleges van Stein en Beek leggen dit voorstel voor aan de
gemeenteraden van 14 oktober. Schinnen volgt in december.
Vroeg stadium
Er is sprake van een structurele groep inwoners die zorg en
ondersteuning nodig heeft waar het gaat om schulden. Het belang om deze
problematiek op lokaal niveau te voorkomen en het hoofd te bieden, is
hiermee onverminderd aanwezig. Zeker in tijden waarin de economische
omstandigheden een verzwarende factor zijn.
âEen sluitende aanpak rondom schuldenproblematiek is van evident belang
voor de zelfredzaamheid van onze inwoners. Problematische schulden
staan in de weg aan het verkrijgen en behouden van werk, een goede
(psychische) gezondheid, juiste ontwikkelingskansen voor de jeugd en
het voorkomen van sociaal isolement. Daarom willen wij inwoners in een
vroeg stadium helpen, het liefst voordat de schulden problematisch
worden. Schuldhulpverlening is essentieel in de bestrijding van armoede
in onze gemeente. Wij streven ernaar een slagingspercentage van 30% te
behalen met dit nieuwe beleidâ, aldus de wethouders Eef Janissen van de
gemeente Stein en Thijs van Es van de gemeente Beek.
Uitzicht op toekomst
Stein, Beek en Schinnen bieden inwoners die kampen met schulden
uitzicht op een toekomst zonder schulden. Iedere natuurlijke persoon
kan een beroep doen op een passende vorm van schuldhulp.
De gemeente krijgt waarschijnlijk in 2011 een wettelijke plicht ten
aanzien van schuldhulpverlening. Het belangrijkste uitgangspunt in de
schuldhulpverlening is dat de verant-woordelijkheid daar dient te
blijven liggen, waar hij juridisch ligt, namelijk bij de schuldenaar en
de schuldeiser(s). De belangrijkste taak van de schuldhulpverlening is
daarom gericht op preventie, het helpen voorkomen van problematische
schulden en het bemiddelen in de totstandkoming van een schuldregeling
tussen schuldenaar en schuldeiser(s) maar ook het aanbieden van nazorg.
Actiepunten
Het beleid aangaande schuldhulpverlening is vertaald in een twaalftal
actiepunten. âEen van de actiepunten is dat we de schuldhulpverlening
in een zo vroeg mogelijk stadium willen bieden. We wachten niet tot de
schuld problematisch is. Daarnaast voeren de schuldhulpverlening zoveel
mogelijk lokaal -vanuit het gemeentehuis- uit.
Om adequate dienstverlening te kunnen leveren stellen we een maximale
wachttijd voor van twee tot maximaal vier weken. Verder denken we een
duurzaam resultaat te boeken door schuldhulpverlening en psycho-sociale
hulpverlening op elkaar af te stemmen en daarbij in te steken op
bewustwording en gedragsverandering. Ook nazorg krijgt een duidelijke
plek en is dan ook een actiepunt.
Preventie gaan we uitbreiden door de inzet van een lokaal spreekuur
voor informatie en advies en een pro-actieve aanpak op de
vroegsignalering en een verbetering van de voorlichting. Tot slot
vervult de gemeente de regierol over de schuldhulpverleningâ, aldus
Audrey Cortlever, beleidsmedewerker Werk, Inkomen en Zorg bij de
gemeente Stein.
Â