Nieuwe klachtenkoning in UK
Patrick van IJzendoorn
Engeland heeft een nieuwe ombudsman voor de advocatuur. Ondersteund
door 120 medewerkers moet Adam Sampson iets doen aan het slechte imago
dat de Engelse advocatuur heeft waar het gaat om afhandeling van
klachten. Anders dan zijn voorgangers is Sampson, benoemd door het
toezichthoudende Legal Services Board, de eerste echt onafhankelijke
ombudsman. Law Society-voorzitter Linda Lee zegt blij te zijn met
Sampson, maar hoopt dat haar organisatie op den duur zo'n goede
klachtenafhandeling heeft dat hij om werk verlegen zit.
Bij zijn aantreden noemde Sampson de behandeling van klachten in het
verleden schandalig. Hij wil dat er een nieuwe werkcultuur komt,
vandaar dat hij relatief weinig mensen heeft overgenomen van zijn
voorgangster. In plaats van een correspondentie met brieven en
documenten ziet hij een actieve ombudsman voor zich die belt, mailt en
desnoods op pad gaat om de 15 à 20.000 klachten op te lossen die
jaarlijks binnen komen. Regels vindt Sampson niet heilig. Hij heeft
liever een advocaat die de regels vrijzinnig benadert en goed werk
levert dan andersom.
---
Nederlandse Orde van Advocaten