Nederlandse Orde van Advocaten

Nieuwe klachtenkoning in UK

Patrick van IJzendoorn
Engeland heeft een nieuwe ombudsman voor de advocatuur. Ondersteund door 120 medewerkers moet Adam Sampson iets doen aan het slechte imago dat de Engelse advocatuur heeft waar het gaat om afhandeling van klachten. Anders dan zijn voorgangers is Sampson, benoemd door het toezichthoudende Legal Services Board, de eerste echt onafhankelijke ombudsman. Law Society-voorzitter Linda Lee zegt blij te zijn met Sampson, maar hoopt dat haar organisatie op den duur zo'n goede klachtenafhandeling heeft dat hij om werk verlegen zit. Bij zijn aantreden noemde Sampson de behandeling van klachten in het verleden schandalig. Hij wil dat er een nieuwe werkcultuur komt, vandaar dat hij relatief weinig mensen heeft overgenomen van zijn voorgangster. In plaats van een correspondentie met brieven en documenten ziet hij een actieve ombudsman voor zich die belt, mailt en desnoods op pad gaat om de 15 à 20.000 klachten op te lossen die jaarlijks binnen komen. Regels vindt Sampson niet heilig. Hij heeft liever een advocaat die de regels vrijzinnig benadert en goed werk levert dan andersom.

---