Gemeente Beek


Preventieve en ondersteunende schuldhulpverlening

Stein, Beek en Schinnen zetten in op preventieve en ondersteunende schuldhulpverlening

Het aantal mensen dat niet op eigen kracht haar financiële problemen kan oplossen blijft groeien. Ook in de gemeenten Stein, Schinnen en Beek is dat het geval. Schuldproblematiek verschuift hiermee in toenemende mate van een individueel probleem in de richting van een maatschappelijk probleem. Een reden voor het de gemeentebesturen van de drie gemeenten om te komen met een nota schuldhulpverlening nieuwe stijl. De colleges van Stein en Beek leggen dit voorstel voor aan de gemeenteraden van 14 oktober. Schinnen volgt in december.

Vroeg stadium

Er is sprake van een structurele groep inwoners die zorg en ondersteuning nodig heeft waar het gaat om schulden. Het belang om deze problematiek op lokaal niveau te voorkomen en het hoofd te bieden, is hiermee onverminderd aanwezig. Zeker in tijden waarin de economische omstandigheden een verzwarende factor zijn.

âEen sluitende aanpak rondom schuldenproblematiek is van evident belang voor de zelfredzaamheid van onze inwoners. Problematische schulden staan in de weg aan het verkrijgen en behouden van werk, een goede (psychische) gezondheid, juiste ontwikkelingskansen voor de jeugd en het voorkomen van sociaal isolement. Daarom willen wij inwoners in een vroeg stadium helpen, het liefst voordat de schulden problematisch worden. Schuldhulpverlening is essentieel in de bestrijding van armoede in onze gemeente. Wij streven ernaar een slagingspercentage van 30% te behalen met dit nieuwe beleidâ, aldus de wethouders Eef Janissen van de gemeente Stein en Thijs van Es van de gemeente Beek.

Uitzicht op toekomst

Stein, Beek en Schinnen bieden inwoners die kampen met schulden uitzicht op een toekomst zonder schulden. Iedere natuurlijke persoon kan een beroep doen op een passende vorm van schuldhulp.

De gemeente krijgt waarschijnlijk in 2011 een wettelijke plicht ten aanzien van schuldhulpverlening. Het belangrijkste uitgangspunt in de schuldhulpverlening is dat de verant-woordelijkheid daar dient te blijven liggen, waar hij juridisch ligt, namelijk bij de schuldenaar en de schuldeiser(s). De belangrijkste taak van de schuldhulpverlening is daarom gericht op preventie, het helpen voorkomen van problematische schulden en het bemiddelen in de totstandkoming van een schuldregeling tussen schuldenaar en schuldeiser(s) maar ook het aanbieden van nazorg.

Actiepunten

Het beleid aangaande schuldhulpverlening is vertaald in een twaalftal actiepunten. âEen van de actiepunten is dat we de schuldhulpverlening in een zo vroeg mogelijk stadium willen bieden. We wachten niet tot de schuld problematisch is. Daarnaast voeren de schuldhulpverlening zoveel mogelijk lokaal -vanuit het gemeentehuis- uit.
Om adequate dienstverlening te kunnen leveren stellen we een maximale wachttijd voor van twee tot maximaal vier weken. Verder denken we een duurzaam resultaat te boeken door schuldhulpverlening en psycho-sociale hulpverlening op elkaar af te stemmen en daarbij in te steken op bewustwording en gedragsverandering. Ook nazorg krijgt een duidelijke plek en is dan ook een actiepunt.

Preventie gaan we uitbreiden door de inzet van een lokaal spreekuur voor informatie en advies en een pro-actieve aanpak op de vroegsignalering en een verbetering van de voorlichting. Tot slot vervult de gemeente de regierol over de schuldhulpverleningâ, aldus Audrey Cortlever, beleidsmedewerker Werk, Inkomen en Zorg bij de gemeente Stein.
Â